Dungeon Lords (Czech Games Edition)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 14+ år
Speltid: 90 minuter (nja, oftast betydligt längre är nog min erfarenhet)
Innehåll: 7 spelbräden, 94 kort (order, strid, fällor, speciella händelser, översikt), 142 brickor (monster, rum, äventyrare, paladin, händelser, tunnel, troll, föremål), 4 markörer för ondska, markör för framgång, startspelarbricka, 12 spelfigurer, 40 smådjävlar, ca 30 mynt, ca 30 matbrickor, ca 40 skademarkörer, regler.
Konstruktör: Vlaada Chvátil

Dungeon Lords är spelet jag hade velat gilla lite mer. Ett festligt tema och en spelutmaning åt det mer krävande hållet lockade. Tyvärr tog det där sistnämnda över och blev för mycket och något negativt. Regelhäftet omfattar 24 sidor packade med liten skrift. Det blev till slut för många regler, för mycket att tänka på och för utdragen speltid för att detta skulle kunna få ett bättre betyg än något medelmåttigt. Dungeon Lords är ett spel som kräver kärlek, och mycket sådan, från exakt fyra spelare, allt annat blir helt ärligt inte så bra.

Det är också så att det här är ett mycket oförlåtande spel så man måste se till att alla regler är kända och accepterade från start. Inlärningskurvan är brant. Här är fullt med många små regler, saker att ha koll på, och som sagt, minsta misstag kan straffas hårt. Här måste man känna till både detaljer och den stora bilden. Det kan bli svårt att komma igen efter ett misstag där man halkat efter, hoppet står till att någon annan börjar göra än fler misstag.

Dungeon Lords känns förresten som två olika spel. Du skall bygga, sedan strida, sedan bygga och strida på nytt. Bygg- och stridfaserna är naturligtvis helt olika varandra. Sen är spelet förvisso slut men det har säkerligen förflutit 2-4 timmar... typ. Att spela detta på angivna 90 minuter, ja det klarar nog bara riktigt vana spelare, och då kanske endast i ett parti på två...

Nåväl, temat som lockade var följande. Du kämpar om att bli en underjordens härskare, vill bygga upp ett underjordiskt komplex med korridorer och rum och sedan befolka det med små och stora varelser. Du behöver smådjävlar för att hitta guld och få dina underjordiska korridorer utgrävda, du vill ha stora troll, häxor och vampyrer som håller ovälkomna figurer borta, kanske spöken också. Och så måste du ju ha läskiga fällor också, vad sägs om jättelika rullande stenblock, falluckor eller varför inte en vägg av eld?

Ja, i spelets första byggmoment skall du skapa ett så bra underjordiskt grottområde som möjligt samtidigt som du vill få fatt på de fiender som kommer att angripa dig i stridsfasen. Du vill självklart ha så starka monster och farliga fällor som möjligt tillgängliga på samma gång som du givetvis vill ha svagast tänkbara angripare. Du har en vinter, vår, sommar och höst på dig, ett år således. Under årstiderna är det flera moment som spelas om flera gånger...

Här finns nu monster att rekrytera, äventyrare att undvika eller kämpa för att få och mer än så. Tre gånger varje år kan du sända tre smådjävlar till olika platser för att verkställa olika uppdrag, fixa vissa beställningar åt dig. Vill du ha mat, ett bättre rykte som en vänlig själ, fler tunnlar eller rum grävda, guld, fler smådjävlar, monster och/eller fällor?

Ja, placera en pjäs på något av åtta olika ställen. Olyckligtvis finns det inte alltid något för alla att få, så det hela blir en kamp om att komma först. Eller sist, om man vågar vänta. Olika platser ger olika mycket saker, och ibland får man mer om man kommer tvåa eller trea än först till platsen, ibland råder det motsatta. Somliga saker du vill åt har såklart dessutom ibland en kostnad som måste betalas, i guld, mat eller något annat...

Somliga rum du eventuellt skapat producerar kanske något, några gånger om året får du kännedom om att det kommer att hända något speciellt. Du kan få lite tid på dig att förbereda dig för t.ex. en extra utfordring av dina monster (de vill ha mer mat) eller en extra skattebetalning (i guld).

Innan året är slut skall äventyrarna som dykt upp också fördelas, bege sig mot olika spelares byggen för att röva och förstöra... De minst farliga äventyrarna beger sig till de underjordiska skrymslen som tillhör den för stunden snällaste byggmästaren så bli inte för elak! Javisst, här finns en skala för elakhet att hålla koll på. Är du för elak kommer dessutom tre anfallande äventyrare få sällskap av en ännu starkare paladinkrigare och då är det såklart stor risk att dina monster inte kan skydda dina underjordiska katakomber...

Håhåjaja. Ja, när det sedan är dags för strid kommer du alltså att få räkna med påhälsning av 3-4 fiender, där den fjärde och främste i så fall är en paladin enligt ovan. De andra tre kan vara krigare, tjuvar, präster och av dessa går krigaren (krigarna?) förstås främst. Alla karaktärerna tål en viss mängd skada. Det är nu ditt jobb att planera ditt försvar i form av monster och fällor, så att motståndarna stryker med så snabbt och smidigt som möjligt, och till viss del även bestämma i vilken riktning fienden sedan tar sig vidare (i händelse av att de inte dör direkt...)

Krigarna ör oftast starkast, men tar också första smällen av din eventuella fälla, om du nu har någon. Finns där en tjuv i sällskapet kan denne ofta reducera skadan av en fälla, dvs. desarmera den i någon grad. Om monstren du skickar fram själva gör skada så kan en äventyrar-präst i sällskapet hela någon, dvs. läka ett par poäng som någon figur tagit skada och därmed återge denne styrka. För att ytterligare göra stridens design lite mer avancerad kan somliga monster attackera enbart den förste äventyraren i raden, eller kanske valfri figur, eller sprida ut skadan på flera personer...

Är fienden ännu i livet försöker de nu erövra ett område i grottsystemet. Men innan det lyckas fullt ut blir det ett par poängs utmattning som skall ges till de anfallande äventyrarna... Här kan det nu visa sig att en eller flera fiender stryker med... Men om inte hela sällskapet dödats så har de alltså tagit över en viss del av det du byggt. Striden fortsätter med en kamp om nästa område...

Äventyrarna (eller äventyraren om nu bara en person återstår) kämpar vidare, nu förhoppningsvis lite skadade, närmre döden. Olyckligtvis är dina använda fällor nu också förbrukade och somliga monster på samma sätt trötta och inte redo att fortsätta striden... Har du fler fällor och monster att tillgå, sådana som du inte utnyttjade i första vågen? Ja, stridsmomentet i Dungeon Lords är i sanning ett pussel att lösa. Här gäller det om inte förr att verkligen känna till exakt hur kampen skall utspela sig. Vem tar skada av vad, vem läker, vad kan monster och fällor göra, i vilken ordning sker saker och ting... Och hur utnyttjar alltså spelaren de under året införskaffade resurserna mot de på samma sätt erhållna fienderna?

Allt är synnerligen fiffigt men känns också samtidigt lite krångligt, omständligt. Det är verkligen lätt hänt att någon liten detalj missas och ja, då kan det bli pannkaka av allt.

Efter ett års bygge och en strid spelas ett andra år på liknande sätt, med den skillnaden att man bara bygger vidare på det grottsystem man redan har. Tyvärr kan man inte göra något åt områden som fiender redan erövrat... Man kan lite elakt säga att du spelar hela spelet en gång till men år två är fienderna lite starkare. Fast det kan för den delen även dina monster vara!

Men tro nu inte att starkare äventyrare alltid motsvarar starkare monster, nej inte nödvändigtvis. Det här vore förstås inte Dungeon Lords om saker och ting som sagt inte vore lite tillkrånglade... Man kan ju till år två slänga in lite nya regler för ditt och datt t.ex. ändra priser, funktioner, mängden kort man drar osv. så att spelandet av år två trots allt inte känns som år ett på nytt... hm.

När det i Dungeon Lords passerat två spelår (inklusive två strider, och typ 2-4 verkliga timmar) är spelet över och det är dags att kora en vinnare. Spelaren som samlat flest poäng vinner. Synd bara att det är snudd på omöjligt att under spelets gång hålla reda på hur man ligger till jämfört med övriga tävlande. Det utdelas eller dras nämligen poäng för så himla mycket. Vad sägs till exempel om följande:

• Få 2 poäng för varje område i din håla som inte erövrats (ju mer du byggt och lyckats försvara desto bättre).
• Få 1 poäng för varje monster du har (spöken är dock inga monster).
• Få 2 poäng per besegrad äventyrare, 5 om du klått paladinen.
• Förlora 2 poäng per underjordiskt område som äventyrarna erövrat.
• Förlora 3 poäng per bestraffning du fått för att du inte betalat skatt.

Sen gäller det att vara bäst på en hel radda saker för är man det får man en fin titel med ensamrätt och 3 poäng (färre poäng utdelas i spel med få deltagare eller om titeln inte är exklusiv).

• Bli den elakaste spelaren.
• Ha byggt ett underjordiskt komplex med flest rum.
• Som ovan men nu med flest tunnlar.
• Ha flest monster (inte spöken) i sin tjänst.
• Ha flest smådjävlar som hjälpredor i sin tjänst.
• Ha högst totalsumma för; antal guldmynt, enheter mat samt kort med oanvända fällor (alla tillsammans).
• Ha lägst antal områden i sitt bygge som blivit erövrade av fiendeäventyrare.

Ja, det är inte lätt att hålla reda på allt detta under spelets gång. Du kan ju inte gärna ha flest av både tunnlar och rum, monster och hjälpredor... Så allt kanske jämnar ut sig i slutet. Och då blir det som jag sa i början, spelet bestraffar dåligt spel hårt. Så om du alltså inte vet hur du skall spela för att slippa få den farligaste motståndaren eller missar att skaffa det bästa monstret etc. ja, skyll dig själv. Då får du smisk och förlorar.

Mycket i Dungeon Lords handlar om att spela för sig själv, planera sitt bygge, välja sina drag osv. Men det är också viktigt att vara vaksam på vad motspelarna gör och hur de investerar i sin håla... Vilken fiende ser de ut att få dras med, och vad behöver de då för fällor och monster som motmedel? Har de pengar nog för att kunna välja det där draget eller mat så det räcker för det där monstret, eller finns där en möjlighet för dig? Ja, kanske. Uppmärksamhet på andra kan löna sig men samtidigt får man fullt upp med sitt eget...

Dungeon Lords bygger på en festlig idé och allt detta blir ett helt okej spel. Men det är inte fantastiskt tyvärr och med det mycket omfattande regelverket och den långa speltiden samt nära nog ett krav om att spela på fyra personer, kan jag tyvärr inte se att detta kommer till bordet speciellt ofta, det blev för tungt och tillkrånglat för sitt eget bästa. För mig och mitt gäng i alla fall.

Spelet är kul, en gång, två eller kanske flera, om samma likasinnade gäng kan avsätta tiden till att kasta sig in i detta, men samtidigt, finns det inte fler spel som kan erbjuda något liknande med färre regler/kortare speltid?

Dungeon Lords är ett väldigt ambitiöst spel. Komponenterna håller god kvalitet, allt är fint illustrerat. Regelboken är som sagt rejält omfattande, men här finns också en skämtsam ton, små och stora djävlar här och där som med sina kommentarer livar upp, lättar upp, ger exempel. Men visst, ett register och än luftigare regler hade nog hjälpt än mer.