Dr. Sound (Fundoctors Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-6 spelare
Ålder: 9 år och uppåt
Speltid: 40-90 minuter
Innehåll: Spelplan, 6 markeringsbrickor, 6 riktningskort, 36 täckbrickor, 350 ljudkort, 6 spelpjäser, färgtärning, omgångsklocka, timglas, 6 pennor, 1 block, regler
Konstruktörer: Joakim Ehring & Per-Anders Börjesson

Visst hörs det på namnet vad detta handlar om? Ljud, såklart! Här gäller det att turas om att dra olika ljudkort och så verklighetstroget som möjligt försöka härma just det ljud som kortet anger. Motspelarna skall förstås försöka att gissa vilket ljud det är, vad det föreställer…

Alla som gissar rätt får flytta sina spelpjäser på spelplanen och kan därmed samla doktorer i olika färger. Dessa doktorer behövs naturligtvis för att kunna vinna efter ett visst antal spelade omgångar. Reglerna föreslår 5-8 omgångar beroende på antal deltagare och efter dessa vinner såklart den som (oavsett färg) samlat flest doktorer.

Japp, det är spelet i ett nötskal. Dra ett kort och sätt igång att ljuda bäst du kan. Sanden i timglaset ger dig en knapp minut för detta och den tiden får förstås övriga ägna åt att lyssna och skriva ned sina gissningar. Två förslag får var och en komma med!

Förhoppningsvis lyckas en eller flera motspelare identifiera vad det är du försöker härma och när någon gissar rätt vinner även Ljudgivaren en eller flera doktorer. Spelpjäsen får dock stå kvar. Förflytta din pjäs kan du bara få göra när du gissat rätt när någon annan gett ljud ifrån sig!

Olika ljud anses självklart vara olika kluriga att härma. Här finns en bunt ljud i spelnivåerna Lätt, Medel, Svår och Avancerad. Respektive ljudkort anger hur många doktorer som kan vinnas och hur många stegs förflyttning man kan få.

Exempel på lätta ljud är: Tåg, Kräkning, Hund, Spöke, Telefon… Medelsvåra ljud är t.ex. Rakapparat, Sportkommentator, Studsmatta och fler än så. Ja, somliga ljud på den här nivån tycker jag nog känns bra mycket svårare än vad nivån anger; Höjdhoppare, Kulstötare, Längdhoppare, Slalomåkare, Sprinterlöpare, Brottare. Du skall ha händerna på ryggen när du gör ljudet men du får röra överkropp, huvud och ansikte. Det kan såklart vara till hjälp.

Sen kommer det en samling svåra ljud. Nu är det dags att låta som en Tango, en Plogbil, en Flugfiskare, en Slangbella eller en Pulka. Avancerade ljud att härma kan vara Utomjording, Glädje, Slipmaskin eller varför inte en Vindsurfare.

Somliga ljud kan som du märker vara nästan löjligt svåra oavsett svårighetsnivå, andra ljud nog så enkla och vardagliga. En blandad mix förvisso men undantaget den Lätta nivån är typ allt annat rätt svårt. Många ljud känns också rätt lika varandra, vad skiljer brottarens ljud från det som kommer från en sumobrottare, en diabildsprojektor från en kopieringsmaskin?

När någon gissat rätt och flyttat sin pjäs skall man genast följa den nya rutans instruktion. Här finns nya möjligheter att vinna eller förlora doktorer. Kasta färgtärningen och vinn en doktor (eller två) i motsvarande färg. Ta en doktor från en motspelare, ge en doktor till en motspelare osv. Ta en doktor om du hamnar på en ruta där annan spelare står… Ja, det finns gott om möjligheter att vinna de där doktorerna förutsatt att du först och främst identifierat det där ljudet.

När det sedan gäller att hålla reda på de vunna doktorerna behöver du ha ordning på ditt alldeles egna spelbräde. Där markerar du med olika täckbrickor hur många doktorer du fått i respektive färg. Under vissa förutsättningar kan du säkra dina intjänade doktorer så att du aldrig riskerar att förlora dem pga. ett besök på en olämplig spelplansruta eller tjuvaktiga motspelare.

Dr. Sound kan i rätt sällskap för allt i världen bli ett ganska roligt spel men det är i så fall tyvärr bara för en kort, kort stund. Ja, detta brukas lämpligast i små portioner, tycker jag. Det är fullt möjligt, och rentav riktigt troligt, att man snabbt tröttnar på detta ljudspel. Det är djur som morrar, pumpar som pyser, motorer som brummar och tystnad varvat med en ensam duns eller ett konstant plinkeplonk och pipande. Dr. Sound erbjuder en riktigt tuff spelutmaning, men olyckligtvis inte en tillräckligt rolig sådan att jag känner mig sugen på att spela igen och igen.

Det skall vara ljud i fokus men det blir faktiskt lika mycket eller mer av tärningskastande och markerande av vunna och ev. förlorade doktorer på de små personliga spelbrädena. Nej, det här spelet känns lite för onödigt, lite för omständigt och helt enkelt, för mig, för trist för att förtjäna ett bättre betyg. Sorry, Fundoctors!