Drakon (Fantasy Flight Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: 10 år och uppåt
Speltid: 20-60 minuter
Innehåll: 6 spelpjäser i plastfötter, 64 kvadratiska rumsbrickor, 50+ guldmynt, 6 brickor för respektive spelfigurs unika förmåga (att nyttja i spelvarianten Hjältar) samt regler
Konstruktör: Tom Jolly

Drakon får genast tankarna att vandra till ett annat brickläggningsspel med fantasytema där det gäller att vinna skatter och undvika fällor, draken och annat, nämligen klassiska Drakborgen. Detta är förvisso inte i närheten av komplexiteten hos nämnda Drakborgen men ändå fiffigt, utmanande och med klar fantasykänsla. Här slås inga tärningar, här finns inga spelarkaraktärer med olika förmågor eller vapen (nåja, se spelvarianten Hjältar nedan!), bara kvadratiska spelbrickor att spela ut och varsin pjäs i papp att flytta.

Du skall i varje drag välja att göra endera; antingen spela ut en ny bricka och således göra spelytan större eller flytta din pjäs från en bricka (ett rum) till ett annat. Brickorna avbildar olika rum i drakens (Drakons) håla, det finns en öppning mitt på varje sida av varje bricka och i somliga av dessa öppningar finns även en liten pil som pekar utåt. Du får aldrig lägga en bricka intill en annan så att några pilar någonstans någonsin pekar mot varandra (utan bara vidare, bortåt åt något håll) och när du rör din spelpjäs får den såklart bara flyttas i pilarnas riktning.

Nu gäller det att bygga upp spelplanen så att din spelpjäs kan komma i åtnjutande av Drakons skatter. Först att få fatt på 5 guldmynt vinner.

De kvadratiska brickorna avbildar inte bara grottrum, väggar och dörröppningar, med eller utan pilar. Oftast finns här också någon form av symbol som ger besökaren av rummet (ja, den pjäs som hamnar på brickan ifråga) någon form av förmåga, en vinst eller ett straff.

Det kan röra sig om att du får ta ett guldmynt av spelaren till höger eller vänster om dig, en stark vind kan blåsa upp och svepa iväg dig två eller tre steg (brickor), du kan hitta en nyckel som ger dig fri passage även mot pilarna. Vidare kan du tvingas kasta ett guldmynt i önskebrunnen eller rentav finna ett mynt. Här finns rumsbrickor som låter dig rotera en valfri bricka på spelplanen, kassera en bricka på spelplanen eller byta en bricka någonstans mot en du sitter med på handen. (Du börjar spelet med fyra brickor). Du kan få dra brickor från en motståndares hand och till och med få flytta en motspelares pjäs till ett angränsande rum.

Just när man funnit ett ställe att gå till för att vinna mynt, kanske någon flyttar bort din pjäs till en mindre fördelaktig plats eller kastar om brickorna så att du står i en del av grottsystemet varifrån det är svårt att flytta sig. Vunna guldmynt kan snabbt byta ägare och Drakon-spelet blir såklart mer utmanande och svängigt ju fler som deltar. I grunden är detta nog så simpelt när det gäller olika val att göra (spela en bricka eller flytta en pjäs) men här finns ändå tillräckligt med klurigheter för att underhålla skattletande fantasyentusiaster för en bra stund.

Vill du sedan spela varianten Hjältar blir det mer intressant vilken spelpjäs du faktiskt väljer. Här finns Trollkarlen, Barbaren, Tjuven, Dvärgen, Riddaren och Amazonen och i grundspelet är de alla lika men i Hjältar får de var och en varsin speciell förmåga som förändrar spelet något.