Drakborgen (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 1-4 deltagare
Ålder: 10-99 år
Innehåll: Spelplan, 12-sidig tärning, 6-sidig tärning, 4 spelpjäser med plastfötter, 6 plasttoppar, 116 rumsbrickor, 4 hjältekort, 1 armborstkort, 24 stridskort, 32 skattkammarkort, 84 rumskort, 8 drakkort, 15 rumsfällorkort, 15 sökningskort, 15 rumsletningskort, 15 kistkort, 15 dörrkort, 15 monsterkort, 8 regelkort, 1 dryckeskort, 4 magiska ringarkort, 1 drakborgsklistermärke samt regelhäfte
Konstruktörer: Jakob Bonds & Dan Glimne

Reglerna varnar för att detta är ett lite mer krävande spel än de flesta tidigare utgivna av Alga och det med rätta. Reglerna omfattar förvisso bara fyra tättskrivna sidor men det känns som mycket mer. Dessutom hänvisas till mer detaljerade regler på vissa av spelkorten om de skulle komma i spel. Faktum är att reglerna måste konsulteras både lite nu och då under spelets gång för här finns helt enkelt för mycket att hålla i minnet och det kan väl sägas hacka upp flytet i spelandet något. Ja, detta är ett krävande spel, säkerligen ett av Algas mer avancerade och ambitiösa projekt. Det står att läsa i reglerna att chansen att klara sig helskinnad ur Drakborgen är uppskattad till 15 % så var beredd på att det hela tar en ände med förskräckelse de första partierna…..

Drakborgen ja, det är den det handlar om att ta sig in i, igenom och ut ifrån, helst samtidigt som du har med dig delar av drakens skatt……Alla som tar sig ut kan väl sägas vara vinnare men lyckas flera spelare är totalvinnaren den som samlat på sig den mest värdefulla skatten i guldmynt räknat. Drakborgen är förresten ett spel där alla deltagare spelar var för sig och kanske mer emot själva Drakborgen än mot varandra. Vill man kan man ensam ta sig an spelet och Drakborgens utmaningar. Då gäller det förstås bara att man är ärlig med tärningsslagen när man slår för såväl sig själv som eventuella monster man möter. Alla deltagare ger sig in i olika hörn av borgen och mest troligt är att de aldrig stöter på varandra därinne. Det är varje skattsökare för sig själv alltså! Man har högst 26 drag på sig att finna drakskatten och komma ut, sedan sägs solen ha gått ned och mörkret och hemska varelser tar över herraväldet av borgen. Med mycket tur och skicklighet kan dessa 26 drag vara precis lagom för att lyckas. Har du otur kan ditt spelande vara över efter första dragna kortet. Drar du fel kort eller misslyckas med ett viktigt tärningskast kan du vara hopplöst fångad i en fälla eller falla ned i en avgrund och omedelbart dö. Då är det bara att se vännerna spela vidare eller ta över uppgiften att framöver slå tärningarna för monstren som dyker upp.

Spelet Drakborgen har utan tvekan inspirerats av 80-talets fantasyrollspel för en del i dessa avancerade regler är att varje spelare iklär sig rollen som en alldeles unik hjälte med sina speciella egenskaper och vapen. Här finns Bardhor Bågman, Riddar Rohan, Sigeir Skarpyxe och Aelfric Brunkåpa att välja mellan. De har olika värden för t.ex. styrka och vighet, olika starka rustningar och effektiva vapen. Och så besitter de i viss mån tur….Alla har ett antal Kroppspoäng (KP) som så att säga symboliserar deras livskraft och i takt med att monster, olika fällor och vapen skadar personen ifråga sjunker dessa KP under spelets gång. Blir summan noll anses personen ha dött av alla sina skador, men det finns möjlighet att nyttja magiska amuletter och drycker för att hela sig (om du har tur). Generellt gäller såklart att ju högre värden för alla dessa rustningar, vapen och egenskaper desto bättre rustad är din spelkaraktär. Men som sagt, ibland är det kanske bättre att vara liten och smidig än stor och stark, bättre att ha kniv eller pilbåge än stark rustning och mäktigt svärd!

Spelplanen är ett rutnät omfattande 10 x 13 kvadrater. I varje drag dras en kvadratisk rumsbricka och den placeras sedan i anslutning till det tornrum där du kliver in i drakborgen. En rumsbricka visar antingen någon sorts korridor eller ett slags rum i borgen. Är det en korridor flyttar du helt enkelt din spelpjäs framåt och drar en ny rumsbricka. Så snart en rumsbricka visar just ett rum drar du i de flesta fall ett rumskort (eller konsulterar reglerna för en specifik fälla eller situation som framgår av brickan). Rumskorten kan visa att rummet är tomt eller innehåller en kista, en stupad krigare, en flaska etc. Kanske råkar du ut för överfall och riskerar att hamna i strid med troll, svartalver, skelett eller orcher. Kanske far vampyrfladdermöss emot dig, din fackla slocknar, du stöter på en jättespindel, en fallucka, pilar ur väggen osv…..I strid med monster sköter du din hjälte och en motspelare monstret. Ni förfogar alla över tre kort märkta A, B och C och väljer i varje drag varsitt att samtidigt visa upp. A slår B, B slår C, C slår A och beroende på typ av vapen (svärd, kniv, klor, tänder etc.) räknar ni sedan bort KP från hjälten och/eller monstret tills någon stupat (eller lyckats fly). Vidare kan man i rummen söka efter lönndörrar eller såklart leta igenom kistor, sarkofager och stupade krigare. Finner man flaskor med magisk dryck kan man ta och hälla i sig innehållet. Kanske läker man skador, kanske tar man gift! Ja, detta är bara en liten del av allt som kan hända. Har man tur och överlever monstren och undviker återvändsgränder och fällor hittar man kanske skattkammaren. Där försöker man naturligtvis fylla fickorna med skatter. Har du tur vaknar inte draken…..! Är du ännu mer tursam hinner du ut levande innan skymningen nalkas och dina 26 drag är till ända……

Drakborgen är ett ganska spännande spel, annorlunda och utmanande på många sätt. På minuskontot sätter jag upp de många olika situationerna som kräver ett fasligt läsande i regelhäftet eller på speciella regelkort och det faktum att de små pappbrickorna sällan vill ligga still på spelbrädet. Överlag en helt okej spelupplevelse men gillar du detta får du egentligen en ännu större upplevelse och mer både utmaningar och möjligheter i ett vanligt rollspel typ Drakar och Demoner.