Dragon Parade (Z-Man Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 30 minuter
Innehåll: Spelbräde, 36 kort, 15 pjäser, 1 drake, 30 mynt, spelregler
Konstruktör: Reiner Knizia

Det är det kinesiska nyåret och drakparaden skall dra fram genom stadens gator. Den kommer att starta i den Förbjudna Staden och ger sig sedan iväg någonstans…

Spelar man ut röda kort går paraden längs den röda gatan mot den röda stadsporten 20 röda steg längre fram. Spelar man ut gula kort kommer draken med sitt följe att gå den gula vägen fram, möjligen för att nå den gula porten tjugo gula steg senare…

Börjar draken gå t.ex. den röda vägen 5 steg fram när någon sedan spelar ett gult kort med värde 3, vill ju draken nu röra sig mot gul port istället. Därmed backar draken tre steg på röd sträcka och rör sig tillbaka mot startrutan, den Förbjudna Staden. Det är således här drakparaden byter från röd till gul gata och vice versa.

Om nästa kort som spelas är rött rör sig draken återigen fortsatt framåt längs sin röda gata, är det ytterligare ett gult kort backar draken ännu mera. Kanske når man den Förbjudna Staden, kanske räcker de gula stegen vidare in på den gula gatan…?

Med tillräckligt många röda eller gula steg framåt kan man kanske nå motsvarande målruta/stadsport, men troligen kommer spelarna inte alltid att bara flytta draken framåt längs en gata utan mer sannolikt fram och tillbaka på en sträcka, eller rentav från en gata till en annan…

En kortlek innehållande 18 gula och 18 röda kort blandas. Korten erbjuder alla 1-8 stegs förflyttning i en viss färg och varje spelare får 6 kort att ha på handen. Överblivna kort läggs nu undan och deltar inte mer i partiet. Nu gäller det att göra det bästa med de få kort man har.

I de tre första spelomgångarna turas man om att spela ut varsitt kort, flytta draken motsvarande antal steg för att därefter ställa ut en liten spelpjäs någonstans på spelplanen. Här finns 2 x 19 möjliga platser men man får aldrig ställa sin pjäs på en redan upptagen ruta eller en ledig som på båda sina sidor blivit omgärdad av upptagna fält. Rutorna för stadsportarna och den Förbjudna Staden är också fält som de här spelpjäserna inte får beträda.

Spelarnas tre pjäser är att likna vid handelsmän som vill slå upp sina stånd längs röd och/eller gul gata för att dra nytta av drakparadens framfart. Huruvida paraden kommer att nå fram till alla handlarna är alltså högst osäkert.

Efter tre utspelade kort var och tre utställda pjäser sitter varje spelare med tre kort kvar på handen och inga fler pjäser tillgängliga. Nu skall två av de tre korten kasseras, alla får härmed bara ett enda drag kvar, en enda chans att påverka drakparadens förflyttning. Var kommer draken att stanna? På röd eller gul gata? Och hur långt fram på denna sträcka? Kanske, kanske är paraden rentav tillbaka på neutral mark, i den Förbjudna Staden?

Skulle draken vid något tillfälle nå den röda eller gula porten är partiet omedelbart slut och poäng skall utdelas efter scenario 2 (som följer), i annat fall är spelet över när alla spelare fått slut på kort och draken nått en slutpunkt längs en gata. Då är det dags att titta efter om draken står ensam på sin ruta eller om det blivit så att där också finns en handelsman, dvs. en spelpjäs tillhörande någon spelare.

Poängräkningsscenario 1 - Det finns en spelpjäs på rutan där draken stannat:

Den spelaren får 5 mynt (poäng). Alla andra pjäser som eventuellt hänger ihop i samma kedja (dvs. om det finns pjäser i angränsande ruta/rutor till drakens position, utan mellanrum/fria fält) belönas med 3 mynt var. Alla andra pjäser på aktuell gata är värda ett mynt vardera. Handelsmän som hamnat längs fel gata får ingenting!

Poängräkningsscenario 2 – Draken står ensam på ett spelplansfält:

Alla pjäser som ingår i den första kedjan närmast till höger och vänster om draken får tre mynt vardera, förutsatt att pjäserna alltså hänger ihop. En kedja kan dock vara så kort som omfattande endast en enda pjäs! Alla övriga pjäser på drakens gata belönas med ett mynt var. Pjäser utplacerade längs den andra gatan ger ingenting alls och skulle partiet avslutas med draken i den Förbjudna Staden får ingen något poäng alls!

Det rekommenderas att man spelar lika många partier som det är deltagare som tävlar och så får man turas om att inleda ett parti och spara sina mynt från de olika omgångarna innan man utser en slutsegrare. Ja, det blir ju den som över ett antal partier samlat ihop flest mynt förstås. Ett enda parti kan ju annars vara över synnerligen snabbt, alla skall ju bara spela ut fyra kort var.

Dragon Parade kommer med enkla, tydliga regler och med en hel del god spelunderhållning. Visst spelar tur och slump en stor roll men i den här formen är det bara charmigt. Skadeglädje finns det gott om också. Visst är det kul att se någon tydligt vilja gå längs röd gata för att bara spela ut gula kort och dra åt ett annat håll! Märker du att dina egna handelsmän hamnat på fel platser måste du ju göra vad du kan för att sabotera för de andra.

En överraskande liten lättillgänglig spelpärla för hela familjen. Stark, stark trea eller rentav en svagare fyra. Nja, det får bli det förstnämnda, ett minus infinner sig för det lite snåla utbudet av medföljande mynt. Kanske att de inte räcker till alla spelare med 3-4-5 partier på raken. Fast poäng kan ju skrivas ned på papper istället eller noteras med tändstickor, tandpetare eller vad som helst… Ett kul spel hur som helst!