Dominion Intrigue (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 14+ år
Speltid: 30 minuter
Innehåll: 500 kort, regler
Konstruktör: Donald X. Vaccarino

Den andra boxen i Dominion-serien kan, precis som den första, stå på egna ben som fullständig grundlåda eller komplettera och bygga ut valfri annan utgåva. Med Dominion + Dominion Intrigue tillsammans får du en väldig massa extra Treasure- och Victory-kort men kan å andra sidan spela spelet med upp till 6 deltagare. Men varför skulle du? Detta är klart bäst på två eller tre spelare hur som helst…

Har du redan Dominion skaffar du Intrigue för de stora mängder nya festliga Kingdom-kort som följer med, typ 25 olika. Har du inte redan Dominion och skall välja endera låda att köpa är Intrigue bättre med något mer krävande, kluriga och varierade kort och erbjuder en lite mer fyllig utmaning. Fast 14-års rekommendationen där vanliga Dominion sa 8 år känns överdriven.

Börjar du med Intrigue och planerar att fortsätta med Dominion kommer nog det sistnämnda (men allra första spelet) att kännas något enklare/lite simpelt, även om grundprinciperna i spelupplägget är desamma. Och korten kan som sagt ändå mixas hur du vill. (Läs förresten gärna mina rader om Dominion innan du läser vidare.)

Kortspelet Dominion Intrigue består av 500 kort! Av 25 olika Kingdom-kort skall ni välja ut tio att spela med. Här finns således utmärkta möjligheter att variera spelet framöver. Lägg ut de valda korten på bordet framför er och fyll på med kort så att varje hög består av tio likadana. Komplettera spelytan (själva lagret av olika kort) med tre sorters Treasure (mynt)-kort samt tre sorters Victory (poäng)-kort.

Ni vill åt Treasure-korten för att kunna köpa fler kort framöver, ni vill åt Victory-korten för att samla de poäng som behövs för seger och övriga Kingdomkort är de som ger innehåll och varierad krydda till ett parti. Ett parti Dominion Intrigue tar förresten slut när högen med de allra mest värdefulla (6p) Victory-korten är tömd, alternativt när tre valfria korthögar försvunnit.

Var och en av deltagarna har en liten ynklig och mycket begränsad samling kort att tillgå vid spelets början. Sedan är det såklart meningen att respektive spelare skall få att den att växa. Alla kommer att spela med en helt egen kortlek, även om starthänderna är identiska. Du köper och samlar på de kort du vill och utgångsläget i varje drag är 5 kort att spela med.

Utifrån dessa förutsättningar säger grundreglerna att du får spela ut ett Action-kort för att få något att hända och därefter får du förvärva ett nytt kort för att utöka din samling. Har du Treasure-kort på handen kan du kanske köpa ett dyrare kort, är det tomt på mynt kan ditt enda nyförvärv bli ett gratis Treasure-kort av lägsta valör.

Sist och slutligen i din spelomgång kommer städningsfasen i vilken du lägger undan alla de kort du spelat ut, använt, förvärvat och eventuellt har kvar på handen i en egen kasthög. Du skall därmed avsluta med noll kort kvar på handen. I din nästa omgång drar du fem nya från din lek. När denna är tom blandar du om din kasthög. Eftersom det är direkt till kasthögen dina nya kort går (oftast) kan det såklart dröja ett tag innan de kommer i spel…

Sådär ja, det är spelupplägget, spela ett kort, köp ett nytt om du kan och vill. Samla ihop allt i en hög för använda kort. Låt näste spelare agera på motsvarande sätt med sina kort! Igen och igen.

Tricket här är såklart att skaffa de där korten som kompletterar varandra på bästa sätt, att köpa korten som ger dig allt fler och bättre möjligheter i framtida drag. Ett visst utspelat Kingdom (Action)-kort kan låta dig spela ett nytt Action-kort för att få ännu mer att hända, eller låta dig köpa mer än ett kort, eller låta dig dra fler kort till din hand, eller varför inte allt detta?

Flera av de nya Kingdom-korten i Intrigue verkar till stor del erbjuda valmöjligheter. Du får välja en av två saker, två av fyra saker etc. Flera kort är också Victory-kort som erbjuder poäng i kombination med något annat (Treasure-Victory eller Action-Victory) eller rentav mer poäng som något att multiplicera med de du redan samlat via andra kort! Festligt och klurigt!

Precis som med vanliga Dominion handlar detta spel mest om att sitta och spela för sig själv, man lägger ut korten framför sig, drar nya och så vidare och kortleken växer. Har du samlat mest poäng i den via Victory-kort när spelet tar slut?

Av och till bör man förstås vara uppmärksam på vilka kort övriga deltagare tar och somliga Kingdom-kort kan absolut bättra på graden av interaktion om man så skulle önska. Här finns flera olika kort som Attackerar en eller samtliga motståndare, tvingar dem att kasta värdefulla kort, byta bort dem eller bara ger dig omedelbar fördel. Det är inte för inte den här utgåvan heter Intrigue, här finns Sabotörer, Konspiratörer, Spanare, Hantlangare, Torterare och Maskeradkort…

Det följer med färdiga förslag på kortkombinationer att testa om du är nybörjare med Intrigue eller vill mixa ihop detta med första Dominionlådan. Jag spelar mig igenom de tre förslagen för spel med enbart kort från Intrigue och får tre helt olika spelupplevelser, samtliga kanske inte helt njutningsfulla. Men som sagt, annorlunda.

”Victory Dance” Ja, det här förslaget innebär att spela med en hel del Kingdom-kort som också är nya Victory-kort, utöver de tre sorterna som alltid skall vara med. Det visar sig samtidigt vara en kortmix som ger oerhört lite pengar och samtidigt få chanser till extra kortköp. Man plockar Treasure-kort av låg valör och får kämpa för att komma åt de dyrare korten.

”Secret Schemes” är en kortblandning mer inställd på interaktion och attacker samt att tvingas kassera ett eller flera kort. Nåt kort låter dig göra ännu mer när du redan gjort flera saker.

”Best Wishes” är generellt kort som ger dig mer. Kopparsmeden ger dig extra pengar, Uppgraderingskortet låter dig dra extrakort, kassera ett kort och sedan få välja ett än mer dyrt kort som ersättning. Önskebrunnen ger dig fler kort och fler actions, Maskeradkortet tvingar alla att skicka ett kort till näste spelare i tur… osv.

Gillar du Dominion är detta ett snäpp vassare. Festliga möjligheter, lättsamt och varierat, men fortfarande repetitivt och med måttlig spelarinteraktion. ”Medeltidstemat” känns lite påklistrat och här finns ingen riktig bakgrundstory att hänga upp allt på för lite äkta känsla. Man drar kort och försöker komma över de gröna som ger poäng, that´s it. De små illustrationerna och kortens olika namn i all ära, men de tjänar främst som syfte att kunna hålla korten åtskilda från varandra.

Hur som helst, detta är ett rätt trevligt och enkelt kortspel, varierbart i typ det oändliga, men ändå samtidigt bekant och lättillgängligt. Om du kan läsa och förstå den engelska texten på korten, vill säga. Stark betygstrea.