Dominion: Dark Ages (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 13+ år
Speltid: 30 minuter
Innehåll: 500 spelkort, regler
Konstruktör: Donald X. Vaccarino

Femhundra (!) spelkort med nya namn, bilder, textmassor och givetvis spelfunktioner är vad som kommer i boxen för Dominion Dark Ages. Det blir väldigt många olika korthögar att spela sig igenom och testa. Kul!

Det är ju i sanning rätt fascinerande hur små förändringar kan erbjuda så väldigt mycket nytt som både blir annorlunda och samtidigt riktigt bekant. Ja, ett parti med Dominion Dark Ages-kort spelas precis som tidigare med ett gemensamt förråd omfattande koppar-, silver- och guldkort som betalningsmedel, med Estates, Duchys och Provinces som poänggivande kort och tio utvalda högar med Kingdom-kort.

Men här erbjuds alltså mer än bara nya Kingdomkort även om de förstås utgör merparten i den här samlingen (fler än 30 olika sorter). Det främsta temat för Dark Ages handlar om att kasta bort kort, få dem att utgå ur spelet. Här finns kort som tvingar dig att kasta ett annat eller just det använda kortet, kort som ger dig något nytt när du kastar ett kort, kort som låter dig ta tillbaka ett kastat kort eller tvingar motståndarna att rensa sin korthand.

Generellt kan jag tycka att korten här nu fyllts med mer text än tidigare, det blir lite mer att läsa och förstå. Här erbjuds ofta flera val, kort som ger dig något bestämt men också något som varierar med vilket kort du har som är överst i din draghög etc. Du skall namnge ett kort och sedan vända upp en massa kort från din hög till dess att ett specifikt kort dyker upp och mer. Ja, överlag tar somligt lite mer tid än man kanske annars är van vid.

Det blir nu också aktuellt att då och då kolla igenom den gemensamma kasthögen, för att antingen ta kort därifrån eller också få ett visst antal mynt baserat på vad som finns i den. Utifrån vilka Kingdom-kort ni också spelar med kan en eller flera korthögar adderas till spelet, kort som då inte skall räknas till det gemensamma förrådet. Korttyper som Ruins, Spoils, Madman och Mercenary kan enbart vara med i spel om vissa andra kort ligger på bordet och med undantaget av Ruins kan de andra inte köpas direkt utan alltså bara fås via andra korteffekter. Spoils och Madman skall sedan dessutom genast återlämnas när de använts en gång.

Och Ruins som du förvisso kan köpa (för ingen kostnad alls) vill du kanske inte ens köpa. Högen med Ruins omfattar 5 olika Ruins-kort (samtliga Action-kort) som verkar tänkta att mer bromsa upp din lek än att hjälpa, även om de ändå ger dig något litet. Som +1 mynt, +1 kort, +1 action, +1 köp eller en möjlighet att titta på dina två översta kort och kasta eller lägga tillbaka dem i valfri ordning... Varje kort med sin egen unika blygsamma vinst. Ni spelar (om alls) med en blandad mix av Ruinskort, en hög med 10 stycken kort för varje deltagare efter den första.

Extra festliga Kingdom-kort är de 10 som hamnat under namnet Knight. Här hittar vi en mix av figurer, fem ridderliga damer samt lika många riddare, totalt alltså 10 helt olika kort. Samtliga är av typen Action-Attack, kostar 4-5 mynt och leder allra minst till att motståndare måste förstöra ett kort, oftast något mer också.

Rats är ett annat speciellt Kingdomkort som det finns 20 exemplar av. Som du säkert förstår så kommer råttorna att föröka sig som bara den om kortet används, så dess eventuellt goda effekter kan snart förbytas i raka motsatsen...

Räcker det inte med ovanstående kan du spela med nya startkort också, kallade Shelters och dessa ersätter 3 stycken Estates i din starthand. Dina 3 Shelters är olika, du får ett exemplar vardera av Hovel, Necropolis och Overgrown Estate. De känns i relation till allt annat underhållande spelgodis som rätt meningslösa kort men visst, något lite nytt för de ju med sig. Hovel är ett kort att kasta bort när du köper ett Victorykort, Necropolis ger dig +2 actions och Overgrown Estate ger dig +1 kort när det kastas för gott. Så återigen, kort att främst försöka rensa bort å det snaraste.

Återigen en Dominion-expansion värt att inkludera i samlingen. Visst finns här både mer och mindre intressanta kort men på något sätt har alla kort potential att ge fantastiska effekter i kombination med något annat. Skaffa usla kort med syfte att kasta dem för att få något annat. Skaffa andra kort för att få plocka upp kort som du och de andra redan kastat. Samla kort som tvingar på motståndarna en massa Ruinskort som fyller upp handen med, ja just det, mestadels skräp...