Dinosauriernas hemliga dal (Användbart Litet Företag)


Fakta:
Antal spelare: 2 spelare
Ålder: Från 6 år
Speltid: 20 minuter
Spelregler: Du kan börja spela inom 3 minuter
Typ av spel: Spänning 10/10, Tur 5/10, Taktik 7/10, Engagemang 9/10
Innehåll: Spelplan, 15 spelpjäser, ett ark med klistermärken, tärning med färgprickar, regler (somliga på papper, en del på spelplanen)
Konstruktörer: Anders Grönlund, Joel Sevelin, Marie Jörnhagen, Kristina Lagerholm, Cathrine Lyng

Dinosauriernas hemliga dal är kanske inte så värst hemlig när allt kommer till kritan, alla dinosaurierna vet precis var den finns. Det gäller bara att ta med sig polarna och ge sig dit. Se gärna till att vara först att lyckas och försök att inte förlora vän någon på vägen...

Två olika dinosauriesällskap tävlar om att först nå dalen. Vi kan kalla dem två olika familjer men det är uppenbart att här finns olika arter i respektive sällskap. För enkelhetens skull finns det dock exakt samma sorters figurer i de båda lägren, det är bara färgen på spelpjäserna som varierar.

Från respektive familjs bo (startrutor) skall gängen sedan försöka korsa spelytan för att ta sig till just sin unika ingång till den hemliga dalen. När en spelare fått slut på pjäser att flytta avslutas spelet och då vinner den spelare som har flest pjäser i trygghet i dalen.

Det kan låta lite konstigt det här. Borde inte den som avslutar spelet också automatiskt vinna? Tja, det kan man kanske tycka men så är det faktiskt inte. Det är fullt möjligt att ett möte med den rivaliserande familjen slutar i en strid där en svagare dinosaurie besegras. I detta spel innebär det konkret att den förlorande familjen mister en medlem som sedan faktiskt räknas in i det antal motståndaren fört i mål…

Så vill du undvika eller ge dig på motståndarens dinosaurier? Ja, det beror ju på… Känner du dig stark? Kan du vinna ett möte med en annan dinosaurie? Varje familj omfattar vid spelets början sju pjäser, sju olika dinosaurier. Var och en varierar de i styrka. Varje sällskap har en pjäs med värde 0, 1, 2, 3, 4, 5 och 6. Enkelt uttryckt så besegrar en dinosaurie en annan om den anfallande pjäsen är likvärdig eller starkare än motståndaren, förutsatt att pjäserna hamnat på samma ruta på spelplanen.

Den allra svagaste dinosaurien med värde noll har kan såklart inte klå någon annan men har förmågan att bli starkare och få värde 7 om denne lyckas ta sig till rutan för gropen för att där sätta in löständer (!) Under förflyttning dit (eller till dalen) får dock denne minsting bara attackeras av dinosaurien med värde 1, eller den störste av dem alla T-Rex.

Japp, en neutral hemsk jättedinosaurie startar spelet placerad mitt emellan de båda ingångarna till den hemliga dalen och denne kan såklart rå på alla andra figurer på spelplanen. Han kan således få flyttas av båda spelarna som deltar.

Naturligtvis är det ett tärningskast som avgör hur många steg en pjäs får gå. Faktum är att det är tärningen som också till viss del bestämmer vilken pjäs som måste flytta sig.

Svart sida på tärningen innebär 2 steg för T-Rex, vit sida1 steg för T-Rex samt ett steg med valfri egen pjäs. Röd färg innebär 2 steg med valfri egen eller motståndarpjäs. Slår du fram gult, blått eller grönt på tärningen skall du flytta en egen pjäs någonstans, 2, 3 eller 4 steg. Förflyttning diagonalt är inte tillåten.

Det var väl det hela. Kasta färgtärningen och följ instruktionerna. Flytta runt pjäserna och försök få in alla dina egna genom rätt ingång till den hemliga dalen. När du med en stark egen pjäs har en svagare fiende inom räckhåll – anfall! Och vips är du en pjäs rikare och motståndaren en fattigare.

Passa dig för T-Rex, skicka honom gärna mot den konkurrerande dinosauriefamiljens medlemmar och håll dig själv undan. Tre fält på spelplanen är frirutor där en pjäs kan pusta ut och inte får anfallas, annars gäller att har du väl lämnat ditt bo är du fritt villebråd för otäcka fiender…

Det här är lättspelat, snabbspelat, färgglatt och ett underhållande barnspel. Det är till och med rätt skoj även för vuxna med barnasinnet i behåll!