Diceman (dan-spil)


Fakta:
Antal spelare: 2-4
Ålder: Från 7 år
Innehåll: Spelplan, 32 färgtärningar (8 gula, röda, gröna resp. blåa), 1 vit tärning, spelregler

Diceman är enligt texten på asken det ultimata tärningsspelet. Alltså inte nödvändigtvis det roligaste, festligaste tärningsspelet, utan just det ultimata tärningsspelet. Och det är kanske ingen lögn för jösses vad många tärningar som skall placeras ut på spelplanen, och jösses vad tärningar som skall slås, vändas, flyttas. Till en början kanske festligt och annorlunda men i längden blir det bara för mycket. (Och har du spelat strategispelet Duell från Alga, är det kanske inte så värst annorlunda heller).

Nåväl, spelet är för 2-4 spelare och ju fler som deltar desto fler tärningar handlar det om och upprepningarna av momenten blir bara fler och fler. Samtidigt blir spelet förstås lite mer utmanande eftersom det är alla mot alla och alltså fler tärningar att hålla uppsikt över. Och vad handlar det om då? Jo, varje deltagare slår och placerar ut 8 vanliga tärningar i vald färg (blå, röd, grön eller gul) på respektive färgs startrutor mitt på spelplanens sidor. I respektive ”bo” placeras också en Diceman, en kungapjäs om du så vill. Skydda din egen Diceman från att bli slagen av en motståndartärning, sikta på att slå ut de andra Diceman-pjäserna. Och det är nu tärningsslagen börjar komma.

Slå först den ensamma vanliga vita tärningen. Flytta sedan en av dina färgade tärningar som förhoppningsvis visar samma siffra på ovansidan lika många steg åt något håll på spelplanen. (Förslagsvis gärna mot någon annan spelares Diceman eller tärning. Slår du bort en Diceman är den spelaren ute ur spelet. Slår du bort en motståndartärning åker den tillbaka till en ledig startruta). Stanna där du hamnat, slå på nytt den vita tärningen och se efter vilken siffra som nu kom upp. Vrid din färgade tärning som du just flyttat så att den nu visar samma antal prickar som den vita tärningen. Då vet du hur många nya steg den får flytta nästa gång. Nästa spelare fortsätter i samma stil.

Skulle du sakna färgade tärningar som matchar den vita när du påbörjat din tur, är det din Diceman som måste flyttas ett steg. Och så fortsätter spelet; slå vit tärning, flytta en matchande färgad tärning, slå på nytt den vita, ändra den färgade tärningen så den matchar igen……Om och om och om igen. Låter det krångligt ber jag om ursäkt, för konceptet är förstås löjligt enkelt, men så tjatigt. Och ett himla rafsande efter den vita tärningen……som du vill slå så långt bort från spelplanen som möjligt för att inte riskera att ändra läge på spelpjäserna. För att göra spelet än mer utmanande finns här några säkra fält där tärningar och Diceman´s inte kan slås hem och några portfält där du, när du landat på dem, i samma drag kan flytta din pjäs till en annan del av spelplanen. Blir nog tvungen att sätta ett betyg under medel på detta spel för det är sorgligt nog ganska enformigt. Vill det sig väl kan du vinna med några få, snabba, lyckosamma tärningskast, vill det sig illa tar spelet aldrig slut…..