Diamant (Schmidt/Lautapelit.fi)


Fakta:
Antal spelare: 3-8 spelare
Ålder: Från 8 år
Speltid: 60 min
Innehåll: 30 grottkort, 75 juveler, 8 äventyrare, 8 skattkistor, 5 blockerande hinder för grottingångarna, regler
Konstruktörer: Alan R. Moon & Bruno Faidutti

Du och dina medtävlare skall utforska fem olika grottsystem på jakt efter ädla stenar. Ju längre du stannar desto större chans att hitta något riktigt värdefullt men risken att drabbas av olycka ökar såklart också. Du måste hela tiden granska spelade kort och bedöma oddsen för framgång kontra risken för problem. Du väljer själv hur länge du vill stanna och leta skatter. Vinnaren blir såklart den som efter fem grottbesök har den mest värdefulla samlingen ädelstenar!

Diamant är nästintill exakt spelet Incan Gold fast i annan förpackning. Lite olika saker finns i de båda boxarna men det är inget som direkt förändrar ett spelparti. Spel- och regelmässigt är det faktiskt inte mycket som skiljer och skillnaderna är mest påtagligt kosmetiskt relaterade. Båda versionerna har sina goda och mindre bra sidor, men mer om dem om ett tag, först information om själva spelupplägget.

En kortlek med grottkort och farokort blandas och läggs med baksidan uppåt mitt på bordet. I tur och ordning kommer sedan spelarna att dra, vända upp och placera ut ett kort i taget och inför varje nytt kort som skall dras får respektive deltagare bestämma sig för om man vill gå in i/fortsätta vara inne i grottan eller lämna densamma och gå ut. Ju längre man stannar desto större chans till belöning men också ökad risk för att något hemskt och otäckt skall hända. Man vet ju aldrig vad nästa uppvända kort kommer att visa så ibland kan det såklart vara bättre att fega ur, lämna grottan och återvända till lägret.

Så länge man bara drar fram grottkort är allt bra. Dessa avbildar grottgångar och anger ett värde på de ädelstenar som hittas. Ädelstenarna delas jämnt på alla de just nu aktiva grottbesökarna och eventuella överblivna fynd lämnas på spelkortet ifråga. Dessa ”rester” kan den som ensam bestämmer sig för att lämna grottan få ta med sig i en kommande omgång. Den som frivilligt lämnar grottan säkrar också eventuella fynd man redan gjort. Den som fortsätter leta skatter i grottan sätter såklart allt på spel i jakten på mer……

Förr eller senare dyker farokort upp ur kortleken. Dessa avbildar, som namnet antyder, någon form av bekymmer. Det kan vara gasmoln, otäcka skorpioner, fallande stenar, en explosion eller giftiga ormar och det finns tre kort av vardera sort. En enda fara av en viss typ är ofarlig, ja två eller flera olika faror likaså. Det är först när det andra kortet av en redan uppvänd farotyp allt redan är för sent och man inser att man skulle ha lämnat grottan tidigare.

När det andra identiska farokortet av någon sort dras mister alla grottbesökare alla de skatter de just samlat ihop (och alltså inte hunnit säkra). Det är bara att ta sig an nästa grotta och försöka igen…..

Upplägget är simpelt. Fortsätta eller gå ut? Fortsätta eller gå ut? Ja, kolla över de utlagda korten och bedöm risken för ett nytt farokort. Välj rätt tillfälle att gå ut med det du funnit och se din förmögenhet växa. Det hela är sådär måttligt spännande faktiskt. Lite riskbedömning, mycket tur och du har Diamant, ett snabb- och lättspelat spel som kan passa de flesta. Dock ej min spelgrupp som tyckte det var väl simpelt och rätt enformigt. Stark tvåa får betyget bli. Troligen blir spelet allt bättre ju fler som deltar. Mitt spelgäng är omfattar sällan fler än fyra personer.

Och så var det komponenterna ja, och skillnaderna mot Incan Gold-versionen. Diamantkartongen är mycket större och faktiskt onödigt stor för vad som ingår. Den kunde ha varit hälften så stor och jag fortsätter att bli uppretad av små kompakta spel i skrymmande boxar! Juvelerna i Diamant är färre och av två valörer (jfr Incan Golds 110 stycken i 3 valörer) men å andra sidan mer glänsande eleganta. Spelkorten är kvadratiska istället för rektangulära och fullt funktionella men inte alls så snygga som Incan Golds. Borta är t.ex. spelarkorten man i Incan Gold visade för att GÅ IN I eller LÄMNA grottan, liksom tältkorten att gömma sina juveler under. Här är det istället en målad träpjäs till varje spelare att gömma i handen och hålla fram som tecken på fortsatt grottvistelse och du kan bygga ihop 8 stycken skattkistor i grov kartong. En kista för respektive spelare att förvara sina juveler i istället för de misslyckade tältkorten.

Spelmässigt skiljer endast en enda sak; här i Diamant saknas bonuskorten för artefakterna som kan ge extrapoäng, annars fortgår spelet på exakt identiska sätt.

Vilken utgåva man skall skaffa är väl en smaksak. Själv skulle jag vilja spela med Diamants juveler och skattkistor och Incan Golds spelkort och Artefaktregler, allt förpackat i en låda med minimalt outnyttjat utrymme. Men kan väl inte få allt….?