Detective & Co (Ravensburger)


Fakta:
Antal spelare: 2-7 deltagare
Ålder: Från 8 år
Speltid: 20-40 min
Innehåll: Spelplan, 7 detektivkort, 7 detektiver, 7 poängpjäser, 1 tärning, 1 kassaskåp, spelregler
Konstruktör: Wolfgang Kramer

Runt själva spelytan löper 42 rutor. Den som först flyttat sin poängpjäs den sträckan har vunnit!

De 42 rutorna symboliserar viktig information, 42 ”paket” med särdeles betydelsefulla upplysningar. För varje liten nyhet man kommer över går respektive poängpjäs ett steg framåt runt spelytan och det är spelarna, här i rollen av detektiver, som såklart försöker samla på sig maximalt med nyttiga kunskaper……..
I det här spelet deltar dessutom alltid två detektiver mer än vad det är spelare runt bordet (nåja, kanske inte om man redan från början är många som deltar) och inte nog med att man försöker finna en massa hemlig information, man försöker hålla sin identitet hemlig också.

Plocka fram ett antal spelpjäser av trä (detektiver) som motsvarar antalet deltagare och addera sedan två detektiver till. Ta fram motsvarande detektivkort och låt alla spelare dra varsitt kort och håll sedan resultatet hemligt. Nu vet alla vilken detektiv som är ens egen att ansvara för men inte vilka spelare som gömmer sig bakom de andra pjäserna. Alla deltagare kommer under spelets gång att ha tillåtelse att flytta på vilken detektiv som helst. (Här kan det såklart efter ett tag ändå bli ganska uppenbart vem som är vem…..Det går ju helt enkelt inte att flytta alla lika mycket, då skulle man ju aldrig kunna vinna själv.)

Nåväl, i takt med att detektiverna rör sig runt, runt på spelplanen och samlar in upplysningar flyttas också motsvarande poängpjäs framåt, och som sagt, efter 42 insamlade upplysningar har någon vunnit spelet. Vill det sig illa kan man under vissa förutsättningar förlora upplysningar och då blir det till att backa sin poängpjäs. Den inbördes rangordningen bland detektiverna brukar svänga fram och tillbaka ganska kraftigt men visst, de båda extra detektiverna som inte ägs av någon aktiv spelare riskerar såklart att hamna på efterkälken….

Ok, så hur går det hela till då? Jo, detektiverna söker upplysningar i tio olika hus. De kan också besöka kyrkan och en gammal ruin. Dessa platser står placerade i en cirkel, med husen numrerade 1-10 i ordning och med ruinen och kyrkan därefter. Här flyttas alltså detektiverna runt medsols.

Spelaren i tur slår en tärning och resultatet visar det antal steg man får flytta en eller flera pjäser framåt. En sexa ger t.ex. 6 stegs förflyttning för en enda detektiv, eller två detektiver 3 steg framåt vardera, eller sex detektiver ett steg var framåt osv….

Här finns även ett kassaskåp i form av en träpjäs som också flyttas runt. Detta kan ”gömmas” på samtliga 12 platser där man söker efter upplysningar men står alltså fullt synligt utplacerat på en av spelplanens byggnader. Den som hittar det får välja ny placering för kommande runda.

När en detektiv hamnar i den byggnad där kassaskåpet står utdelas genast upplysningar (läs: poäng) till olika detektiver. Varje detektiv får det antal upplysningar (poäng) som motsvarar numret på det hus i vilket man just då befinner sig.
Om kassaskåpet t.ex. finns i Hus nummer 7 när Gul Detektiv kliver in där får denne 7 poäng. Samtidigt står kanske Blå Detektiv i Hus 10 och får 10 poäng, Grön Detektiv i Hus 1 och får ett poäng osv….. Står en detektiv i kyrkan händer ingenting med poängen och befinner sig en pjäs i ruinen och snokar så mister man istället 3 upplysningar dvs. poäng.

Slår man höga siffror på tärningen har man alltså ganska goda möjligheter att först flytta andra detektiver till ruinen, kyrkan och/eller hus med låga poäng innan man flyttar sin detektiv till huset med kassaskåpet. Eller också vandrar man framåt med sin detektiv till hus nummer 10 och står där när man sedan går med en annan detektiv till kassaskåpet….. Eller också ser man till att ingen får poäng den rundan genom att helt undvika huset med kassaskåpet…..

Ja, här handlar det om mycket tur med tärningen och att kunna maskera detektivens rätta identitet så länge som möjligt. Väl avslöjad kommer motståndarna självklart att försöka förstöra så mycket som möjligt genom att hela tiden flytta dig till de minst poänggivande husen……

Detective & Co är ett lättspelat tjuv- och rackarspel med enkla regler. Ett parti eller två kan väl aldrig vara fel nångång ibland……