Dead Men Tell No Tales (Minion Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 13+ år
Speltid: ca 75 minuter
Innehåll: Startbricka och 20 rumsbrickor, 7 piratfigurer, 30 dödskallar, 5 spelbräden med snurrpilar, 25 tärningar, 20 dubbelsidiga brickor, 26 mynt, 8 karaktärsbrickor, tygpåse, explosionsbricka, 39 spelkort, regler.
Konstruktör: Kane Klenko

Du och kamraterna har tagit er ombord på Skelit’s Revenge, havets mest fruktade piratskepp som Kapten Fromm och hans män sägs ha övergivit. Här vill ni nu förstås söka efter skatter och kan ni tillsammans hitta och lämna skeppet med 4-6 stycken (beroende på vald svårighetsgrad) så kan ni allihopa vinna spelet! Ja, Dead Men Tell No Tales är ett samarbetsspel där alla eller ingen vinner, alla jobbar ihop mot själva spelet och ett gemensamt mål.

Problemet är att skeppet brinner och att nya eldar hela tiden blossar upp. Dessutom är skeppet faktiskt inte övergivet. Här finns gott om jungmän som är i vägen och dessutom verkar skeppet vara hemsökt. Beväpnade skelett rör sig ombord och försöker hindra er från att komma åt olika värdeföremål. Då och då måste ni säkert slåss för livet.

I varje spelares omgång utökas piratskeppet med ett nytt rum att utforska. Troligen kommer det att pyra en eld där också, om det inte rentav brinner på allvar. För som sagt, det brinner banne mig lite överallt på Skelit’s Revenge... Där finns oftast en tärning i varje rum, där 1= minsta elden och 5= omfattande brand. Blir det någonsin värde 6 på en tärning exploderar hela rummet.

Det gör förstås det utrymmet på skeppet omöjligt att utnyttja, allt i det går förlorat och kanske omöjliggörs vidare passage till fartygets andra utrymmen. Kanske dör en spelare. Om man turligt nog ändå inte skulle förlora vare sig något viktigt föremål eller en medspelare är det såklart inte bra med explosioner. Sker en sjunde är spelet automatiskt förlorat och varje explosion sprider såklart mer hetta till angränsande områden...

Nåväl, när fartygets nya rum avslöjats och det försetts med en ny lönnlucka eller en vakt eller ett skelett och/eller ett visst föremål skall spelaren göra sina önskade handlingar.

Fem actionbrickor har spelaren att spendera på en mängd olika saker att välja bland. Gör vad du vill i önskad ordning, gärna fler av en och samma sak om så skulle önskas. De eventuella drag du inte använder (de brickor du inte förbrukar) kan du bjuda nästa spelare i tur på, sen lämnas brickorna tillbaka, utnyttjade av den spelaren eller ej.

Sist i ens speltur skall själva spelet slå tillbaka. Vänd upp ett kort för Skelit’s Revenge och hoppas på det bästa. I bästa fall händer inte mycket, men troligen kommer tärningen i ett eller flera rum att öka i värde (kom ihåg att det sker en explosion vid värde 6!). Dessutom finns det i somliga utrymmen kruttunnor som kan smälla långt innan själva rummet är helt övertänt så i en del fall skall man helst inte låta tärningen ens nå värde 2 eller 3.

Hämndkorten visar också att skeletten kanske börjar vandra runt på fartyget och hotar er (möts ni i samma rum blir det strid!). Därtill kan det avslöjas att fler jungmän (färska sjömän typ) väller upp ur olika lönnluckor och sprider sig över skeppet. För många sådana figurer i olika rum begränsar spelarnas handlingsmöjligheter och finns där inga pjäser kvar när fler eventuellt måste placeras förlorar man spelet direkt! Så agera för att få bort de där jungmännen! Jaga helt enkelt bort dem!

Ja, det är en av alla de där sakerna man kan ägna sig åt i sin tur. Plocka bort de små jungmanspjäserna, en i taget för en actionbricka. Sänk intensiteten på en eld i ett rum för en actionbricka. Gå ett steg till ett angränsande rum för en actionbricka. Eller spring om det är bråttom. Och/eller ta upp ett föremål eller en skatt, Vila, Träna upp din stridsskicklighet, Byt ut ditt personliga föremål mot någon annan nyttosak.

Jodå, de personliga föremålen är inte många men alla kan såklart vara bra i något visst läge, så var inte rädd för att byta och byta igen! Att öka på sin styrka i strid kan bli nödvändigt då somliga vakter kan vara en tuff match, å andra sidan är det en tillfällig bonus så snart måste du offra nya actionbrickor för att stärka dig till nästa fajt.

Vila kan du alltså också göra och det är inte så dumt som det kanske låter, när man desperat letar skatter på ett skepp med beväpnade skelett. Eventuella springturer på fartyget kostar på, och det gör såklart även en lugn förflyttning om du måste röra dig mot de varmare rummen! Strider suger givetvis också musten ur dig. Din uthållighet minskas, din utmattning ökar. Somliga rum kan du kanske inte ens ta dig in i och slår din mätare i taket kollapsar du och dör. Så kom ihåg att ta en paus ibland. Håll ordning på din utmattningsnivå.

Här finns ytterligare en packe småregler här och där att ha koll på men de behöver vi väl inte lägga tid på att förklara här. Testa spelet själv om det låter intressant vet jag!

Dead Men Tell No Tales är ett okej samarbetsspel med pirattema och god variation. I och med att du bygger upp själva spelytan, fartygsutrymmena, på ett nytt sätt i varje parti blir utmaningen konstant annorlunda. Skatter, skelett och nyttoföremål slumpas fram till olika rum dragna ur en påse. Varje spelfigur är en speciell piratkaraktär med unik förmåga och exakt hur skeppet vill bekämpa er slumpas också fram med en blandad kortlek. Allt det här vill jag gärna sätta på pluskontot.

Samtidigt kan jag tycka att striderna med tärningskast känns lite bleka och väl slumpartade och att hela spelet lider lite av ett konstant pillande med att vända tärningssidor fram och tillbaka och att adderandet och bortplockandet av de små, små träbrickorna för jungmän likaså är ett föga intressant plockmoment, fram och tillbaka hela tiden.

Och ärligt talat, så värst mycket mer är det ju tyvärr inte till spelet. Det är tärningar som ökar i antal och värden (som man försöker att sänka och ta bort helt) och jungmän som blir fler och fler (och som man också vill plocka bort). Skeletten och vakterna är få, behovet av strider rätt begränsat och de olika föremål man kan få som segerbyte är egentligen endast ett svärd eller en flaska sprit, i övrigt är de faktiska skatterna att bärga generiska. En bättre variation vad gäller motståndare, utrustning, föremål, skatter i stort hade varit välkommet.

Spelet är inte supertungt men ändå väl tillkrånglat med små undantag och justeringar för olika situationer, lite onödigt mycket kan jag tycka. Pirattemat är dock rätt starkt, komponenterna håller godkänd kvalitet, illustrationerna är fina och speltiden fullt rimlig utan att kännas för lång och utdragen.

Men somliga förtydliganden saknar jag i reglerna. Spelet funkar på alla spelarantal 2-5 men blir utan tvekan en något tuffare utmaning ju fler som deltar. Det känns som att både eldarna och jungmännen ökar i kraft snabbare med många deltagare. Det finns tre svårighetsnivåer att testa.

Spelet kan sluta med gemensam förlust på ett halvdussin olika sätt men endast vinnas på ett enda! Tuffa bud alltså. Är du redo för utmaningen?

Är det ett samarbetsspel om att släcka eldar du är ute efter rekommenderas annars Flash Point. Är det endast piratkänslan du vill åt finns även där en hel räcka andra minst lika bra alternativ. Betyget för Dead Men Tell No Tales stannar vid ett fullt godkänt medelbetyg, men det här är rätt mycket spel i en ganska behändig förpackning.