DC Comics Deck-Building Game: Crisis Expansion Pack 1 (Cryptozoic)


Fakta:
Antal spelare: 1-5 spelare
Ålder: 15+ år
Innehåll: 74 spelkort, regelhäfte
Konstruktör; Matt Hyra

Fler spelkort till DC:s Deck-Building-spel är såklart alltid välkomna och här får du 74 stycken nya, så gott som samtliga med riktigt läckra illustrationer. Skulle jag sätta betyg på spelmaterialet utifrån utseendet allena skulle det bli det allra högsta, här visas oftast skitsnygga färgglada bilder! Korten hör hemma i fyra olika spelhögar.

Du har 14 nya stora kort med olika hjältar att välja bland och spela som, alla med nya förmågor (och bilder!) om du redan skulle ha någon av karaktärerna från en annan DC-spelbox. Här heter figurerna Robin, Green Arrow, Animal Man, Zatanna Zatara, Batman, Superman, The Flash, Aquaman, Wonder Woman, Cyborg, Martian Manhunter, Green Lantern, Swamp Thing och Constantine.

De allra tuffaste av skurkar att besegra kallas Impossible Super-Villains, och här har vi 13 av dem. Du måste spöa minst sju av dem (beroende på hur många ni är som spelar) och alltid Ra’s al Ghul (som förste skurk) och Anti-Monitor (som den allra sista motståndaren).

32 av korten i Crisis skall tillsammans med somliga från någon annan box utgöra din huvudsakliga spelkortlek (en Main Deck) med diverse hjältar, skurkar, platser, utrustning och superkrafter. Här kommer nya kort inom samtliga dessa klasser, speciellt användbara i ett Crisis-scenario.

Och det som alltså utgör det verkligt nya i den här expansionen och som alltså ligger bakom dess namn och nya spelsätt blir 15 Crisis-kort, att i ett parti använda 7-13 stycken av (återigen lite beroende på antalet spelare).

Crisis är ett storslaget upplägg där man tar sig an en bunt skurkar och framförallt måste lösa en hel räcka riktigt kluriga kriser i DC:s serieuniversum. Crisis spelas framförallt som ett samarbetsspel där det är alla hjältar tillsammans mot kriserna och superskurkarna. (Det finns dock regler för solospel och spel alla mot alla också).

Kriserna måste lösas och alla skurkarna besegras innan Main Deck tagit slut, annars har alla förlorat. Så gör din Main Deck tjockare för en enklare eller tunnare för en svårare utmaning. Eller rättare sagt för att köpa dig mer eller mindre tid att klara uppdraget! Fast med fler kort att ta sig igenom kan speltiden såklart bli därefter… Redan i ett normalläge känner jag att den är väl lång, för lång för sitt eget bästa. Ett parti Crisis känns tyvärr som en väl utdragen, lite seg historia. Börjar det sedan strula med skurkar och diverse kriser, ja då…

Nåväl. Att spela Crisis-upplägget innebär flera nyheter mot ett vanligt DC Deck-Building-grundspel.

• De fem uppvända korten att skaffa sig från Line-Up (småskurkar att besegra och omvända, hjältar att ta hjälp av, nyttig utrustning och härliga superkrafter att spela med osv.) fylls enbart på med 1 nytt kort efter varje spelares tur, oavsett det antal kort som köpts, kasserats osv. Här kan det nu ibland för stunden bli helt tomt, eller finnas 5, 10 eller fler kort. Ju fler desto sämre (oftast) för spelarna dock, kan jag tycka. Och naturligtvis finns det därför diverse regler som tillför fler än 1 kort/omgång.
• När det dyker upp en skurk (Villain) i Line-Up från Main Deck och du besegrar honom/henne skall kortet förstöras, läggas i en hög märkt Destroyed, istället för att tillfalla dig. Segerpoäng räknas inte alls här och skurkens förmågor kommer dig alltså inte heller tillhanda.
• Detsamma gäller superskurkarna, väl besegrade utgår de ur spelet.
• Men för att överhuvudtaget få ge sig på en Impossible Super-Villain måste ni först ha löst aktuell kris (hanterat uppvänt Crisis-kort, alltid ett i taget). Och för att alls få ta sig an en kris i sin tur måste Line-Up vara helt fri från skurkar, så det här blir en flerstegsraket, en hel räcka villkor som måste uppfyllas för att man skall komma vidare.

Så samla kraft för att få bort skurkarna från Line-Up, därefter kan ni möjligen tillsammans lösa pågående kris. Lyckas ni få bort även denna erbjuds genast en chans att också spöa uppvänd superskurk. Klarar man inte skurken ligger denne såklart kvar tillsvidare och ni vänder garanterat upp ett nytt Crisis-kort och kanske också en skurk i Line-Up, och så blir det en ny kamp, nästan från början igen…

Ja, uppdykande skurkar kan göra att alla olika resurser, krafter och poäng läggs på att få bort dem från Line-Up, där finns inte alltid möjlighet att sedan ge sig på krisen, än mindre skurken… Tuffa bud, minst sagt.

Alla superskurkar och Crisis-kort för med sig egna unika villkor och effekter. Det blir en spelare som ensam skall spöa en skurk men för att lösa olika kriser måste spelarna som sagt samarbeta. Priset för att få bukt med en kris är ofta kostsamt och tidskrävande: Alla måste slänga 3 kort med olika klassnamn, alla spelare måste samtidigt kunna göra sig av med varsitt Weakness-kort, alla måste kassera varsin hjälte eller superkraft, eller kort med samlat värde 8, eller +6 värde Power osv.

Det är inte nog med att en spelare markant reducerar sin korthand. Alla spelare måste kanske göra detsamma, och kunna göra det samtidigt! Det om inget annat är en riktig utmaning, ofta rätt turbaserad. Somliga kriser kan leva vidare riktigt länge och ställa till förtret, somliga andra kan med lite flax lösas mer eller mindre omedelbart.

Repetitivt är förstås hela spelupplägget, trots viss variation med olika korteffekter, men det kan jag accceptera, rentav gilla på det här lättsamma sättet. Men att spela för att besegra ett halvdussin skurkar med lika många kriser och tillhörande villkor tar sin tid, som sagt. Det allra värsta eller sämsta med Crisis är speltidens längd. Bered dig på ett par timmars kamp och kortvändande för att segra. Och det är dock mycket möjligt att du kämpar på så länge endast för att förlora. Crisis-expansionen med dess spelsätt är inte för alla, men ändå helt okej, så medelbetyget är givet.

Allt ovanstående gäller såklart främst om du spelar Crisis-expansionen som den är. Det står dig såklart fritt att blanda alla de här korten med valfri annan DC Deck-Building-utgåva för en helt unik spelupplevelse. Crisis som solospel eller i läget alla-mot-alla-och-mot-spelet-därtill har jag inte känt mig sugen på att testa.