DC Deck-Building Game: Confrontations (Cryptozoic)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 15+ år
Innehåll: 180 spelkort (Punch, Vulnerability, Weakness, Enhanched Strength, Main Deck), 24 stora karaktärskort, 4 turordningsbrickor, regler (därtill avdelningskort och randomizer att nyttja om du har spellådan Multiverse Box)
Konstruktörer: Matt Hyra och Nathaniel Yamaguchi

Konfrontationer är vanligt förekommande i alla spelen i DC:s serie med Deck-Building Games så just det namnet säger kanske inget speciellt om den här lådan. Konfrontationer är ju liksom det allt går ut på, att kända superhjältar och skurkar skall puckla på varandra i kortspelsform.

Här får du spela som en av åtta olika karaktärer, lämpligt nog de åtta som avbildas på omslaget; Superman, Wonder Woman, Aquaman och Zatanna som de goda, Lex Luthor, Ocean Master, Circe och Felix Faust som de skurkar de är.

Har du spelat DC:s spel Rivals med Batman och Jokern är upplägget detsamma, varje karaktär av de här åtta kommer i tre versioner där varje efterföljande utgåva blir lite starkare och kommer med något slags ny förmåga att använda om lusten och/eller behovet faller på. Det är med andra ord så att man måste besegra en och samma motståndare tre gånger för att slutligt segra i spelet.

Så dina motståndare blir alltså allt starkare var gång du klår dem. Din karaktär också förvisso, men där ser du ju förstås helst att denne inte besegras någon gång alls.

Lyckligtvis är ju detta ett kortleksbyggarspel så din rätt klena starthand med spelkort kan växa allt eftersom, ja under spelets gång utökas med successivt allt bättre och starkare kort. Använd dina kort till att skaffa nya kort, för att sedan använda både gamla och nya kort till att skaffa ytterligare nya osv. Allt kraftfullare kortkombinationer kan skapas, kombinationer som till slut gör dig redo att ge dig på den allra starkaste inkarnationen av din fiende.

Har du spelat nämnda Rivals eller annat DC-hjältespel i serien är du redan bekant med upplägget. Du har din karaktär framför dig (här på tre olika kort, svagast överst) och du har 5 startkort på handen att använda. Du summerar deras Power-värden och kan för dessa skaffa nya kort, av de som finns tillgängliga uppvända på bordet för samtliga spelare.

Här kan nu korten visa andra hjältar och skurkar, superkrafter, utrustning, platser, diverse speciella föremål etc. som du helt enkelt kan skaffa för dina kraftpoäng och lägga till din egen kortlek. Skurkar och hjältar får väl kanske anses vara ”besegrade” eller ”värvade” för din sak, resten av sakerna har du väl köpt eller skaffat på annat sätt. Men skit samma egentligen, du samlar helt enkelt bara fler nya kort spelet igenom, oftast ett eller flera var gång det är din tur, förutsatt förstås att korten du använder har ett Power-värde.

Men ibland har du kanske inte kraft nog för att få fler kort för stunden, kanske är tillgängliga kort för dyra, kanske erbjuder korten någon annan effekt – titta på kort, dra nya, kasta kort, låt andra utgå ur spel osv. Ja, typiska moment i ett deck-building game, eller hur?

Det som dock är nytt och unikt för Confrontations är att detta spel verkar designat främst för att spelas med fyra deltagare. Tanken här är att man i lag om två skall ge sig på några andra. T.ex. att Superman och Wonder Woman tar sig an Lex Luthor och Felix Faust, eller varför inte låta Aquaman bilda par med Ocean Master och så kan de båda försöka klå Zatanna och Circe?

Det nya nyckelordet på somliga kort är Assist och det är kort du kan spela ut i din partners, din lagkamrats spelrunda för att hjälpa denne. Genom att så att säga ge bort dina kort gör du förstås dig själv svagare eller får sämre möjligheter i din tur men kanske kan du hoppas på att få hjälp tillbaka? Här kan man nu försöka ge extrahjälp när behovet är som störst, man är ju oftast starkare tillsammans!

Teamspel i all ära (ett par vinner när en av motståndarna slagits ned för tredje gången), men detta funkar även med bara 2 eller 3 spelare också. Då är det förstås var och en för sig själv och inget snack om samarbete, men med en enkel regeljustering fungerar Assist-korten även för dig själv. Ja, nu får man istället lägga undan ett Assist-märkt kort till sig själv var runda för att låta det komma i spel i nästa omgång. Kanske gör kortet större nytta då?

Confrontations är ett helt eget spel men kan kombineras med föregående spelboxar i serien, korten kan med fördel blandas med andra för ökad variation och skapa nya möten, fighter och explosiva, effektiva kortkombinationer.

Visst finns det kanske några kort vars text kan väcka frågor kring hur allt skall hanteras men mestadels är reglerna rätt enkla, inte direkt svårare än för någon annan låda. Det är väl främst om en mängd kort med olika nyckelord kommer i spel och skall samverka som saker och ting kan bli lite kluriga. Som det nu är finner jag inte Confrontations direkt sämre än något annat spel i serien, å andra sidan är det väl inte mycket bättre heller. Just den här spelserien kan jag generellt tycka funkar bäst på 2 spelare så partnerspel är sällan aktuellt för mig, är vi fyra allmänt spelsugna själar fastnar vi nog hellre i ett fylligare, mer krävande spel, men det är min åsikt. Det här är hur som helst ett trevligt spel med snygga illustrationer. Men som vanligt är det väldigt mycket luft i kartongen!