DC Comics Deck-Building Game: Teen Titans (Cryptozoic)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 spelare
Ålder: 15+ år
Innehåll: 213 spelkort, 7 stora Superhjältekort, regler
Konstruktör: Richard Brady

Med den färgsprakande fjärde grundlådan i DC:s Deck-Building-serie med kända och okända seriehjältar och superskurkar kan du nu spela som en av ungdomarna i hjältegruppen Teen Titans.

Dra på dig trikåerna för en stund och låtsas vara t.ex. Wonder Girl, den mystiska Raven, Beast Boy, Blue Beetle eller kanske Red Robin. Du får sedan 12 hemska superskurkar att försöka besegra. Slade Wilson och Trigon kommer du alltid att få slåss emot, hur många andra du och övriga spelare vill möta får ni bestämma själva. Slutbossen Trigon var förresten en motståndare redan i spelet Heroes Unite, nu är han tillbaka, både starkare och farligare! Övriga fiender är en mix av män, kvinnor och monster, de flesta säkerligen rätt okända för den genomsnittlige DC-serieläsaren, antar jag.

Eftersom även denna version av ett DC Deck-Building-spel är ett helt komplett spel medföljer det en samling ack så nödvändiga Punch, Kick, Weakness och Vulnerability-kort. Äger du dock redan en tidigare version i spelserien behöver du absolut inte de här korttyperna som dubbletter, även om de nu kommer med nya illustrationer.

I övrigt förstås helt nya kort med snygga illustrationer och spännande förmågor. I sin enklaste form ger de kortägaren lite extra styrka, oftast blir de mer utmanande än så. Det är lite ironiskt att de allra yngsta seriehjältarna (Teen Titans) samtidigt för med sig de mest komplicerade spelkorten hittills i serien.

Ja, även om i princip allt är sig likt mot de föregående versionerna av det här superhjältekortspelet, (spelupplägget är ju identiskt med det i tidigare grundlådor) så fokuseras det nu på kontroll av kort. Med kontroll menas att du har nödvändiga kort utspelade framför dig.

Du kan behöva kontrollera kort för en eller flera hjältar, en eller flera skurkar, en eller flera superkrafter, en eller flera utrustningar osv. (eller en mix av somligt av detta), för att det nya kortet skall ha effekt. Du behöver således hålla lite mer koll än tidigare på exakt vilken typ av kort du redan spelat och planerar att spela framöver.

Dessutom fokuseras det på bestående korteffekter, kort med texten Ongoing. Framför allt dessa skall du spela ut framför dig för då ligger de kvar där spelet igenom och kan erbjuda dig något igen och igen i varje spelrunda. Åter andra kort ger dig något om du istället plockar bort, kasserar för gott eller plockar upp de där Ongoing-korten på handen!

Somliga kort kräver dessutom att det är kort med just Ongoing-effekter du måste kontrollera för att något nytt skall hända... Det räcker kanske inte med ett utspelat vanligt Hero-kort, en vanlig skurk eller en typisk Super Power, kortet måste även vara märkt med Ongoing! Ja, kort med texten Ongoing har förvisso funnits med i de här DC-kortleksbyggarspelen tidigare, men inte i den här omfattningen.

Så jo, det blir lite mer läsande på korten, fler och fler kontroller av vilka kort man har på bordet framför sig, en allt viktigare jakt på ”rätt” kort, inte bara ett kraftfullt ett. Du måste verkligen ha ett Hero-kort eller en Super Power för att din kortlek skall kunna växa och bygga upp sin styrka. Kanske behöver det också stå Ongoing...

Med Teen Titans tar spelserien ytterligare ett steg mot en mer komplex tillvaro. Det är fortfarande inte för mycket, men det blir lite fler kort att hålla koll på, något lite längre korttexter att läsa och komma ihåg eller som man måste läsa igen! Och igen, för att inte missa någon viktig förmåga. Skall man rå på de där superstarka skurkarna är det allt bäst att man lär sig bygga upp sin kortlek på bästa sätt snabbast möjligt. Speltiden står nu inte angiven på boxen men nog pågår det hela lite längre än tidigare.

I grunden således ett simpelt spelupplägg men där nya kort kräver mer och mer av sin spelare, vad gäller uppmärksamhet och planering. Något att verkligen uppskatta eller ogilla. Kanske var det rentav bättre förr? Njae.. nej!