DC Comics Deck-Building Game (Cryptozoic)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 spelare
Ålder: 15+ år
Speltid: 30-45 minuter
Innehåll: 214 spelkort, 7 stora Superhjältekort, regler
Konstruktör: Matt Hyra

Drömmer du någonsin om att vara Batman, Superman, Wonder Woman eller någon annan DC-seriehjälte och få spöa Jokern, Lex Luthor eller annan superskurk kan detta kanske vara spelet för dig. Här väljer du att spela som en av totalt 7 olika superhjältar (med sin egen unika förmåga) och försöker göra din högst personliga hög med spelkort allt mer omfattande, eller framför allt mer kraftfull. De initialt rätt svaga eller rentav helt kraftlösa/utfyllnadsaktiga spelkorten vill du såklart ”spä ut” eller allra helst ersätta med betydligt mer användbara sådana.

Japp, har du inte förstått det av ovanstående eller spelets titel så är detta ett kortleksbyggarspel. Varje deltagare blandar sin samling startkort (7 stycken Punch/slag och 3 stycken Vulnerability/sårbarhet) och drar fem som sin starthand. Fem kort är sedan spelet igenom den mängd du har att utgå ifrån i din tur. Se till att göra det mesta av dem!

Punchkorten adderar alla vart och ett +1 till din styrka. Vulnerabilitykorten tillför absolut inget alls och kasseras lämpligast å det snaraste när tillfälle ges. Ingendera av dessa båda korttyper är värda något när spelet är slut och poäng skall summeras så se till att byta upp dig. Använd helt enkelt din styrka (summerad från de 5 kort du kan och vill använda i respektive korthand) för att skaffa dig nya kort.

Har du fem Punchkort på handen är din styrka +5. Då kan du t.ex. köpa dig ett nytt kort som kostar just 5, eller ett kort som kostar 2 och ett annat kort som kostar 3, eller annan passande kombination. Har du mer eller mindre i styrka har du såklart andra förutsättningar när det gäller att skaffa nya kort. Du kan komma åt fler eller färre, ett riktigt bra, starkt och värdefullt kort eller flera medelmåttiga. Kanske räcker din styrka inte till ett endaste nytt kort i just den här rundan?

Spelkort från din hand som du inte vill eller kan använda går direkt till din egen kasthög. Där hamnar också alla kort som du på något sätt använt i din tur samt det eller de kort du eventuellt förvärvat. När det är dags för dig att dra 5 nya kort till din hand i en framtida runda och din draghög är tom är det kasthögen som blandas om på nytt. På så sätt kommer till slut både bekanta och nya oanvända kort in i spelet igen.

Nya kort att förvärva finns uppvända mitt på bordet i flera olika högar, flest kort visas upp i en så kallad line-up. Här finns oftast fem kort upplagda och här kommer det upp olika skurkar, hjältevänner, nyttiga föremål, kort med superkrafter och diverse högkvarter. Alla förstås med sin unika kostnad som du måste betala med styrka, alla med sitt eventuella värde när spelet är slut och naturligtvis med sin specifika funktion i spelet.

Somliga kort ger enbart ny styrka, +1, +2, +3 i enklaste fallet, annars kanske styrka +1, +2 etc. erbjuden under vissa förutsättningar (du har ett annat specifikt kort, du kasserar ett valfritt/givet kort etc.). Andra kort låter dig dra ett extra kort från din draghög att använda här och nu, ta ett eller flera kort gratis från line-up:en upp till ett visst värde, få ett uppvänt hjälte- eller skurkkort. Du kan få kort vars effekter ökar med antalet andra liknande kort du spelar osv.

Du kan ta tillbaka ett redan använt kort för att använda det igen. Ett redan köpt kort som annars skall gå till din kasthög kan du få använda omedelbart, du kan tvingas plocka på dig ett Weakness/svaghets-kort och än fler olika varianter. Weakness-kort är tyvärr kort som ger dig minuspoäng i spelets slut så undvik dem! Hittar du inga kort i line-up:en som passar dig så kan du försöka skaffa ett kanske billigare Kick-kort från en annan hög. Här ligger en bunt kort som visar Batman när han utdelar just en Kick/spark. Dessa kort ger +2 i styrka. Samla dem innan någon annan gör det, om du vill.

Ja, ett kort har en text som kanske ger dig nya kort. Nya kort låter dig använda kort igen och igen, till att dra nya kort, kasta dåliga kort, och dra nya igen. Igen och igen. Använd dina kort för att skaffa dig fler. Använd din styrka för att skaffa dig än mer styrka.

Efter ett tag är kanske de fem korten i din hand så kraftfulla att du kommer upp i styrka +10 eller däromkring. Då kan du försöka ge dig på en superskurk. De riktigt hemska bovarna ligger i en alldeles egen hög och det är egentligen när man spöat dem som spelet är slut och poängen på olika kort man samlat skall summeras. Välj att besegra alla eller bara några superskurkar för en varierad speltid.

Den första superskurken som visar sig är Batmans fiende R´as Al-Ghul, sen vet man inte vem som kan dyka upp men Jokern, Darkseid och fler gömmer sig i högen. Alla gör de (en i taget) ett kraftfullt uppdykande när R´as Al-Ghul är besegrad, skurkarna anfaller samtliga spelare på något sätt med sina första framträdanden. Lyckligtvis kan det finnas sätt att skydda sig.

Besegrade skurkars spelkort hamnar hos spelaren som besegrat dem, kort som förstås är extra kraftfulla att använda under spelets gång och extra värdefulla vid poängräkningen.

Reglerna är mycket enkla, spelmekaniken repetitiv men välfungerande. All text på korten är på engelska men det handlar om få rader och enkla meningar. Gillar man DC-karaktärer kan man faktiskt skaffa den här lådan bara för att få en massa kort med snygga illustrationer, bilderna är verkligen eleganta. Och då får man ju ett välfungerande och riktigt festligt superhjältespel med på köpet. Kanonbra! Förslag på olika spelvarianter medföljer också.