Da Vinci-koden (Användbart Litet Företag)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: Från 12 år
Speltid: 30 min
Speltid: 15-25 minuter
Spelregler: Du kan börja spela inom 5 minuter
Typ av spel: Strategi 10/10, Spänning 9/10, Tur 3/10, List 10/10
Innehåll: 13 vita och 13 svarta spelbrickor, spelregler, tygpåse

Blanda de 24 sifferbrickorna och lägg dem med siffersidan nedåt på spelytan framför er. Här ligger nu både vita och svarta brickor, 12 stycken i vardera färgen och numrerade från 0-11. Låt nu varje spelare plocka upp 4 valfria brickor.

Placera dem stående med siffersidan vänd mot respektive spelare och se till att ingen annan kan se någon annans siffror. Ställ brickorna i nummerordning med lägst siffra längst till vänster i raden framför dig och sedan efter stigande valör så att högsta siffervärdet på en bricka finns längst till höger. Skulle du ha fått upp både den svarta och den vita brickan med samma valör (det finns ju en vit och en svart bricka med varje siffra) så är det viktigt att svart bricka kommer först, dvs. står till vänster om den vita.

Så där ja, nu är det dags att börja spela. Försök att hålla din sifferkod hemlig för dina motspelare så länge som möjligt. Blir alla dina siffror avslöjade är du ute ur spelet. Vinnaren blir såklart den deltagare vars totala kod förblir hemlig längst. Nu gäller det att med tur och slutledningsförmåga gissa rätt på (och veta säkert) vilka siffror som befinner sig på motståndarnas olika brickor.

Den som inleder spelet drar först en valfri bricka från bordet, tittar på den utan att visa den för andra spelare och låter den stå framför sin egen rad av brickor, ja själva den personliga koden. Nu får spelaren peka på valfri bricka hos vilken annan deltagare som helst och helt enkelt gissa brickans valör.

Man vet ju t.ex. att det bara finns 0-11 i vitt respektive svart, man vet vilka brickor man själv har, man ser den extra brickan man just dragit och man känner ju till att brickorna placerats i nummerföljd, från lägst till högst och att om det finns två brickor av samma värde så står den svarta till vänster om den vita. I spelets början blir det såklart främst en fråga om ren och skär tur om det skulle bli rätt träff på första gissningen men allt eftersom spelet fortgår avslöjas fler och fler siffror och det går kanske att klura ut vilken bricka som borde vara vilken…..

Nåväl, spelaren som inlett spelet och dragit den där extrabrickan pekar på en motståndarbricka och säger t.ex.: Det där är (vit) nummer 3.

Skulle detta vara en felaktig gissning får spelaren ta den dragna brickan, placera den på rätt ställe i sin egen kod och vända den så att alla kan se dess valör. Genom sin misslyckade gissning har man nu som straff fått ge motståndarna viktig info om sin kod. Man avslöjar ju så att säga högsta/lägsta möjliga värde på brickorna intill den nu öppna, synliga brickan. Turen går till nästa spelare. Och så gäller det förstås för alla att spelet igenom komma ihåg vilka felaktiga gissningar som gjorts….

Är däremot gissningen helt korrekt blir det motståndaren som först och främst måste vända på sin avslöjade bricka och ge lite info om sin kod, därefter har spelaren som gissat rätt två val:

1. Denne kan vara nöjd med sin korrekta gissning och låta turen gå vidare till nästa spelare. Som belöning för att ha avslöjat en motståndarpjäs får spelaren ta den dragna extrabrickan (som fortfarande är okänd för alla andra) och helt enkelt ställa in den på rätt plats i sin egen kod. Därmed görs koden längre och svårare för de övriga att knäcka.

2. Vill man kan man annars fortsätta att gissa på ytterligare en motståndarbricka, för samma spelare igen eller någon helt annan deltagare. Man drar dock ingen ny extrabricka från bordet utan den först dragna står kvar. Så länge man gissar rätt får man fortsätta att gissa och gör man bara rätt avslutar man alltså sin tur med att lyfta in extrabrickan på rätt plats utan att avslöja dess valör. Så fort man gissar fel åker dock brickan in i ens egen kod på rätt ställe och vänds upp synlig för alla andra.

Ja, så mycket mer är det egentligen inte frågan om. Dra en bricka, gissa rätt eller fel på en annan och gör beroende på utfallet antingen din egen kod längre och svårare eller mer enkel att avslöja.

Vill man göra utmaningen lite större (och det vill man ganska snart för det blir ett festligare spel så) plockar man in de båda brickorna med bindestreck istället för siffror med i partiet. Det finns precis som för valörerna 0-11 en svart och en vit bricka, fast nu med bindestreck istället. Dessa får placeras var som helst i koden, även mellan två brickor med samma värde, allt för att försvåra.

Många partier på raken av Da Vinci-koden blir kanske trist i längden men spelet håller helt klart för 2-3-4 spelade omgångar då och då. Inslaget av tur är (inledningsvis) för stort för att motivera ett högre betyg men detta är helt klart ett underhållande litet titta-runt-och-sitta-och-klura-spel för hela familjen, lätt att förklara och komma in i.