Cut the Rope (Mattel Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 5+ år
Innehåll: 1 Om Nom, godisbit, avfyrningsramp, spindel med spindelkort, bubbla med bubbelkort, 2 spiklister med spikkort, 3 stjärnor, 22 utmaningskort, 4 poängkort, regler


Cut the Rope är rätt festligt och utmanande som spel i en mobiltelefon eller på en surfplatta, som fysisk spelversion fungerar det väl knappt alls. Ungarna tycker förvisso att det är kul att leka med innehållet men inte sjutton är detta ett vettigt sällskapsspel, inte ens för barn.

Först av allt skall somliga delar fogas samman. Den gröna grodan som tydligen heter Om Nom skall fästas på en liten platta, grodan skall kunna öppna och stänga gapet, huvudet kan vippas bakåt. Skjuter du in en godisbit (en liten lättglidande plastpuck) under grodan, in under plattan han vilar på, kan du rubba den lilla sprint som automatiskt får Om Noms huvud att tippa och munnen öppnas. Ja, du har liksom matat figuren… Det är just det spelet egentligen handlar om.

Använd plastrampen/rutschkanan för att försöka skicka godisbiten in under Om Nom. Du kan vrida och vända på rampen åt olika håll, ha den på olika avstånd från grodan. Du kan också haka fast godisbiten på tre olika nivåer på nämnda ramp för att den sedan skall få olika mycket fart och nå olika långt när du väl låter den fara iväg.

Så långt så enkelt. Men det är fler komponenter med i spelet, fler moment och röriga direktiv. Du skall mata grodan, med godisbiten, men på väg från rampen och in i munnen kommer den att stöta på diverse hinder, somliga bra, andra mindre bra.

Slår godisbiten omkull en eller flera stjärnor vinner man poäng. Stöter du emot spindeln förlorar du en godisbit/dvs. ett drag. Du får annars släppa iväg godisbiten fyra gånger innan det är dags för en motståndare att spela.

Träffar du en spiklist är din tur genast över. Det blir inga poäng till dig för den här omgången.

Nuddar du plastbubblan, kupolen, får du lägga godisbiten därunder och dra kupolen och godisbiten åt något håll för att hamna i ett mer gynnsamt läge för nästa skott. Ta bort kupolen och ställ dit avfyrningsrampen istället. Spela vidare.

Jaja, visst låter det skitkul? Inte? Nähej, det är det inte heller. Men dra ett utmaningskort för att få fram de rätta förutsättningarna för respektive tävling i alla fall.

Utmaningskorten visar hur din utmaning skall se ut, hur din spelplan skall skapas, från ramp till mun. Olika kort visar olika positioner för stjärnor, spindel, kupol, spiklister. Olika kort har olika mängd hinder avbildade. De exakta avstånden är inte lätta att avgöra, det blir lite godtyckligt, slumpartat, men allt som syns på ett kort skall visst rymmas på en yta som motsvarar spelförpackningen x 2, ca 28 x 36 cm

Spela på en plan yta. Dra ett kort och bygg upp en bana, använd alltid en ramp och en groda, oftast något litet extra däremellan. Slå omkull stjärnor för att samla poäng, se till att få in godisbiten från ramp till grodmun på 4 försök för att kunna tillgodoräkna dig ev. insamlade poäng. Spela er tillsammans igenom 6 utmaningskort, sen blir vinnaren den som fått flest poäng. Slut.

Cut the Rope är således mest att likna vid något slags samling halvtrista prickskyttebanor och har inte mycket med originalspelet att göra. Spelkort och grodan är rätt tjusiga men visst är det mycket billig plast, kul kanske för barn att leka med, men inte kommer innehållet någonsin att användas för ett regelrätt spelande. Två tättskrivna sidor text (känns som onödigt mycket) utgör de inte helt solklara instruktionerna.

Ursprungligen löjligt dyrt i leksakshandeln, sedan prissänkt till att bli nästan gratis och inte ens det känns riktigt prisvärt för vad som erbjuds.