Container (Valley Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-5 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 60-90 minuter
Innehåll: 5 spelbräden, 1 bräde för utländsk ö, 25 maskiner, 25 lager, 100 containers, 5 fartyg, 5 varuvärdekort, 10 lånekort, 115 kort för pengar i olika valörer, regelhäfte.
Konstruktörer: Thomas Ewert och Franz-Benno Delonge.

Container är i första hand ett ekonomiskt spel där spelarna skall försöka bygga upp och hantera varuhandelsverksamhet, ja balansera tillgång och efterfrågan. När somliga av spelets varor tagit slut är också spelet det och då vinner (föga förvånande) spelaren som samlat mest pengar.

Vid spelstart har varje deltagare hand om varsitt fartyg, en fabrik och ett lager. Det säger väl sig självt att fabriken producerar varor, att de lagras i ett lager och att fartyget fraktar runt varorna...

Du kan under spelets gång skaffa fler fabriker och fler lager, ja faktum är att det såklart rekommenderas. Varje fabrik kan nämligen tillverka endast en av spelets fem varor så vill du bedriva handel med mer än en specifik vara så... Naturligtvis kan de här olika varorna vara olika värdefulla. Eller inte bara kan vara, de är det. Varje spelare får varsitt varuvärdeskort där det framgår exakt vilket värde 1 enhet av respektive vara har för just den spelaren. Med andra ord, där 1 vit vara har värde 10 för en viss spelare, är vit vara bara värd 2 eller 4 för någon annan. Det innebär samtidigt att alla spelare inte alltid är lika intresserade av exakt samma typ av gods.

Spelet verkar på pappret vara väldigt simpelt, men visar sig snart vara en riktigt tuff utmaning att hantera. Här finns också ett par moment som kanske inte alltid faller alla spelare i smaken. Men mer om det senare...

Först i en spelares tur skall ränta på eventuella lån betalas. Eller så får man hantera straffet! Javisst, Container är allt annat än ett lätthanterligt spel. Reglerna säger faktiskt att många spelare nog kanske vill spela med nybörjarreglerna hela tiden då just Container är ett så oförlåtande spel. Men mer om även det senare...

Härnäst skall aktiv spelare utföra två handlingar. Här finns fyra att välja mellan och med ett undantag får man välja samma två gånger om man vill.

• Bygg dig ett nytt lager eller en ny fabrik. Dessa blir successivt allt dyrare, men har du fått snurr på din ekonomiska motor (varuproduktion och försäljning) så är väl pengar inget problem. Eller?
• Köp varor, eller containers som de heter här, svarta, vita, bruna, beige och/eller orange. Förvara dem i dina lager. Jag säger dina lager då varje lager tyvärr har en högst begränsad förrådskapacitet. Du kommer säkert att behöva flera.
Tvisten här i Container är att du alltid måste handla av motspelare. Japp, oavsett vad du själv producerar (kanske rentav samtliga typer av varor) så måste dina inköp göras från någon annan. Köp det du vill ha, säljaren kan aldrig vägra, men varje spelare du ev. gör affärer med i detta moment räknas som en separat handling (av de två du får utföra).
• Valbar handling nummer tre får endast utföras en gång i spelrundan av aktiv spelare. Här är det nu dina egna maskiner i fabrikerna som får jobba, som tillverkar nya containrar som motspelarna alltså skall köpa (helst).
• Den sista handlingen är att som en action flytta på sitt fartyg. Om vi tänker oss att det startar i spelarens egen hemmahamn (intill det egna spelbrädet) så kan det flytta sig ut på havet (motsvarade bordet, spelytan runt era personliga spelbräden och det centrala brädet för en utländsk ö, även det med en hamn förstås...).
Är fartyget redan på öppet vatten kan det som en handling röra sig från havet in i en hamn, en hamn tillhörande antingen en motspelare alternativt den utländska ön. Det går med andra ord inte att i ett enda drag gå från en hamn till en annan, för det scenariot krävs att man spenderar båda sina handlingar på just förflyttning.

Stannar fartyget ute på havet händer inget mer. Rör det sig in i någon annan spelares hamn kan man få köpa varor (läs: containers). Om allt det här låter lite rörigt så låt mig bara säga att det på varje spelares eget bräde finns fält för följande: Factory, Factory Store, Warehouses, Harbour Store. Med det sagt så kan det lagras varor i olika färger på olika platser... Dvs. inte alltså enbart i ”lagret/förrådet”, det finns kapacitet att lagra somligt i fabrikerna också...

Köp det du anser dig behöva och har råd med. Lasta varorna på ditt fartyg. Skeppet har plats för max 5 containrar, och här kommer containrarna i form av rektangulära träbitar i en viss färg. Nothing fancy.

Det är om du som en handling kör ditt lastade skepp från öppet hav och in till den utländska ön som saker och ting kanske hettar till... Då skall nämligen den spelaren auktionera ut hela lasten till övriga spelare. Javisst, hela lasten (max fem containrar i en eller flera färger) säljs i ett paket. Samtliga andra spelare ser över sin ekonomi och väljer ut ett eller flera pengakort (i valfria valörer) som sitt bud.

Spelaren med sin last väljer nu mellan att acceptera det högsta budet och därmed ta pengarna och lämna över alla varorna eller neka alla buden. Blir det affär får säljaren faktiskt lika mycket pengar till, ja högsta budet matchas och kompletteras med samma summa direkt från banken. Det är visst utlänningarna som vill uppmuntra till handel på ön!

Nekar man det högsta budet tvingas man själv betala motsvarande summa till banken och får då behålla lasten. Man får således punga ut med stålar själv för sin last och får alltså inget från vare sig en motspelare eller öfolket.

Ja, men det var ju Container det, eller i alla fall det mesta. Någon enstaka regel kan tillkomma. Som den här till exempel: Man får ta lån, ha som mest två pågående vid samma tidpunkt. Resten kan du få upptäcka själv. När två av spelets fem olikfärgade containrar är slut i det gemensamma spellagret är spelet över, den spelaren skall bara avsluta sin tur fullt ut.

Alla spelare får nu pengar utifrån sina varor och sitt varuvärdekort men skall sedan kassera samtliga containrar i den färgen de har flest, och sedan få poäng igen för resten... Att samla alltför många i en viss värdefull färg kan således straffa sig.

Och på temat straffa ja, Container är ett spel som faktiskt kan gå rätt hårt åt somliga spelare. Visst kan man hålla sina pengakort hemliga för övriga spelare men därutöver är det inga hemligheter vad som sker. Men det kan vara svårt att få fart på sin verksamhet, om du producerat många varor och sedan ingen vill handla av just dig, ja då står du ju där utan omsättning och intäkter.

Skulle du prissätta dina varor lite högre än vad motståndarna gör lär du inte sälja något. Och jag har inte funnit något sätt att framgångsrikt kunna komma tillbaka efter att en gång ha hamnat på efterkälken. Spelet rullar på och avsett vad man gör är man till sist ändå helt beroende av de andra spelarna, vad de behöver, om de vill betala... Sådant kan kännas riktigt surt. Och det gör förstås även den blinda budgivningen i auktionerna. Inte sjutton vågar man dra till med ett högt bud, eller? Så gott om pengar har man väl knappast?

Spelordningen runt bordet är på samma sätt inte alls oviktig. Vad gör du i din tur om alla före dig tömt alla lager på de varor du siktat in dig på? Och att bara tillverka mer av något som de andra ändå inte verkar vilja köpa känns ju meningslöst.

Container straffar dig för att spela mindre bra, övriga spelare kan också mobba dig i spelet, vägra att köpa av dig, konstant välja att gynna någon annan. Mot det finns inget riktigt motmedel.

Här finns som du märkt av ovanstående inte ett överflöd av handlingar att välja, så till slut antar jag att spelet börjar mala på efter en tid, man upprepar samma handling igen och igen och igen. Köp, sälj, köp, sälj. I timmar kanske.

Det är då jag känner att Container precis nätt och jämnt förtjänar ett medelbetyg, inte mer. Spelet tar tid, blir hyggligt monotont och kan kännas segt och det kan alltså allt som oftast bli så att man är i händerna på motspelarna, är utlämnad till deras välvillighet om man skall lyckas komma vidare. Och så skall det väl egentligen inte vara? (Fast om alla accepterar detta innan spelstart så...)