Coney Island (Argentum Verlag)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 30-60 minuter (tror inte det, va?!)
Innehåll: Spelplan, 4 spelarbräden, tygpåse, 12 nöjesfältsbrickor, 5 bonusbrickor, 10 attraktioner, 36 vagnsbrickor, 20 tidningar, 20 sedelbuntar, 24 träkuber, 4 poängmarkörer, startspelarmarkör, regler
Konstruktör: Michael Schacht

Coney Island är ett färgglatt och visuellt sett mycket inbjudande spel. Vem vill inte vara med och bygga upp ett nöjesfält och leka där? Så synd att temat om ett nöjesfält känns synnerligen påklistrat. Här infinner sig ingen riktig känsla av att vara på en sådan plats eller att man för den delen ens bygger upp en… Visst finns här några tivolivagnar på bild liksom några festliga figurer i kostymer och hattar och på en bricka eller två syns en pytteliten berg-och-dalbana eller en karusell osv. men inte räcker det långt. Nä, mer känsla, mer stämning hade varit önskvärt. Tanken är väl att detta skall vara skoj? Förpackningens käcka utseende lovar alldeles för mycket i den här aspekten.

När spelet är igång får jag ta del av mina med- och motspelares högljudda åsikter om Coney Island. ”Åh, så segt. En svag tvåa i betyg. Är vi klara snart? Det sämsta spel jag spelat. Detta behöver vi inte spela igen”, och lite mer i samma stil. Vi kommer kanske inte att spela detta igen men nu måste jag erkänna att de kommentarerna i mitt tycke är lite orättvisa, lite onödigt skarpa. Spelet fungerar egentligen utan större problem och reglerna är rätt tydligt uppställda men här finns egentligen inget så värst spännande moment och som sagt, ingen känsla av skojigt nöjesfält alls…

Beträffande reglerna behövde jag faktiskt söka efter ett förtydligande kring en helt avgörande fråga. Ja, man kan (skall helst) göra alla de tre olika momenten i valfri ordning i sin tur och inte som jag först tolkade reglerna, välja endast ett av dem…

Och tur var väl det att jag fattat fel. Detta är ändå ett rätt långsamt spel med en hel del väntan mellan varven. Hur hade det inte blivit om man endast fått göra en sak i sin tur? Inte sjutton känner man något slags tempo av snurrande karuseller eller fartfyllda berg- och dalbanor. Inget stoj och inga skratt eller skrik. Nej, här sitter man och klurar tyst för sig själv. Kanske gör sig detta ändå bäst på två spelare? Nej, troligen inte men det kommer jag inte att ta reda på.

Angiven speltid 30-60 minuter känns mycket missvisande, jag kan aldrig tro att ett parti går så snabbt som på en halvtimma eller ens en timma (inte med fyra spelare i alla fall!) och bestämmer du dig för att konsekvent kämpa för att samla på dig tidningar (varför skulle man göra det i en nöjespark?) märker du säkert att det kan vara en vinnande strategi. Det är flera saker du kan göra men att ta kontroll över just det bonusdraget verkar skänka obalans i poängfördelningen.

Coney Island var sannerligen lockande med sitt glada utseende och festliga tema. När jag sedan märker att allt vad gäller nöjesparksbyggande och lekfullhet saknas i själva spelupplägget blir jag lite besviken. Här handlar det mest om att ha en hel del tur och kunna göra rätt saker i rätt ordning, att placera brickor på bra ställen och sabotera för motståndarna. Ja, Coney Island har faktiskt ett lite elakt drag i sig, tro det eller ej. Stjäl bonusbrickor från motståndarna, tvinga bort deras brickor från spelplanen!

Sen har du alltså ett slumpmoment att älska eller hata i och med att du drar röda eller vita träkuber ur en tygpåse. Ja, detta är ett hyggligt lättillgängligt spel men ingenting känns speciellt unikt eller markant annorlunda mot dussintals andra spel jag testat, framförallt finns här inget extra spännande moment, ingen riktig känsla av kamp eller tävling. Synd.

Spelkomponenterna håller god kvalitet och är snyggt illustrerade men som sagt, det blev inget mer med nöjesparkstemat. Lägg till väntetid, slumpmoment, lite för lång speltid för vad som erbjuds och en (för mig i alla fall) avgörande otydlighet i reglerna, så förstår du att betygstvåan är given. Men med rätt spelgäng och rätt förväntningar kan detta absolut funka. Men jag som skämt bort mitt spelgäng med hundratals andra spelupplevelser blev varse att detta vägde väldigt lätt i jämförelse med många av dem.

Nåja. Så vad handlar det här om då? Vad skall man göra? Ja, låt mig berätta…

Jo, ditt eget lilla spelbräde avbildar tre vagnar, var och en indelad i fyra sektioner. De fyra fälten i den översta vagnen ger dig vardera ett ”attraktionspoäng” i jakten på seger. I vagn nummer två får du för de tre första fälten en enhet pengar, fält fyra ger dig ett attraktionspoäng. Spelet vinns av den som samlat flest sådana här attraktionspoäng, då har spelaren uppenbarligen lockat flest besökare till sin park…

Nåväl, den tredje vagnens tre första fält ger dig en extra resurskub. I ruta ett en slumpvis dragen ur en påse, de båda andra rutorna låter dig välja en röd eller vit kub. Fjärderutan ger dig ett bonusdrag, du får göra ett spelmoment igen.

Vid spelets början är nio av de ovanstående tolv vagnsfälten täckta av spelbrickor, endast det första längst till vänster i varje vagn är tomt. Det är innehållet i de tomma fälten från vagnarna som utgör din inkomst, dina nya resurser, i inledningen av varje drag. I spelets början, med endast tre tomma vagnsfält får du således ett attraktionspoäng, en enhet pengar och en slumpvis kub. Vill du ha mer av något behöver du alltså se till att få bort de spelbrickor som ligger på vagnarnas rutor. Du plockar bort dessa spelbrickor från vänster till höger (och lägger eventuellt tillbaka dem igen i motsatt riktning).

När du sedan fått din inkomst är det dags att agera, ta några actions i nästa fas. Välj bland BYGGA NÖJESFÄLT, PLACERA VAGNSBRICKA, PLACERA ATTRAKTION och/eller TA BONUSBRICKA. Du får göra allt du kan och vill och kan betala för, men bara en sak av varje typ i din tur.

BYGGA NÖJESFÄLT: Du kan ta en byggbricka för att så att säga lägga grunden till ett gemensamt nöjesfält. De här brickorna läggs på ett gemensamt spelbräde och hur och var du placerar brickorna avgör sedan var olika åkattraktioner kan resas. Olika platser att bygga på kostar 1-2 enheter pengar/styck men du kan också få något för besväret; träkuber, attraktionspoäng, extradrag.

PLACERA VAGNSBRICKA: I detta moment tar du bort den mest vänstra vagnsbrickan på en av dina vagnar. Priset är en kub per bricka i den första vagnen, två kuber för brickor som ligger på vagn två, och tre kuber/bricka i den sista vagnen. Dessa brickor läggs sedan på valfri tillgänglig plats på någon av tidigare utspelade Nöjesfältsbrickor från ovanstående moment.

PLACERA ATTRAKTION: Har du och/eller andra spelare BYGGT NÖJESFÄLT och PLACERAT VAGNSBRICKOR på den gemensamma spelplanen kan man nu enligt ”först till kvarn-principen” låta uppföra en större attraktion på nöjesfältet. Här finns totalt 10 brickor fördelade på 4 olika storlekar att välja bland. Ju större attraktion desto mer kostsam att spela ut, å andra sidan blir belöningen såklart i form av attraktionspoäng bättre. På gott och ont finns regler för hur olika attraktioner får spelas ut.

Alla attraktioner måste kunna ligga ovanpå redan placerade vagnsbrickor, som i sin tur alltså ligger på olika nöjesfältsbrickor. Små attraktioner kan du (om du vill) lägga ovanpå egna vagnsbrickor, eller ovanpå en motståndares. De större attraktionerna måste täcka minst 2 spelares vagnsbrickor.

Alla ”övertäckta” vagnsbrickor återgår sedan till respektive ägare och läggs tillbaka på vagnarna. På detta sätt kan man således minska sin egen eller andras inkomst för kommande rundor men samtidigt får man ju tillbaka vagnsbrickorna för att kunna spela ut dem på nytt.

I momentet TA BONUSBRICKA betalar man helt enkelt 2 enheter pengar (två sedelbuntar) och köper sig en av fem olika tillgängliga bonusbrickor. Brickan har man sedan kvar framför sig spelet igenom och kan utnyttja en gång i varje omgång till dess att en annan spelare betalar banken de där två sedelbuntarna för att ta över den.

Olika brickor erbjuder olika förmåner; byt 1 attraktionspoäng för en kub, byt en kub mot en annan, byt pengar mot en kub, byt pengar mot en poäng, byt kub mot tidning. Och det var här jag alltså fann att det sistnämnda draget var extra generöst och synnerligen svårslaget. Den där tidningen ger alltid 1-3 attraktionspoäng/styck och kan alternativt användas som ett extradrag. Och du kan alltså ta en ny tidning i varje drag utöver att du gör dina vanliga spelmoment. Ja, låt inte någon annan sitta för länge med den där tidnings-Bonusbrickan det säger jag dig!

Ja, det var Coney Island det. Börja med att få en liten samling resurser att använda. Bygg upp nöjesfältet, flytta ut vagnsbrickor och möjliggör en förbättrad inkomst framöver. Täck vagnsbrickorna med attraktioner och ta tillbaka vagnsbrickorna. Inkomsten försämras men du kan återanvända brickorna på nytt. Har du pengar över, plocka på dig en eller två bonusbrickor för att få än mer resurser eller större frihet i att kunna använda de du har på bästa sätt.

Låter detta skojigt skall du inte missa ett besök på Coney Island, det här är ett helt okej sällskapsspel, bara inte så festligt som jag hoppats på eller förletts att tro. Att dra kuber ur en påse kan slå helt fel och göra det omöjligt för dig att göra något konstruktivt för en runda eller två, skaffar du eller någon annan spelare en bonusbricka och använder den några omgångar i rad kan den bli helt avgörande.

Att planera i förväg är ofta svårt eftersom föregående spelare kan förstöra så mycket för dig på alla plan så det blir en del dötid med väntan i andra spelares turer. Tja, nu vet du vad jag tyckte om detta. Mycket snyggt och färgglatt är det mest positiva jag har att säga, de största minusen är total avsaknad av nöjesparkskänsla och alldeles för lång speltid för vad som erbjuds. En tvåa i betyg, som sagt.