Comuni (Tenkigames/Huch & friends)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 90 minuter
Innehåll: Spelbräde, 15 spelpjäser, 5 poängmarkörer, 50 guld, 50 pilgrimer, 50 hantverkare, 60 arméer, invasionspjäs, kaptenspjäs, 88 projektkort, 22 aktiveringskort, 11 väggkort, 4 byggmästarkort, 8 hjältebrickor, 30 plundringsmarkörer, 5 stadsflaggor, regler.
Konstruktörer: Acchittocca (Flaminia Brasini, Virginio Gigli, Antonio Tinto, Stefano Luperto).

Du sköter en kommun i Italien under Medeltiden och du försöker få den att utvecklas ekonomiskt, militärt samt inom kulturen och religionen. Detta vill du göra bättre än alla de andra men fiender hotar och dem kan du kanske inte ta dig an ensam så lite samarbete är också av nöden. Samla poäng och vinn!

Varje spelare tar sig i tur och ordning igenom sex faser, sex olika spelmoment. Det första är kallat Projekt. Välj ett av tre olika. 1. Ge ett bud på ett projektkort (Ställ ut en pjäs på ett av de tillgängliga korten som ligger på spelbrädet. Krydda ev. ditt bud med guld. Har du inte guld använd dubbla mängden pilgrimer…) 2. Plocka på dig projektkort där dina tidigare bud nu dominerar… 3. Bättra på din inkomst dvs. få pengar.

Fas 2 blir ett mycket kort moment där man ev. fyller på med projektkort ifall att man i Projektfasen ovan valt alternativ 2 – dvs. att just plocka på sig ett eller flera projektkort.

Fas 3 blir oftast en ännu kortare fas, men ibland så sker här en invasion. Om det är så att spelkorten i aktuell draghög tar slut i fas 2 ovan så avbryts spelet tillfälligt av en krigisk incident. Mer om den längre fram. Spelet har förresten fyra draghögar med projektkort, A-D. Det kommer således att bli 4 invasioner och efter den fjärde anses spelet slut.

Fas 4 fokuserar på byggnation. Du vill säkert bygga de där projektkorten du förvärvat tidigare. Du får dock i grunden endast bygga eller använda ett kort gratis, vill du få bygga fler saker (dvs. använda fler kort) kostar varje extra bygge 1 hantverkare.

Du får med projektkortet bygga en byggnad eller bygga på en befintlig byggnad (öka på med värde 1). Dessutom får du bygga på stadsmuren med värde +1. Du behöver dock inte göra båda sakerna om du inte vill, det går även bra att endast utföra ett av byggena. Somliga projektkort är knutna till enbart ekonomiska, militära, kulturella eller religiösa byggnader, andra kort är generiska och funkar för alla typer. Korten är numrerade 1, 2, 3, 4… Du kan bygga en ny byggnad med vilket numrerat kort som helst (alla byggnader startar ändå på nivå 1), men varje utbyggnad av en specifik byggnad skall förstås ske med ett matchande kort med högre värde. Det blir antalet kort tillsammans som avgör en viss byggnads uppnådda nivå (dvs. betydelse och värde). Om du endast har kort med låga värden kan de ändå spelas om du kompletterar med extra hantverkare för varje +1 du behöver på kortet.

De kort du använder för byggnation ligger till grund för din inkomst (om du väljer det momentet i spelets första fas). Beroende på typ av byggnad kan din inkomst bestå av såväl guld, som arméer, pilgrimer och hantverkare.

Väljer du att bygga på stadsmuren används korten på samma sätt men man vänder på korten för att visa att de inte är vanliga byggnader utan nu fungerar som stadsmur. Varje kort spelat på detta sätt kan vara en egen del av muren (med nivå 1), på samma sätt som de kan bli en ny byggnad eller extra nivå med värde 1. Murarna kan dock också förstärkas med successivt starkare kort (eller med hjälp av hantverkare) enligt ovan för att nå försvarsstyrka 4 (nivå 4). Starka murar gör dock konstigt nog ingenting alls i sig för att hjälpa dig utan innebär bara att arméer i motsvarande antal får placeras på murarna (om du har arméer). Det är arméerna som hjälper mot fienderna!

Fas 5 involverar byggmästarkort. Det finns en för varje typ av byggnad (ekonomisk, militärisk, religiös samt kulturell). Ta motsvarande kort om du är spelaren som har nått högst värde för en byggnad i respektive typ, det innebär såklart också att du framöver ev. kan stjäla dem från dina motspelare om du bygger mer. Byggmästarkorten ger extra inkomst i första fasen (om du väljer inkomst) om de ligger framför dig då.

Den sjätte fasen är den sista i en spelares tur och här kan man nu sitta med några trista markörer som straff för att man varit mindre framgångsrik i samband med en invasion (i fas 3 ovan). Varje sådan plundringsmarkör ger spelaren -1 poäng i slutet men här i denna fas kan du göra dig av med dem. Betala bara 1 pilgrim för att bli av med en plundringsmarkör eller 3 pilgrimer för att bli av med två.

Dags nu för nästa spelare att genomföra fas 1-6 som ovan i sin tur. Och så vidare.

Men nu tillbaka till den där invasionen. Fienderna anfaller med störst styrka den mest framgångsrika kommunen. Med andra ord, spelaren som är i ledning får flest fiender emot sig och så vidare i fallande ordning. Bestäm nu var och en för sig själv hur många arméer som kan spenderas på ett gemensamt försvar och på ens egna privata murar. Istället för en arméenhet kan man spela dubbla mängden guld eller pilgrimer.

Har du nu inte trupper nog för att möta fiendens styrka tar du stryk och drar på dig en eller flera plundringsbrickor och dessa kommer alltså i spelets slut att ge dig minuspoäng. (Om du inte försöker bli av med dem i spelets sjätte fas för pilgrimer…) Spelaren som bidrar mest till det gemensamma försvaret mot fiender under invasionen blir hjälte och belönas med bonuspoäng.

Ytterligare någon regel tillkommer väl men när fyra invasioner skett är spelet slut och man får räkna samman sina poäng. Den som har flest vinner såklart och poängen kommer från innehav av byggmästarkort, flest arméer, flest pilgrimer, flest hantverkare, mest guld, hjältebrickor och de byggnader du byggt. Har du kvar några plundringsbrickor måste ju tyvärr poäng räknas bort…

Comuni är relativt okomplicerat och helt okej. Reglerna är rakt på sak, spelkomponenterna helt okej. Det är väl när jag tittar på spelbrädet och ser D och C före A och B som jag blir lite fundersam. Visst läste man väl från vänster till höger i Italien även på Medeltiden? Det ser liksom konstigt ut men har ju för allt i världen ingen direkt påverkan på själva spelet. Allt är således okej och det är väl också det som är felet, det hela känns bara okej och erbjuder inget extra, inget speciellt annorlunda utan bara en helt okej och samtidigt högst medelmåttig spelstund.