Colt Express (Ludonate)


Fakta:
Antal spelare: För 2-6 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 40 minuter
Innehåll: Delar för att sätta samman ett lokomotiv och sex vagnar, tio terrängelement (kaktusar och klippformationer), regelhäfte, 17 omgångskort, 13 neutrala kort för avlossade skott, sheriffpjäs, 26 små brickor för diverse värdeföremål (myntbörsar, juveler etc.) samt följande för respektive spelare: karaktärskort, 10 actionkort, 6 revolverkort, spelpjäs.
Konstruktörer: Christophe Raimbault & Jordi Valbuena

Tryck försiktigt ut kartongbitarna och sätt samman ett lokomotiv och sex vagnar. När allt är färdigbyggt drar Colt Express blickarna till sig. Det är inte var dag ett tredimensionellt, knappt 90 cm långt tågset i papp står framför en på spelbordet. Spelar ni med färre än 6 spelare skall dock en eller flera vagnar plockas bort. Väl ihopbyggt får de färdiga skapelserna tack och lov plats i förpackningen i separata fack, men ett visst mått av försiktighet är ändå på sin plats. Det är inte så att bygget faller ihop men en droppe lim kan kanske behövas, och det är ju ändå papp, inte trä…

Med stora händer och/eller klumpiga fingrar kan det även bli lite pilligt att flytta figurer inne i, och plocka upp pyttesmå brickor från, vagnarna. Se också till så att ni sitter så att alla kan se in i vagnarna, det är naturligtvis viktigt att spelarna kan överblicka var allt och alla befinner sig. Ibland kan väggar och tak skymma sikten! Det medföljer också ytterligare attiraljer för en extra känsla. Bygg ihop några kaktusar och smycka miljön utanför tåget om du vill. Dessa extra bitar har inget med själva spelhändelserna att göra, men ändå…

Nåväl, alla väljer sig (eller drar slumpvis) varsin spelkaraktär och tar motsvarande figur och spelkort. Alla deltagare startar spelet med två personliga kortlekar var, om än alla med likadana kort tillgängliga. En kortlek utgör dina möjliga actions, det du kan göra med din pjäs på tåget, den andra kortleken är din revolver laddad med sex skott!

Actionkorten låter dig förflytta dig framåt eller bakåt mellan vagnarna i tåget, klättra upp på eller ned från taket (japp, du kan röra dig både inne och på utsidan) och plocka på dig ett värdeföremål som du hittar någonstans. Du kan också slå någon på käften så att denne tappar ett värdeföremål i sin ägo, kalla på sheriffen eller avlossa din revolver och skjuta mot någon annan spelare!

Alla har 10 kort var i den här leken, dubbletter av somliga actions och man börjar med en blandad hand om 6 kort tillgänglig från start. Detta innebär såklart att någon kanske har tillgång till sin revolver och kan skjuta med en gång, medan någon annan kanske istället har många kort för förflyttning eller för att plocka upp juveler och pengar. Ja, vad du kan göra med dina kort just nu vet bara du.

Alla spelarna är en unik bandit som klivit ombord för att råna och göra sig själv så rik som möjligt. Efter ett antal omgångar vinner den som samlat ihop den mest värdefulla förmögenheten. Ombord finns ett antal pengapåsar, några juveler och ett eller kanske två kassaskåp, allt med för spelarna initialt okänt värde…

Spelarnas pjäser börjar spelet placerade i den sista eller näst sista vagnen i tåget. Sen är det bara att vandra runt och skjuta och slåss, stjäla och försöka komma undan konkurrenterna och lagens långa arm. Javisst, ombord finns sheriffen, en neutral pjäs som alla spelarna kan försöka att påverka. Stöter en skurk på sheriffen (eller vice versa) skjuter sheriffen på banditen som tvingas fly upp på taket. En kula i sig får man tyvärr också för den där sheriffen skjuter pricksäkert!

I sin tur väljer man alltid mellan två saker: Spela ut ett av sina actionkort eller dra 3 nya kort till sin hand. Väljer du det förstnämnda måste du såklart först fundera kring vilket av dem som passar bäst för stunden. Vill du skjuta? Byta vagn? Gå upp på taket? Plocka upp en pengapåse? Flytta sheriffen för att själv komma undan eller sabotera för motståndarna – kanske båda?

Colt Express spelas relativt raskt över fem stycken omgångar. Varje omgång inleds med ett nytt, unikt uppvänt omgångskort (eller kalla det stationskort för den sista omgången) som ger lite fler specifika direktiv för hur aktuell omgång skall spelas. Preparera den här lilla omgångskortleken med fyra omgångskort + ett avslutande stationskort, alla kort slumpvis dragna från en lite större pool av tillgängliga kort.

Nåväl, vänd upp omgångskortet. Nu visas hur många rundor omgången omfattar, 3-5 stycken. I varje runda skall såklart alla spelarna välja mellan ovanstående; spela ut ett kort eller dra nya. Omgångskortet visar också huruvida korten i en viss runda skall spelas öppet eller dolt (tåget åker in i en tunnel, ingen ser vad de andra har för sig) samt en eventuell specialhändelse allra sist i omgången (t.ex. tåget bromsar, passagerarna gör uppror, konduktören tas gisslan). Ibland skall kanske två kort spelas ut samtidigt från varje spelare i ett slags dubbeldrag (eller 2x dra nya kort, eller både spela kort + dra nya)

Tut tut, nu kör vi!

Alla tittar på var alla befinner sig och var skatterna finns (med okänt värde just nu i alla fall). Vad vill man göra med de kort man har tillgång till. Turas om att spela ett kort var (och/eller dra nya kort) i det antal rundor som omgångskortet visar. Spela dessutom alla korten ovanpå varandra i en enda gemensam hög. Var nu också (i den mån det går) riktigt uppmärksam på vilka kort alla andra spelar så att du kan agera därefter! Colt Express kommer nämligen att erbjuda ett rätt kaotiskt spel där inte allting kan förutses. Du kan nu kliva in i en vagn för att stjäla något, bara för att märka att värdeföremålet redan försvunnit eller att sheriffen finns där, eller att ditt revolverskott inte träffar någon alls…

Fast kanske går precis allt enligt plan. Du har precis rätt kort tillgängliga och plötsligt är du ensam i en vagn och kan plocka på dig allt du vill! Sheriffen skjuter efter de andra banditerna och de förlorar sina stulna skatter…

Nåja, när ni spelat alla era valda actionkort i en hög, vänd på kortlekshögen. Vänd nu upp ett kort i taget (dvs. i den ordning de spelats ut) och verkställ önskad handling!

Exempel: (3 spelare i samma vagn) Förste spelaren valde Förflyttning framåt eller bakåt. Den pjäsen flyttas ett steg framåt till en ny vagn. Spelare två valde Förflyttning uppåt/nedåt och klättrar upp på taket på sin vagn. Spelare 3 valde Knytnävsslag, men vilken otur, de båda andra spelarna i vagnen har ju redan försvunnit, inget händer.

Exempel 2: Spelare 1 spelar Plocka skatt och tar upp en av de skattbrickor som ligger på vagnsgolvet. Ah, där fick banditen lite pengar, vänd på brickan och kolla lite diskret dess värde, håll det hemligt för alla andra. Spelare 2 spelar Skjut och eftersom denne nu ser andra pjäser i vagnen både före och efter den som skytten befinner sig i (japp, skjutvapen påverkar offer endast i angränsande vagnar) väljer spelare 2 en av banditerna som offer, denne tar en kula!

Jo men visst, här kommer nu spelarnas andra kortlek in. Alla har 6 revolverkort i en hög bredvid sig. Överst ligger kortet med en fulladdad revolver, sedan minskar antalet kulor med ett för varje kort. Ge den skjutne ditt översta revolverkort (men INTE ditt actionkort för Skjuta). Ett revolverkort som man får från en annan spelare (eller Sheriffen) går till motsvarande spelares hög med actionkort. Dessa kort har ingen effekt mer än att de fyller upp en korthand med meningslösa kort, dvs. begränsar handlingsfriheten! Så skjut så mycket du kan, det saboterar sannerligen för offren och du kan vinna viktiga bonuspoäng som en skarpskjutare!!!

Colt Express blir ganska enkelt ett lite lätt kaotiskt spel med en hel del charm. Chans till såväl skratt och skadeglädje, likaväl som till mild frustration om ens drag skulle gå om intet finns. Beroende på vad föregående spelare valt för drag kan dina planer bli mer eller mindre framgångsrika. När det är dags för dig att agera kan spelaren du ville råna, skjuta eller slå ha försvunnit ur position och ditt valda kort blir meningslöst och bara för stunden förbrukat. När du just har slut på Skjuta-kort ja då kan man ge sig den på att alla radar upp sig som offer perfekt... Eller kanske inte. Kanske klaffar allt. Kanske kliver istället någon in framför dig just som du valt Slå på käften-kortet, någon annan lämnar vagnen och lämnar skatten fri för dig att plocka på dig... osv.

Ja, här är det verkligen slumpen som styr om du inte är en fena på att hålla de andras spelade kort i minnet och kan lista ut vad som kommer... För att Colt Express skall hålla för många partier med samma spelgäng måste kanske något slags expansion komma till förr eller senare. Det hade gärna fått finnas med fler olika skatter eller omgångskort att variera sig med här. Och möjligen är de unika spelkaraktärernas olika förmågor inte helt balanserade eller lika användbara. Men man kan samtidigt inte få allt och som mycket lättsamt familjespel är detta en både trevlig och sant unik spelupplevelse.

3D-tåg och en samling rånare som lurar, skjuter och slår varandra och kutar runt på tågtak är inte vardagsmat i spelvärlden... Ja, Colt Express vinner poäng på att vara annorlunda, snyggt och charmigt. Rätt kul är det också, och ju fler som deltar desto mer kaos och action! Vilket förstås är utmärkt i ett spel som detta. Den som avskyr spel med slumpmoment och föredrar matiga spel med mycket kontroll och strategi skall titta åt ett annat håll (även om här finns regler för att minska slumpinslaget något).