Codenames Pictures (Czech Games Edition)


Fakta:
Antal spelare: 2-8 spelare
Ålder: 14+ år
Speltid: 15 minuter
Innehåll: 14 agentkort, dubbelagentkort, 4 neutrala kort, lönnmördarkort, 60 nyckelkort, korthållare, regelhäfte samt 140 dubbelsidiga bildkort (280 svartvita illustrationer)
Konstruktör: Vlaada Chvátil

Det här är spelet Codenames om igen (läs mina rader om det spelet här på min hemsida), men istället för kort med ett enda ord på som ett slags kodnamn för en viss agent är det i denna version en bild som får stå som ledtråd och som alla skall associera utifrån.

Bilda två lag, ett rött och ett blått. Utse teamens lagledare och sätt dessa bredvid varandra på samma sida bordet, övriga lagkamrater på motsatt sida. Mellan lagledare och övriga teammedlemmar lägger man nu ut 20 bildkort, i 5 kolumner med 4 rader vardera. Här finns nu färre bilder än där fanns ord i vanliga, första Codenames-spelet (som hade 25 ordkort, 5x5), bildkorten är dock lite större så ungefär samma spelyta går åt, och dessutom kan ju en bild säga mer än 1000 ord så det väger ju upp!

Ja, bilderna ja, de är svartvita och rätt tjusiga. De är också, mer så än några ordkort från förra versionen, lätta att tolka på många, många sätt. Vilket såklart gör Codenames Pictures till en lite klurigare utmaning, om än samtidigt lite enklare för den som inte kan läsa.

Varje illustration är minst två bilder i en, därtill finns inte sällan någon liten detalj som ytterligare kan vara till hjälp. Eller stjälpa om man kanske missat den. Jodå, skall man lyckas få lagkamraterna att välja rätt bildkort gäller det att ha varit riktigt uppmärksam på samtliga kort, det blir kanske alldeles för lätt att annars gissa även på motståndarbilder eller rentav lönnmördaren.

Gissa bilder? Lönnmördaren? Vad nu? Vad handlar Codenames Pictures om? (Ja, men du har väl läst lite om ursprungliga Codenames?)

Nåväl, två lagledare skall turas om att med enordsledtrådar få lagkamraterna att välja ut de bilder som hör till egna teamet. Laget som startar skall hitta 8 korrekta bilder (av de 20 på bordet), motståndarna behöver bara finna 7 stycken. 4 av dem är neutrala och en bild förknippas med en lönnmördare som absolut måste undvikas.

De båda lagledarna som sitter på samma sida, bredvid varandra, har ett nyckelkort framför sig. Det anger vilka av de 20 bilderna som hör till respektive lag, vilka som är neutrala och vilken bild som man skall passa sig för att avslöja. Skulle ett lag gissa på en bild som inte hör till det egna laget går turen över till motståndarna, om man inte råkat gissa på lönnmördaren då spelet genast är förlorat. I övrigt när man gissat täcker man aktuell bild med ett tjockare kort för att visa att bilden var neutral eller knuten till det röda eller blå laget. Kanske har man nu med sin gissning inte bara misslyckats med att gissa rätt och gett turen över till de andra, man kan ha hjälpt dem avslöja en egen agent också. Snällt förvisso, men dumt om man själv vill vinna!

Lagledarna tittar på nyckelkortet och får veta vilka kort som är ens egna, som är de som lagkamraterna skall hitta. Även om lagledarnas ledtrådar skall handla om dessa kort måste de, som nämnts ovan, även vara uppmärksamma på samtliga andra kort också. Här kan vid första anblicken döljas eller missas saker på bilderna som kan vara av stor vikt när det gäller både ledtrådar och gissningar... Det är en liten olägenhet att bilderna för i alla fall några spelare hamnar upp och ned och därmed blir en aning svårare att se och tolka.

Nu när ett lag börjar säger ledaren en siffra och därefter ett ord. Siffran anger antal bildkort som ledaren anser att ledtråden skall passa in på och så många är i grund och botten även teamets gissningar. Man gissar dock på ett kort i taget och stämmer av resultatet genom att avslöja teamtillhörigheten eller neutraliteten och sedan täcka utpekad bild med passande agentkort, rött, blått, neutralt beige. (Gud förbjude att det skulle röra sig om lönnmördaren – game over!)

Efter en felaktig gissning eller när man gissat rätt och klart för stunden är det motståndarlagets tur. Lagledaren ger en siffra och ett ord som ledtråd. Kan lagkamraterna hitta rätt bild/bilder? Så turas man om. Efter ett parti kan man byta lagledare och spela på nytt. Här finns utmärkta möjligheter till variation och lång livslängd på spelet. Samtidigt är reglerna enkla och förpackningen kompakt och smidig att ta med och förvara. Kort sagt, Codenames Pictures är ett mycket bra sällskaps-/partyspel.

Mycket likt första versionen bara med ord istället för bilder, men samtidigt något helt annorlunda. Bilder gör spelet mer lättillgängligt för lite yngre spelare men samtidigt är bilderna ofta än mer kluriga och innehållsrika än kanske ett enda ord, så...

Tja, vilken version man föredrar är en smaksak. Jag tycker båda kompletterar varandra fint och förtjänar plats i spelsamlingen. Sist i regelhäftet får du faktiskt ett fullt spelbart (och nästintill oändligt användbart) exempel på vad Codenames med ord är för ett spel. Därtill tips på spel med olika antal deltagare, olika spelvarianter och information om hur du kan blanda Codenames med Codenames Pictures.