Codenames (Czech Games Edition)


Fakta:
Antal spelare: 2-8 spelare
Ålder: 14+ år
Speltid: 15 minuter
Innehåll: 16 agentkort, dubbelagentkort, 7 neutrala kort, lönnmördarkort, 40 nyckelkort, korthållare, timglas, regler samt 200 dubbelsidiga kort med kodnamn
Konstruktör: Vlaada Chvátil

Codenames är ett lag- och associationsspel för 4+ deltagare. Asken må säga för 2-8 spelare men med enbart 2-3 spelare blir det helt enkelt inte riktigt detsamma, det blir specialregler, påhittade motståndare och en jakt på poäng mer än en riktig kamp mot äkta motstånd. Sen behöver man för allt i världen inte ha 5-8 spelare heller, detta är ett riktigt roligt parspel för fyra. Fast det är klart, det finns alltid en risk att lagkamraterna blir osams också. Fattar verkligen inte kamraten de där fantastiskt tydliga ledtrådarna du ger? De där smarta orden som borde vara självklara att tolka endast på ett sätt...

För lagen i Codenames går allt möjligen lite lättare om medlemmarna känner varandra, har upplevt samma saker etc. Ledtrådar man ger som förknippas med en film, en sång, en stad etc. som lagkamraten inte känner till blir ju lätt misslyckade och rätt svåra. Ja, här förenklas spelet av att man inom laget tänker lika – och/eller gissar riktigt bra!

Codenames är mycket skoj i liten förpackning, och jösses vilken livslängd det blir på innehållet. 200 dubbelsidiga kort av vilka du i ett parti endast använder 25 erbjuder nästintill oändliga kombinationsmöjligheter.

Okej, det här vad det handlar om, och ha nu överseende med det lite påklistrade agenttemat. En person i de båda lagen utses till mästerspion (kalla dem lagledare) och det blir dessas uppgifter att medelst fiffiga ledtrådar hjälpa sina lagkamrater att identifiera teamets alla spionkamrater. Det finns vid spelstart alltid 25 stycken att leta bland...

Lagledarna vet såklart vilka spioner som tillhör respektive team så lagledarna sitter bredvid varandra vid bordet, övriga lagkamrater mittemot. Alla granskar nu de 25 kodnamnen...

I den engelska versionen är det 25 rektangulära kort med (surprise, surprise!) engelsk text som ligger utlagda i rader och kolumner, ja 5 x 5. Det står två ord på dem alla, lyckligtvis samma ord vänt åt båda hållen så att alla speldeltagare runt bordet kan läsa dem tydligt. Det här ordet är respektive spions kodnamn.

Här kan det nu stå; Air, Fish, Snowman, Church, Lion, Car, Copper, Tokyo, Doctor, Light, Hole eller något helt annat. Vilka spioner tillhör nu det röda laget? Vilka räknas till det blå teamet? Några kodnamn är bara där för att förvirra (oskyldiga, vanliga personer), och bakom ett av dem gömmer sig en lönnmördare som alla spelare gör bäst i att undvika till varje pris, annars har man genast förlorat!

Lagledarna ja, de vet alltså den fulla sanningen om respektive kodnamn, nu gäller det att förmedla den till kamraterna med ett enda ord i taget! Ledarna har tillsammans placerat ett nyckelkort i ett ställ framför sig och detta visar vilket kodnamn i rutnätet som är tillhörande blått team, rött team, neutralt eller lönnmördaren! (Nyckelkort medföljer förresten också i en mängd, vändbara dessutom, och dubbelsidiga, så även om du skulle spela med exakt samma 25 kodord liggande på samma ställen i 5 x 5-nätet i parti efter parti kan du få olika namn att tillhöra olika grupper var gång! Fiffigt.

Nåja, en av mästerspionerna startar spelet för sitt lag och kamraterna skall hitta 8 egna spioner, det andra laget skall finna 7. Lagledaren ser nu över de 25 kodnamnen, med självklart fokus på de 8 egna kodnamnen samt lönnmördarens. (Låt dock inte blicken vila för tydligt på enstaka kort!)

Nu skall lagledaren försöka välja lagom många egna agenter som lagkamraterna kan lyckas identifiera med en enda ledtråd, ett enda ord! Lagledaren säger först en siffra mellan 1-8, där siffran såklart anger hur många spioner som ledtråden i lagledarens tycke kan passa in på. Därefter kommer så det där enda ordet som ledtråd.

För att som exempel spinna vidare på orden i exemplet ovan; lagledaren säger ”2” och ”djur” till sitt lag. Ledtråden ”djur” skall få dem att tänka på två av korten på bordet, 2 kodnamn, som döljer de egna spionerna. Tja, troligen tycker kamraterna att orden ”Fish” och ”Lion” passar in bra. De pekar på ett av dem i tur och ordning. Är nu ordet rätt, korrekt identifierat som tillhörande det egna laget, är teamet ett steg närmre segern. Det avslöjade kodnamnet täcks med en pappbricka i lagets färg för att visa att ordet är taget, borta ur spel. Laget får nu göra en gissning på kort nummer två på samma sätt.

Efter de där gissningarna är lagets runda slut. Möjligen blir det bara en enda gissning om laget skulle gissa på fel kort. Gissar man på en neutral person täcks kodnamnet med neutral bricka och det blir genast motståndarnas tur. Detsamma händer såklart om laget gissar på en spion tillhörande konkurrenterna, då har man ju dessutom hjälpt fienden! Hela spelet är genast förlorat om man skulle råka gissa på lönnmördaren, så det gäller i alla fall att inte ge en ledtråd som på något sätt kan knytas till dennes kodnamn! Vilket kanske inte alltid är så lätt...

I exemplet ovan kan man också tänka sig att lagledaren säger ”3” och ”djur”. Kanske tänker personen givetvis på Fish och Lion, men också på ytterligare ett kodnamn som passande för ledtråden djur. Kanske katten Church i boken/filmen Jurtjyrkogården av Stephen King? Kanske har personen haft en hund med namnet Copper? Har mästerspionen varit på djurmässa i Tokyo? Kanske tänker han/hon att ordet Doctor avser en djurdoktor, en veterinär? Kanske allt detta, så att tipset egentligen borde vara ”6” och ”djur”?

Kanske blir en ledtråd 2 och kemi (där man tänker sig korten för Air och Copper), eller så har man idétorka och nöjer sig med t.ex. ”1” och ”fordon” för kodnamnet Car, innan det blir dags för motståndarna.

Så går spelet fram och tillbaka. Lagledarna klurar kring sina egna ord och försöker växelvis komma upp med en kristallklar ledtråd som enkelt kan associeras med så många egna kort som möjligt. Sakta men säkert täcks de 25 kodnamnen med brickor som visar att namnen avslöjats och vad rådande poängställning är.

Tja, visst låter det enkelt? Visst låter det fiffigt? Visst låter det kul? Jodå, det är det allt, Codenames är ett festligt partyspel i behändigt format med stor variation och busenkla regler. Lätt att plocka fram i många sällskap. Visst finns här engelska ord men det är rätt enkla, självklara ord, ofta dock sådana man kan se har minst dubbla betydelser eller lätt kan associeras till en väldig massa saker...

Match kan vara en tävlingsmatch eller en tändsticka, Rock kan t.ex. vara rockmusik, en sten, ett berg, en diamant eller kanske att gunga fram och tillbaka. Horn kan vara just ett horn på ett djur, ett blåsinstrument eller något vasst, spetsigt, något långsmalt eller kanske triangelformat osv.

Använd timglaset om någon verkar ta alldeles för lång tid på sig att sitta och tänka.