Code 777 (Jumbo)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: Från 12 år
Innehåll: 28 kort med färgad siffra, 23 frågekort, 4 ställ, 4 brickor med diagram, anteckningsblock, listor med frågorna, regler
Konstruktör: Robert Abbott

Detta är en gammal 80-tals utgåva av spelet. En nyare version finns utgivet under namnet Tricoda.

Här finns 28 siffror att hålla reda på. En grön etta, två gula tvåor. Tre svarta treor och fyra bruna fyror. Så långt hyggligt enhetligt.

Sen finns här fem stycken femmor, fyra av dem röda, en av dem svart. Därtill sex stycken sexor, tre av dem rosa, tre stycken gröna (precis som den där ettan). Sist och slutligen en bunt 7:or, faktiskt hela sju stycken. Fyra blå, två gula och en rosa.

Varje enskild siffra dyker upp på en egen rektangulär pappbricka och varje deltagare skall inför spelstart plocka på sig tre stycken slumpvis valda brickor (utan att titta på dem) och placera dem på sitt ställ framför sig. Hållarna med sina tre brickor skall vara placerade så att alla spelare kan se alla andras brickor/siffror men INTE sina egna. Uppgiften här är att lista ut vilka siffror man själv har…

Är ni färre än fyra personer som deltar skall likväl alla fyra brickställen vara med i spel, även dessa fyllda med tre slumpdragna siffror som alla kan se. De står bara där spelet igenom och förenklar/komplicerar (?) bilden för spelarna som nu har 3 dolda siffror i en kod att knäcka, och 9 synliga siffror att utgå ifrån när jobbet skall utföras.

Man kan således direkt stryka 9 av de 28 möjliga siffrorna som finns med i spelet, de står ju faktiskt inte hos dig just nu. Till hjälp att komma ihåg alla siffror och färger får varje deltagare en liten lathund att titta på, ett diagram som visar alla siffror och färger. Vidare får man ett papper att föra notat på och anteckna ledtrådar man fått. Lathunden är i färg men tyvärr inte motsvarande bild på anteckningsblocket.

I tur och ordning turas spelarna om att dra ett frågekort var och läsa en av de 23 olika frågorna. Uppläsaren skall sedan sanningsenligt besvara frågan utifrån de brickor/siffror som spelaren faktiskt ser.

Nu gäller det att lyssna på svaren, titta på de siffror som visas och klura ut vilka siffror man själv således har i sitt ställ.

På hur många ställ är siffrornas summa 18 eller mer? 12 eller mindre? På hur många ställningar ser du tre olika färger? Hur många färger ser du? Hur många färger ser du åtminstone tre gånger? Ser du fler bruna eller fler blå siffror? Fler gula än rosa?

På hur många ställningar ser du tre siffror som följer på varandra? På hur många ser du åtminstone två lika kort (samma siffra och samma färg)?

Osv, osv.

Visst är det ett fiffigt upplägg men här kommer också spelets lilla problem. Det är förstås väldigt mycket slump kring de där siffrorna och frågorna och vem som får vilken. Somliga frågor kanske inte ger dig någon som helst ny information, i spelvarv efter spelvarv, där en annan fråga kanske snabbt och enkelt ger bort hela lösningen direkt, lite beroende på hur de där färgade siffrorna står placerade…

Sett över flera spelade partier jämnar det förstås ut sig, men i ett enda enskilt parti kan olika frågor tyvärr slå riktigt snett.

När någon i sin tur tror sig ha identifierat sina siffror är det bara att säga koden. Det räcker bra med de aktuella siffrorna som ingår, respektive placering i det tresiffriga talet är inte nödvändig att avslöja, ej heller färgen på siffrorna. Skulle man gissa fel byter man helt enkelt ut sina tre brickor, drar nya och fortsätter spela. Men då har förstås övriga deltagare ett litet försprång. Först att knäcka koden vinner. Och så kan man spela först till tre segrar eller något annat om man vill…

Code 777 är ett spel med enkla regler, relativt kort speltid och material av okej kvalitet, allt packat i en liten förpackning. Spelet kan trots ett enkelt upplägg komma att kräva en del klurande och noggranna anteckningar. Det är lite för mycket slump och tur involverat för att sätta detta spel i en strategispelskategori. En skarp hjärna underlättar förvisso men är inte direkt nödvändig för seger, det går (med mycket tur) faktiskt att vinna direkt efter att ha fått svar på en enda fråga (om frågan är den rätta och siffrorna passande placerade i ställen).

Code 777 är lagom skoj. Skulle ett parti bli skevt och snabbt avklarat, eller långdraget på grund av flera frågor som inte ger ny info är det bara att spela igen. Blanda frågekort och sifferbrickor. Det kommer troligen att bli ett helt nytt utgångsläge i parti nummer två, och tre, och fyra.