Cluedo (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: Från 9 år
Innehåll: 1 spelplan, 1 tärning, 6 spelpjäser, 6 mordvapen, 21 kort med misstänkta (6 st), mordvapen (6 st) och rum (9 st) , 1 kuvert till korten samt regler och anteckningsblock
Konstruktör: Anthony E. Pratt

Det här är spelet för alla deckarälskare som själva vill vara den som löser mysteriet. Spelplanen visar 9 olika rum i en herrgård på vilken ett mord just begåtts. Nu gäller det för spelarna att vara först med att lista ut Var mordet skett, Vem som är mördaren och Vad som varit mordvapnet.

Här finns Hall, Matsal, Kök, Vardagsrum, Salong, Bibliotek, Biljardrum, Arbetsrum och ett Galleri (konstigt nog varken toalett eller sovrum!). Totalt alltså nio olika rum att besöka och söka ledtrådar i. Ett av rummen är mordplatsen. Tillgängliga mordvapen i huset är Dolk, Rep/Snara, Ljusstake, Pistol, Blyrör, Skiftnyckel. Förövaren är någon av de följande: Överste Senap, Professor Plommon, Pastor Grön, Fru Blå, Fröken Röd och Fru Vit.

För varje rum, mordvapen och möjlig förövare finns ett kort, inalles 21 stycken. Ni börjar spelet med att plocka bort ett kort av varje typ utan att någon får se exakt vilka, och placerar dem det medföljande kuvertet och lägger det mitt på spelplanen. Däri finns nu alltså gåtans lösning; ett kort med den verklige mördaren, kortet med det faktiska mordvapnet och rumskortet där det hela skedde. De övriga 18 korten blandas och delas ut till alla spelare som nu sitter med 3-9 olika kort på handen, exakt hur många beror förstås på antalet spelare. Visa inte dina kort för någon, i alla fall inte till en början. Alla tar en penna och ett anteckningsblock. Och sen försöker man bara hålla reda på vilka kort man sett för att till slut våga sig på en gissning (eller vara helt säker) på vilka kort som finns i kuvertet.

Med tärningen förflyttar man sig runt på spelplanen mellan de olika rummen. Varje gång man kommer in i ett rum får man delge alla en misstanke. Det går till så att man högt säger att man tror att mordet skett i det rum man står i, och vem man tror är mördaren och vilket vapen som använts. Nu skall nästa spelare i tur ge denna misstanke ”alibi” genom att från sin hand visa ett kort för något av det sagda. Kan han det spricker ju hela misstanken eftersom både plats, vapen och mördare i slutet måste avslöjas korrekt. Kan spelaren i tur inte visa något kort på det som just efterfrågats går turen över till nästa spelare, osv. Förste person i tur som har något av det som en spelare just efterfrågat/misstänkt visar denne ett (!) kort från sin hand, för att bevisa att spelarens misstanke var fel! Den spelaren gör nu på sitt anteckningsblock en notering om att han/hon sett det kortet och får fundera vidare……Nästa spelare går i ett rum, säger sin misstanke och någon får visa ett kort igen. Så fortsätter spelet tills någon tror sig veta vilka kort som saknas…..Fiffigt, spännande, svårt, roligt, annorlunda! Lura gärna dina motspelare som försöker hålla reda på vilka kort som finns var genom att efterfråga kort du själv har på handen!