City Tycoon (Rebel.pl)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 75 min
Innehåll: 168 brickor, 85 resurskuber, 130 spelarmarkörer, poängbräde, pappmynt med värde 1, 5, 10 och 25, regelhäfte
Konstruktörer: Hubert Bartos & Lukasz S. Kowal

Det här spelet gillar jag skarpt efter de första partierna, spelat på två deltagare. Sen känns det faktiskt lite som att jag knäckt koden, skrapat lite under ytan, kommit kärnan närmre och då står det klart att det initialt höga betyget måste revideras något nedåt för upprepade partier. Helt okej kommer spelet således alltid att vara men kanske att ett medelbetyg ändå är mer rättvisande än något annat. Här noteras ju ändå rätt tydligt både bra och mindre bra saker.

Först ut har vi temat, stadsbyggande, som känns rätt påklistrat. Visst bygger deltagarna upp en gemensam stad men de här härligt färgsprakande kvadratiska brickorna har samtidigt så futuristiska illustrationer att man aldrig kan vara riktigt säker på vad man egentligen bygger upp, ja placerar på bordet. Är det ett bostadshus, är det en fabrik för något? Skit samma egentligen, du kan spela ut vilken bricka som helst, det enda som spelar någon större roll är att du har tillgång till ett (eller flera) el- och vattenkraftverk! Och inte ens dessa behöver du bygga själv. Har du bara gott om pengar kan du försöka utnyttja de kraftverk som redan finns från start alternativt stjäla el och/eller vatten från dina motståndare, eller stjäla och stjäla, du måste såklart betala för det du tar, men eftersom tillgången inte är obegränsad i en spelrunda kanske ett köp inte alltid uppskattas. Det kanske dessutom kostar dig mer att förlora lite energi än vad du får betalt.

Ja, här finns alltså en möjlighet att spela lite elakt, en möjlighet som dock kanske inte alltid utnyttjas så mycket. City Tycoon är mer ett solospel än ett sällskapsspel när allt kommer till kritan. Visst lägger alla brickor i en gemensam stad, och får lägga dem var som helst, men mest sitter var och en och bygger i sin egen lilla stadsdel. Det kostar såklart att transportera el och vatten över andra spelares brickor så varför inte försöka hålla allt i närmiljön?

Med det sagt förstår du kanske också att alla spelare konstant placerar små runda pappbrickor på nästan varje bricka som spelas ut, för att signalera ägarskap. Och det leder såklart till att det blir än mer färger och former på bordet som kan förvilla ögat och göra att man ser fel, spelar fel, missar en möjlighet. Jag gillar verkligen färgexplosionen, men kanske ändå att spelet tjänat på tydligare, något mer strama brickor. Fast det hade å andra sidan nog gjort ett rätt torrt spel än torrare, så...

Nåväl, City Tycoon är initialt i varje spelrunda ett dra-och-välj-spelbrickor-spel, sedan infinner sig ett brickplaceringsmoment, därefter skall där levereras el (röda träkuber), vatten (blå träkuber) och/eller varor (gula träkuber) till somliga platser som byggts. Vad som skall gå vart och i vilken ordning kan man också fundera kring, så att spela detta med personer som gärna vill fundera en stund, överväga varje möjlighet, får speltiden att dra iväg, särskilt med många spelare.

Min upplevelse är att detta går att spela ganska raskt, om alla deltagarna fattat konceptet och samtidigt inte tar det hela alltför allvarligt. Det är så att pengar är en rejält eftertraktad resurs, en klart trång sektor större delen av spelet, så att sitta länge i varje omgångs inledningsfas och välja vilka spelbrickor man vill ta till sin hand, och vilka man sänder till sina motspelare, nästan känns dumt. Mest troligt är att du kommer att tvingas slänga fler än hälften av de brickor du väljer och får, bara för att kunna byta dem mot pengar, pengar så att du i alla fall kan spela ut en eller två av dem, eller köpa ett el- eller vattenkraftverk.

Det är också så att det hela tiden är den som har minst pengar som spelar först, så har du dåligt med pengar kanske du inte ens har möjlighet att stjäla (köpa) el eller vatten från en motspelare även om du skulle vilja. Kanske har motståndaren då själv sett till att förbruka det de har av energi för att inte riskera att förlora något. Med det sagt, hamnar du på efterkälken kan det vara svårt att komma ifatt.

Varje spelare försöker ju spela de brickor som mest effektivt kan ge så mycket tillbaka till denne som möjligt, så på så sätt är detta ett så kallat engine-builder-spel. Du bygger löpande på själva spelmotorn, bygger något för att få något, som ger dig mer att bygga för framöver osv.

Men frestas alltså inte att tro att alla brickor du väljer måste, eller ens kan, byggas och användas. Ja, eventuellt skall du kanske inte bygga något alls i spelets början utan helt enkelt kasta alla brickorna bara för att bygga upp en samling pengar, pengar du kan utnyttja till att bygga mer förvisso dyrare men samtidigt mer nyttiga brickor längre fram. Att slänga en billig bricka i spelets första fas ger dessutom precis lika mycket pengar som att slänga en dyrare men betydligt mer effektiv bricka senare.

Ja, i takt med att spelets fyra omgångar startar, görs successivt nya högar med brickor tillgängliga. Alla brickor du får i en viss runda skall användas upp, på ett eller annat sätt, spelas ut för sin egen effekt eller bytas mot pengar, alternativt bytas och ersättas av ett inköpt kraftverk. Spelets senare brickor är alltså dyrare, men ger å andra sidan desto mer. Har du bränt för mycket krut tidigt, måste de flesta av dessa alltså kastas för att ge dig en inkomst. Den som sparat en slant kan å andra sidan mot slutet komma över en riktigt värdefull bricka som ger så mycket mer, i form av pengar, varor, segerpoäng... Ja, att i spelets slut leda begränsade mängder el och vatten till de allra tidigaste, lite simpla, spelbrickorna känns som ett resursslöseri, något man nog bara gör som ett allra sista drag om där ändå finns en liten kub över någonstans. Och det gör det nog sällan, här sitter man och försöker få järnkoll på exakt varenda resurs, räknar varenda liten kub, vänder på slantarna mest hela tiden...

Jag tycker spelet är trevligt, men kan förstås upplevas som frustrerande av somliga deltagare. Här får du precis den bricka du vill ha och så har du inte råd att placera ut den någonstans. Eller så ligger den på brädet men det saknas en ynka liten blå eller röd eller gul kub för att brickan ifråga skall kunna generera något tillbaka. Det är här det verkligen gäller att överblicka stadsbygget. Lätt att missa något med kuber och små brickor ovanpå, och med en del brickor upp- och nedvända.

Ikonerna på brickorna tycker jag känns rätt tydliga, det är väl mer så att någon av dem inte förklaras fullt ut i reglerna, hehe. Reglerna är annars luftiga, omfattande enkel text och en del bilder, 12 sidor med många exempel.

Ett parti City Tycoon spelas över endast fyra omgångar. Jag kan tycka att det är för kort. Jag har hört folk klaga på att spelet drar ut i timmar, då med många deltagare och en eller flera som funderar länge, men för mer raska spelare hade jag nog gärna sett ett spelvarv eller två till. Känns lite som att allt är över precis när man byggt upp spelmotorn, när de riktigt exklusiva brickorna blivit tillgängliga. De brickorna hinner ge något tillbaka bara en enda gång. Så mycket jobb och så plötsligt slut, nja... Det hade kanske varit bättre att få starta med mer pengar och kunna bygga mer?

Med ökat byggande hade ju brickplaceringsmomentet varit intressantare än det nu är, alla bygger ju i princip mest intill sig själv för att man inte har råd att slå ner bopålarna eller anlägga kraftverk eller fabriker (eller vad det nu är på brickorna) på annan ny plats hos en motståndare. Och därmed blir ju momentet med placerade vattenbrickor någonstans som hindrar allas framfart lite ointressant, man slänger en sådan bricka i spelets utkant eller precis intill ett eget kraftverk på en sida.

Jaha ja, nu har väl det mesta sagts som beskriver spelet. Fyra omgångar som sagt, fem faser i varje.

1. Bestäm spelordning, fattigast först.
2. Ge varje spelare sex slumpade brickor från omgångens stapel, välj en och sänd resten till en motståndare, som väljer en och skickar vidare osv.
3. Turas om att utföra en sak av följande tre, till dess att alla har slut på brickor: Betala och placera ut en bricka, släng en bricka och få pengar, släng en bricka och köp och placera ett kraftverk istället (dessa brickor för el- och vattenkraftverk finns i egna staplar).
4. Förse en av dina markerade stadsbrickor med el, vatten och/eller en vara (röd, blå, gul kub), vad du nu känner är viktigast och kan ge dig mest. Upprepa i tur och ordning till dess att ingen sitter med kuber som man kan eller vill spendera. Betala för kuber du stjäl från motståndarna och låter fara genom andras stadsbrickor.
5. Sist kommer städfasen där alla använda kuber plockas bort från brickorna. Somliga kraftverk kan kanske tillhandahålla mer energi och nya kuber fylls då på, redo att flyttas på nytt i nästa omgång, annars begränsas såklart möjligheterna, i alla fall till dess att någon bygger nya kraftverk.

Vinner gör den som samlat flest poäng, poäng man alltså får genom att leda varor och/eller energi till vissa specifika brickor. Vänta inte för länge med att börja samla de poängen. Den som får ut rätt bricka tidigt kommer såklart att få igång sin spelmotor snabbt och kan utnyttja denna bricka igen och igen... Du vill inte hamna på efterkälken.

Sist, lite försiktig kritik (igen). Poängbrädet är onödigt stort med sina 100 steg. Jag har spelat många partier och aldrig nått ens hälften (?). Vidare är såklart både poängbrädet och alla övriga brickor känsliga för rörelse. Lätt hänt att man stöter till och flyttar en liten rund markör som ligger ovanpå någonstans. Särskilt vad gäller poängställningen finns inget sätt att ”gå tillbaka” och säkert kunna räkna ut vem som fått hur många poäng och för vad.

Vidare är spelkartongen löjligt stor för dess innehåll, särskilt i spel med två deltagare där ju endast 12 av 30 brickor i varje runda används. Visst blir det god variation, och en ny unik spelplan var gång, men samtidigt en del slump i vad du faktiskt kan bygga, och alla brickor är som sagt inte lika bra.

City Tycoon föll mig i smaken direkt, betygsfyran var given. Några partier senare ser jag en del brister. Jag tycker mig också ha hittat ett sätt att spela spelet bättre och effektivare på för större framgång, vilket samtidigt tyvärr, trots den variation som här finns, innebär att ett parti ändå spelas väldigt likt ett annat. Hushåll med pengarna, bygg inte för byggandets skull, satsa istället rejält på rätt brickor, ta nästan varje chans till att samla poäng så är segern din.

Tänk om någon kunde ge det här spelet en översyn och utveckla det ett snäpp. Visst är det trevligt som det är, men här finns potential för så mycket mer. Betyget stannar (tyvärr) vid en rätt stark trea.