Cavum (Huch & Friends/QWG)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: Från 12 år
Speltid: 2 timmar
Innehåll: Spelplan, 4 poängmarkörer, 44 stationer, 62 tunnelbrickor, 12 dynamitbrickor, 18 ådror, 8 möjlighetsbrickor, 4 prospekteringsbrickor, 4 turordningsbrickor, 54 stenar, 15 orderkort, 12 stycken 2p-brickor, 4 actionbräden, regler
Konstruktörer: Wolfgang Kramer & Michael Kiesling

Spelplanen är visst ett stort berg omgärdat av en mängd städer. Berget skall spelarna utforska och här gäller det att skapa många gångar till och från olika ådror med ja, inte direkt guld men väl olika värdefulla stenar. Här finns sex olika färger att samla.

Naturligtvis vill du hitta och få med dig ut så mycket av just de sorters stenar som dina order-kort visar och som ger dig poängen som behövs för seger, alternativt, eller också, vill du bara samla enskilda stenar här och där och sälja av dem till bästa pris.

Du kan anlägga utgrävningsstationer på olika håll inne i berget och även utanför, i olika städer. Det bästa är såklart att göra både och. Du vill absolut ha en eller flera gångar som kan ta dig från din station utanför till en eller flera stationer därinne! Och de där gångarna skall förstås helst gå precis intill så många värdefulla ådror med stenar som möjligt så att du kan plocka på dig skatterna!

Bergets insida med alla olika gångar fram och tillbaka bygger spelarna successivt upp själva genom att spela ut en mängd olika sexkantiga brickor, brickor med dessa gruvgångssträckor i raka linjer, 3-, 4- och 6-korsningar. Med det sagt går det att skapa mer eller mindre slingriga gångar fram och tillbaka i bergets innanmäte. Problemet är att du när du skall plocka upp värdefulla stenar endast får ta de som du kan få med dig på en resa genom berget, på en vandring från en egen station till en annan.

Beroende på hur du och ni byggt upp nätverket av gångar kan det förstås bli mer eller mindre svårt att lyckas besöka samtliga ådror med juveler. Du får såklart bara beträda varje bricka en gång under den där vandringen och eventuella stationer som motståndarna byggt upp blockerar också för alla andra. Ja, med smart byggande i berget kan en lång slingrande väg med full framkomlighet kanske ge dig allt det du behöver i ett svep, med en mindre lämplig bricka eller station på fel ställe kan det bli betydligt sämre utdelning.

Spelet löper på över bara tre spelomgångar, men varje spelare har i varje omgång hela 12 actions att utföra. Det är förvisso samma 12 i varje omgång, men berget ändrar ju ständigt form, nya ådror och stationer kommer till här och där. Det finns med det sagt en hel del att fundera kring, vilken bricka placeras bäst var? Ju fler spelare desto längre speltid, om någon sedan är en långsamfunderare så blir såklart speltiden än mer utdragen, det blir mer väntan.

En spelares 12 actions verkställer man inte heller alla i rad innan det blir dags för näste spelare att upprepa processen, nej man utför 1-4 stycken av dem innan någon annan tar vid. Så lägg kanske bara en eller två brickor och var nöjd för stunden, pausa och se vad någon annan kommer att göra... Man kan alltså få allt mellan 3 och 12 egna spelmoment i respektive spelomgång i Cavum.

Allra först i varje omgång blir det dock ett litet auktionsmoment, en budgivning om att få välja turordning. Härnäst plockar man sedan på sig en eller flera orderbrickor med givna beställningar på olika juveler, ja här efterfrågas nu en specifik kombination av olika stenar i olika antal, i utbyte mot poäng. Du har hela spelet på dig att försöka få ihop de där stenarna och vinna poängen, lyckas du inte blir det istället en mindre summa minuspoäng som utdelas.

Efter de här korta momenten drar alltså spelets huvuddel igång, spelarantalet gånger 12 actions skall nu utföras. Man skall placera ut raka linje-brickor, 3-, 4- och 6-korsningar, stationer, upptäcka nya ådror med någon viss sten, få dra någon viss specifik ny bricka till sitt lager alt. skippa detta i utbyte mot några få omedelbara poäng osv.

När alla dock byggt allt de kan och vill skall alla i turordning göra sitt 12:e och sista drag i omgången, prospekteringen, sökandet efter skatterna... Alla får röra sig i den slinga de anser ger dem mest och bäst juveler, men bara från en egen station till en annan egen, förutsatt att man följer uppbyggda gruvgångar, endast går en gång på varje bricka och inte passerar motståndarnas stationer. Och såklart gäller först till kvarn, varje ådra med skatter erbjuder inte obegränsade mängder stenar. Sitter du sist i turordning kan det mycket väl bli så att de värdefulla stenarna du vill åt redan tagits av andra före dig.

Det som ytterligare ställer till det och spär på spänningen, glädjen eller eländet om man säger så, är dynamitbrickorna. De har inte nämnts tidigare men fungerar i princip som vanliga gruvgångsbrickor med den funktionen att de exploderar i slutet av varje spelomgång och därmed förstör den närmsta omgivningen. På så sätt kan man alltså riktigt rejält skada en motståndarsträcka till skatterna, deras koppling mellan stationer i staden och inne i berget osv.

Du kan förstås dock räkna med att om du spelar ut dynamitbrickorna och förstör för andra, kommer du själv nog att få tillbaka! Å andra sidan, har någon byggt vägen vidare med t.ex en raksträcka eller en 3-korsning är det såklart bra att kunna spränga bort somligt och istället lägga dit en 6-korsning. Men mer än en enda bricka sprängs ju förvisso. Enda sättet att helt slippa explosionerna är att bygga nya brickor ovanpå. Japp, du kan bygga på höjden också.

Sist i varje omgång utdelas kanske poäng för uppfyllda orders, sålda enskilda stenar, stationer i städerna etc.

Ja, vad skall man säga om Cavum? Det är ett klurigt brickläggningsspel, så mycket kan jag säga. Det är en riktig utmaning att bygga upp en smart slinga i berget som tar sig runt till en mängd ådror med skatterna, du får ju faktiskt bara göra en sådan förflyttning per spelomgång.

Mycket blir galet osäkert med de där dynamitbrickorna. De känns nästan för elaka att använda och somliga orderbrickor verkar vara obalanserade. Undantaget det är Cavum ett helt okej spel. Kanske att det är en del regler att greppa i början, många specifika placeringsregler för respektive bricktyp att förstå, men väl igång rullar allt på.

Med 2 spelare kan båda ofta vara rätt framgångsrika och få bygga det de vill och var de vill. En explosion riskerar kanske att förstöra lite även för en själv och väljs därmed bort, auktionsmomentet om budgivningen blir väl till stora delar rätt meningslös. Ej heller blir så värst mycket av totalytan utnyttjad inne i berget eller i städerna.

Å andra sidan blir det med fyra spelare fullt kaos, massor med vägar att hålla koll på och utvärdera och mer väntan vid bordet, så bäst blir kanske Cavum i ett parti på 3!