Castle Panic: The Wizard's Tower (Fireside Games)4


Fakta:
Antal spelare: 1-6 deltagare
Ålder: 12+ år
Speltid: 90 minuter
Komplexitet: Medel (3/5)
Innehåll: Torn och plastfot, 10 slottskort, 22 trollkarlskort, 49 monsterbrickor, 12 eldbrickor, tygpåse, 6 referenskort samt regelhäfte.
Konstruktör: Justin De Witt

Wow, seger på första försöket trots mer panik! Nu handlar ju väldigt mycket om ren och skär slump i det här spelet men visst är det skoj att lyckas besegra de horder av fiender som kommer ut ur skogarna runt riddarborgen, ja eller kalla det slottet då. Den här gången är dessutom fienderna än starkare och kommer med mer varierade attacker!

Lyckligtvis finns ju nu trollkarlens torn med där på spelplanens mittpunkt och trollkarlen, ja det är en person som hjälper till på spelarnas sida. Eller rättare sagt, alla trollkarlens häftiga besvärjelser kan användas av spelarna för att bekämpa fienderna på nya och spännande sätt. Trollkarlens torn ersätter ett annat vanligt torn på spelplanen och skulle det förstnämnda falla för fiendehand förlorar spelarna möjligheten att framöver dra nya kort från trollkarlens kortlek. Trollkarlskort man dock redan har på handen får vara kvar i spelet till dess att de utnyttjats en gång.

Den här expansionen erbjuder en hel del nytt som smälter in riktigt bra med minimala regeljusteringar och tillägg. Det som nu justeras i spelfaserna är följande: Om du väljer att kasta ett kort för att dra ett nytt i din tur kan du välja att dra detta från Slottets vanliga kortlek eller från Trollkarlens (förutsatt såklart att Trollkarlens torn fortfarande står kvar). I kortbytarmomentet får du byta även Trollkarlskort om du vill och när det sedan skall spelas ut kort får du givetvis spela både vanliga Slottskort och/eller de du fått av Trollkarlen. Ja, det var egentligen de enda större regeländringarna i själva spelflödet.

Sen har vi förstås nya spelkort med olika effekter och monster som kan bete sig på sätt man inte tidigare varit van vid. Somliga varelser sprutar eld (och eldklot kan rullas mot spelarnas slott mitt på brädet) och kan därmed sätta eld på barrikader, murar och torn. Den eld som okontrollerat får rasa i flera omgångar förstör såklart till slut hela strukturen! Å andra sidan kan monster som samtidigt anfaller från den sida som just nu brinner själva fatta eld!

En del klassiska monster kan dödas direkt med en enda träff om denne befinner sig i rätt zon. Ja, Cyklopen stupar omedelbart om en bågskytt får iväg en pil in i ögat på den och Kentauren faller död till marken om den får ett hugg i Riddarringen (Knight Zone). En Golem är helt osårbar i någon viss zon och t.ex. Gargoyles och Phoenix är exempel på flygande monster och kan som sådana endast skadas av bågskyttar!

Vidare inkluderas t.ex. katapulter och magiska Imps, små besvärliga monster som kan dyka upp i stora antal. Nekromantikern väcker liv i sedan tidigare dödade monster och en ond trollkarl är immun mot Trollkarlskortens effekter och tvingar dessutom spelarna att kasta sina sådana kort osv.

De mäktiga trollkarlskorten tillåter nu förresten hypnos för att få monster att anfalla varandra, utnyttjar teleportering och superstarka kraftvågor som skadar allt i sin väg. Det är blixtar, eld och is, starka vindar och mycket mer. Ett tiotal nya Slottskort erbjuder också spännande effekter av det nyttiga slaget.

Kort sagt så bör The Wizard´s Tower inkluderas varje parti av Castle Panic för den som någon gång testat och uppskattat spelet i sitt grundutförande. Trollkarlstornet för med sig flera nyheter som gör spelet lite bättre och utmaningen något tuffare och mycket mer varierad. Det 16-sidiga regelhäftet ger också förslag på alternativa regler och spelvarianter. Kort sagt, det här var inte dumt alls!