Castle Panic (Fireside Games)


Fakta:
Antal spelare: 1-6 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 60 min
Innehåll: Spelplan, 49 kort, 49 monsterbrickor, 6 murar, 6 torn, 12 plastfötter, 1 tjära-bricka, 2 förstärkningsbrickor, tärning, 6 lathundskort, regelhäfte
Konstruktör: Justin De Witt

Spelplanens layout och funktion? I mitten en decimeterstor cirkel (fast i ärlighetens namn en hexagon, en sexkanting). I denna placeras delarna till riddarborgen, eller slottet om du så vill. Sex tornbitar i en ring och precis utanför dessa lika många murar.

Murarna utgör en extra försvarslinje. När en mur fallit ligger vägen öppen till det bakomliggande tornet och väl innanför murarna kan lätt hela slottet gå förlorat. En raserad mur kan dock resas igen, men ett förlorat torn kan inte återuppstå. Faller samtliga sex torn för fienden är spelet förlorat! Alla spelare kämpar tillsammans för att hålla riddarborgen (eller slottet) säkert. Men fienden anfaller från olika håll och i stort antal. Kan spelarna besegra samtliga 49 fiender eller kommer slottet att invaderas?

Hm, hur var det nu med spelplanen? Jo, visst ja. En hexagon i mitten med ett bygge att försvara. Utanför denna yta en större ring runtom en bit ifrån. Ytterligare lite längre ut från mitten ännu en cirkel som omgärdar allt, och så en till och en till.

Ser man på spelplanen från ovan i denna stund ser den ut som en piltavla, en mittpunkt och så fem koncentriska cirklar…

Varje mellanrum utgör en enhetlig zon runt riddarborgen/slottet. Närmast murarna (den inre cirkeln) har vi fältet Swordsman, utanför finns Knights, ytterligare lite längre bort Archers. Bortom de här tre zonerna finns Forest (skogen).

Fiender kommer att komma ut ur skogen runt borgen och vilja ta sig över de tre zonerna för att sedan försöka rasera murarna och inta de sex tornen!

Spelplanen? Jo visst, ännu mer om den. Dela in den cirkelrunda ytan i tårtbitar, 6 stycken lika stora, så tänk dig 3 linjer som skär origo symmetriskt. Två tårtbitar är röda, två gröna och två blå.

Spelarna använder kort för att försvara sig mot fienden. Alla har en liten mängd kort framför sig på bordet vid spelstart. Eftersom detta är ett samarbetsspel finns det ju ingen mening med att hålla korten dolda…

Inled ditt drag med att dra kort så att du har fullt. Välj att byta ett av dem mot ett slumpvis nytt draget om vill. Byt till dig ett bättre/viktigare kort från någon annan spelare. (Eventuellt kan du få byta till dig två kort om ni är sex personer som spelar).

Spela nu ut alla kort du kan och vill (för att bekämpa fienden) och avsluta sedan med att låta alla ännu levande monster på spelplanen avancera en zon närmre mitten. Dra sedan två nya monsterbrickor och placera ut dem i skogen i en zon som slumpas fram med ett tärningskast (1-6).

Och så spelar nästa deltagare sin spelrunda på motsvarande sätt. Och så vidare.

Troll, Orcher och Goblins med olika livskraft introduceras på brädet och avancerar stadigt framåt. Kan spelarna hålla dem borta innan monstren fäller murar och torn?

I princip gör varje utspelat kort 1 poäng i skada på en fiende, förutsatt att färg och zon matchar. Här finns således röda, blå och gröna kort för zonerna Archer, Knight och Swordsman. Några extra bra kort är Heroes, som täcker samtliga tre nivåer i en viss färg, åter andra kort kan gälla för t.ex. Archers i samtliga färger osv.

Har du ett Troll i grön Archer-zon, spela ett grönt Archer-kort för att göra 1 poäng i skada på trollet. Rycker två Goblins fram i röd Knight-zon, spela ett rött Knight-kort för att skada endera Goblin, eller spela två identiska kort för att skada båda lite. Eller använd båda korten på en fiende för att göra dubbel skada. Ja, olika fiender har olika livskraft, 1-2-3 poäng, och tål således lika många träffar. Vrid på respektive monsterbricka efter varje träff för att hålla reda på kvarvarande hälsa (och plocka bort den helt om monstret dödats).

Ja, se till så att du har just de kort som är spelbara på monster i matchande zoner i din tur. Till nästa runda har fienden avancerat ett steg närmre och då krävs andra kort för att bekämpa dem!

För ett offrat livspoäng faller en mur, för ytterligare ett poäng faller ett torn! Kommer fienden ända fram till riddarborgen/slottet utan skador är spelet snart förlorat. Väl?

Endast några få spelkort är gångbara för att försvara själva fästet när fienden väl kommit innanför murarna, så se till att stoppa dem på avstånd!

Somliga spelkort kan ge dig en möjlighet att resa en förstörd mur igen eller förstärka en befintlig med 1 poäng.

Castle Panic var överraskande mysigt, om än rätt simpelt till sitt upplägg. Fast det är å andra sidan kanske en del av charmen. Den som vill ha mer att välja bland och fundera kring bör välja ett annat spel men utmaningen här är långtifrån enkel. Precis alla fiender måste bort från spelbrädet innan segern är bärgad och somliga av dem är starkare än andra och/eller för med sig specialfunktioner och extra hot.

Till exempel kan stora stenbumlingar rulla fram över spelplanen och krossa allt i sin väg, monster kan avancera fram snabbare eller komma i större antal än vanligt osv.

Castle Panic är förvisso rätt slumpstyrt med blandade kort och brickor och tärningskast, men ett parti tillsammans med fantasypositiva kamrater blir utan tvekan en festlig upplevelse. Betyget skall absolut vara en stark trea eller något lite mer, jag har inget annat spel i samlingen som det här. Jag blir genast sugen på en liten expansion för att krydda detta något lite mer!

Castle Panic kan spelas på 1-6 deltagare. Du kan ta dig an utmaningen själv eller med flera vänner. Ni spelar dock alltid tillsammans, vinner eller förlorar ihop.

Det går dock att utse en ensam vinnare även i ett teamspel som detta om man så skulle vilja. (Fast för mig känns det lite onödigt att kora en enda vinnare). Det går att räkna poäng och samla monsterbrickor som troféer, vem har besegrat flest fiender om gänget segrar? Ett föga rättvist system om du frågar mig, om någon annan reducerat flera livspoäng på ett monster före dig och du glider in för nådastöten och tar hand om trofén… Nåja.

Ytterligare spelvarianter och sätt att justera svårighetsgraden listas i regelhäftet.

Ju färre deltagare desto svårare utmaning, generellt sett. Två spelare får ha sex kort var, 3-5 deltagare spelar med fem kort på hand, och sex spelare har fyra kort var. Verkar vara spel på fem som ger allra bäst utbud av kort att spela med…

Det är ju förvisso sällan alla kort man har passar de anfallande fienderna i respektive zon, men fler kort hos kamraterna ger ju alltid bättre odds för att kunna byta till sig i alla fall det där absolut ”livsviktiga” kortet som man bara måste ha för att hålla spelet vid liv. Med sex spelare får man dessutom alltid byta 2 kort med kamraterna.

Castle Panic kommer med en stark rekommendation för den som söker ett festligt sällskapsspel i den utmanande med regelmässigt enklare klassen!