Cartagena: Die Meuterei (Winning Moves)


Fakta:
Antal spelare: 2-4
Ålder: Från 10 år och uppåt
Speltid: 45 minuter
Innehåll: Spelplan, 10 pirater, piratskepp, 13 piratkort, 8 övertygelsekort, 40 stridskort, 4 maskotkort, 18 guldkort, 30 guldmynt, regler
Typ av spel: Taktik 6/10, Planering 8/10, Tur 3/10
Konstruktör: Michael Rieneck

Du och de andra spelarna är pirater ombord på ett fartyg där det snart kommer att bli myteri. Skall du göra gemensam sak med Kapten Valverde och hans anhängare eller satsa på uppstickaren Ramon Diaz och de som gillar honom bäst?

Ja, det är inte så lätt att veta. Du behöver gå runt och snacka med de andra piraterna och liksom få höra hur landet ligger. Information är något du kan behöva, stridskort och guld likaså.

Stridskort behövs för att stärka den anhängare du bestämmer dig för att stödja och i händelse av att flera spelare väljer samma sida som du och det kanske blir den vinnande sidan i myteriet är det sedan flest guldmynt som ger en ensam deltagare segern.

Spelets första del består helt enkelt i att samla ovanstående och fundera ut vilken sida du skall stå på, Valverdes eller Diaz. Själva kampen om makten inträffar när fartyget nått sin destination dvs. rört sig ett antal steg på spelplanen eller förrådet av guldkort eller guldmynt tagit slut. Har du då inte valt sida är du direkt ute ur spelet! Endast de som under spelets första fas lagt undan sitt spelkort för Valderes eller Diaz och tagit ställning får fortsätta och kan vinna.

Här finns 13 unika kort för olika karaktärer ombord på piratskeppet. Olika kort ger olika möjligheter. Blanda dem alla och lägg ut ett antal i rad på bordet med baksidorna vända uppåt. Ta lika många kort som antalet spelare + 3. I varje omgång kommer alla piraters erbjudanden således inte att vara tillgängliga så det gäller att slå till när tillfälle ges. Ja, gör det bästa av varje situation helt enkelt.

Första kortet vänds upp och om aktiv spelare vill ha detta kort och den därtill kopplade förmånen så plockar denne upp kortet, får sin belöning i form av information, stridskort eller guld, och avslutar därmed sin tur för stunden. Vad spelaren helst vill åt i varje given situation vet bara denne själv. Vill han inte ha det uppvända kortet vänds ett nytt upp osv.

Näste spelare i tur skall ta ett av de kvarvarande korten på bordet och får först välja bland de uppvända. Ratas alla dessa vänds ett nytt upp, så länge inte alla korten redan hamnat med bildsidan uppåt då det såklart inte finns något mer att välja bland. Kom ihåg; det är spelarantalet kort + 3 ni väljer bland, inte de övriga undanlagda.

Alla spelare tar i turordning varsitt kort och fartyget flyttas framåt lika många steg som det finns okända kort kvar på bordet. 0-3 steg. Skulle fartyget passera över en storm-ruta blir en av de 13 piraterna sjösjuk och ett slumpvis kort plockas bort ur leken tills vidare. Det kan nu bara bli några av 12 unika erbjudanden som står till buds framöver. Vid nästa stormruta som skeppet når tas det tidigare bortplockade piratkortet åter in i spel och något annan plockas bort. Med en maximal otur skulle du alltid kunna missa ett visst erbjudande och är det korten för Bijoux eller Ojo blir det egentligen omöjligt att få tillkännage sitt val av sida, dvs. det är kört att vinna. Risken är kanske inte stor, men den finns, vilket får sägas vara en bugg i spelet… väl?

Nåväl, alla fick ett kort av de uppvända och nu blandas korten om och så placeras spelarantal +3 piratkort ånyo på bordet. Spelaren efter den som gick först i förra rundan vänder upp det första kortet och funderar på om detta är något att ha. Och så väljer alla nya kort, man samlar mer info, stridskort, guld – vad man nu anser viktigast och båten seglar vidare, allt närmre myterirutan…

På samma sätt tar ni er igenom omgång efter omgång med de 13 spelkorten till dess att fartyget alltså anlänt sin destination eller guldkort eller mynten tagit slut i lagret. Och då är vi alltså framme i spelets andra fas, själva maktkampen, myteriet. Nu är det dags att slåss…

Tio piratpjäser står på fartygsdäcket, alla med en siffra 1-10 undertill. Utan att titta på pjäserna placeras de slumpmässigt ut på bokstäverna A-E för Kapten Valverde och Ramon Diaz. Nu finns där 5 kämpar för respektive sida.

I tur och ordning går ni igenom piratparen A-A, B-B osv. Ni speldeltagare försöker nu justera dessa värden med era piratkort. Ni väljer alla varsitt stridskort från handen, lägger dem på bordet med baksidorna uppåt, samlar in dem, blandar och vänder upp dem. Stridskorten har värden från 1-3 och de rosa korten stödjer Kapten Valverde, de grå Ramon Diaz. Spela en omgång eller två, men kom ihåg att använda stridskort såklart är förbrukade. Använd rätt kort i rätt batalj för att få just din kämpe att segra i duellen.

Ni spelar tills endera sidan vunnit 3 segrar av de 5 duellerna (A-E) och då står det naturligtvis klart om Valverde eller Diaz är kapten på skeppet. Endast spelare som stöttat den vinnande personen kan såklart segra i Cartagena: Die Meuterei. Är man ensam om att ha gjort det kniper man direkt segern, annars avgörs det hela genom att ha mest guld i form av konkreta mynt och guldkort.

Ja, det var spelet i stort, sedan finns förstås specialregler som tillåter spelarna att byta sida, eller låtsas att göra det, man får titta på ett par piratpjäsers värden, kanske byta plats på dem osv. men sådant går vi inte in på här.

Det här är väl egentligen helt okej och älskar du spel med pirattema är detta kanske ett måste i samlingen, men har du 45 minuter att lägga på ett spelparti med 2-3 vänner finns det bättre spel att plocka fram, det måste jag ju säga.

Innehållet är rätt snyggt och asken i smidigt format och det är ett plus. På minuskontot hamnar det faktum att det kan bli en del läsande i reglerna ibland då det kan vara svårt att alltid hålla i huvudet exakt vad respektive piratkort erbjöd för förmån, där är symbolerna inte alltid kristallklara. Spelplanen är också onödigt stor och piraterna små och grå. Sammantaget ett högst ordinärt medelbetyg, kanske rentav inte ens det!