Cartagena - Die Goldinsel (Winning Moves)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: Från 10 år
Speltid: 45 minuter
Innehåll: Spelplan, 4 kaptener, 4 skepp, 16 pirater, 27 mynt, 12 skattkistor, 80 spelkort (piratkort, kartkort, bonuskort), 28 grävningstillstånd, regler
Typ av spel: Taktik 6/10, Minne 5/10, Tur 4/10
Konstruktör: Rüdiger Dorn

Cartagena-seriens nya spelbidrag handlar om pirater som jagar efter skatter till havs. Kaptenerna styr sin skuta från ö till ö på jakt efter den riktiga guldön och det är nästan så att jag helt vill strunta i det här spelet när jag läser reglerna och märker att här finns ett inslag som kräver att piraterna samlat ett antal ”digging permits” dvs. tillstånd att få gräva efter skatter! Ja, men lägg av! Vi snackar pirater på skattjakt och så plötsligt får eller vågar de inte gräva på en ö utan ett tillstånd. Skrattretande. Och mer än en smula ologiskt kan jag tycka. Pirater brukar väl inte bry sig om sådant?

Nåväl, det var tur att jag ändå gick vidare med regelläsandet och gav spelet en chans. Det visar sig trots allt vara ett lagom trevligt piratspel med flera olika moment och inslag som absolut förtjänar ett medelbetyg i sin lilla genre. Jag skulle dock ha kunnat hoppas på något lite mer…

I grund och botten alltså ett spel med pirattema som förstås går ut på att samla mest pengar. Å andra sidan kan du inte vinna, oavsett hur många guldmynt du kommit över, om du inte också funnit själva guldön. Den gömmer sig någonstans i arkipelagen, är en av tolv olika öar i området.

Exakt vilken ö som är guldön slumpas fram med ett draget ökort inför spelstart, ett kort som naturligtvis hålls hemligt för alla till spelets slut. En del i spelet blir således att försöka lista ut exakt vilken den ack så viktiga ön är genom att samla kartbitar över andra öar. Antingen får du kartbitarna själv eller så stjäl du dem från dina motspelare (se bara till att ha memorerat alla kartor du sett ifall att de skulle gå förlorade!). Genom uteslutningsmetoden kommer du nog fram till vilken ö det är som gäller, den du aldrig kommer att hitta kartan för såklart!

Men detta är också ett race, en kapplöpning. När en spelare härjat runt på öarna i sådan grad att denne använt sex grävningstillstånd är det bara ett drag kvar för alla andra. Har du inte listat ut vilken guldön är då kan allt vara kört. Fast du kan ju ändå ha besökt guldön tidigare utan att ha känt till dess betydelse, ja någon liten skatt kan det säkert ha funnits på alla öarna… Kanske har ett slumpartat besök där ändå gett dig segern, trots att du aldrig hann kolla alla kartbitarna..?

I Goldinsel-spelet skall du sköta två spelpjäser, en kapten och dess fartyg. Dessa rör sig på olika platser på spelbrädet. Fartyget förstås till havs mellan öarna och kaptenen på land i en slinga i hamnen för att rekrytera fler pirater till uppdraget, samla kartbitar och de där löjligt nödvändiga grävningstillstånden.

Här gäller det att tajma sina drag. Du får bara flytta runt fartyget om du står med kaptenen på fältet med fyren i hamnen. Kaptenen å sin sida får endast flyttas runt i hamnen om skeppet ligger för ankar i hamnen. Du kan således inte göra båda vid ett och samma tillfälle. Skulle du vara ute till havs och märka att du saknar t.ex. tillstånd för att söka efter skatter och/eller pirater som kan gräva ja då är det inte stor idé att segla runt till sjöss… Bäst att sätta kurs på land!

Och i land, i hamnen, finns alltså en slinga för kaptenen att vandra. Samla kartbitar, samla grävningstillstånd, samla ett gäng svarta, vita, lila och orange pirater som kan hjälpa till. (Du får dock bara ha 3 pirater i valfria färger stående framför dig). Du startar spelet med ett slumpvis draget grävningstillstånd (värde 1-6), det mest värdefulla tillståndet # 7 finns ute på en ö och resterande kan plockas upp någonstans i hamnen.

När du tycker att de kartor du samlat ger dig en lagom klar hänvisning till vilken ö som kan vara guldön, när du har några pirater och tillstånd att gräva framför dig, ja då får du sätta segel och styra mot den eller de öarna. (Spring bara ned med kaptenen till rutan med fyren i hamnen först, annars får du ju inte flytta skeppet!)

Flytta skeppet till en lämplig ö, placera en pirat och ett grävningstillstånd där och vips så är du med och tävlar om öns skatt, och kanske också om segern om ön ifråga skulle vara den legendariska gäckande guldön!

Varje ö på spelplanen kräver en specifikt färgad pirat (eller två stycken valfria) för att man skall få gå iland. Grävningstillståndet med sitt värde 1-7 ger öns skatt till den spelare vars tillstånd bär högsta siffran. (I händelse av lika värden är det viktigt att ha kommit dit först, annars kan du mycket väl komma sist till en ö och ändå få skatten om du konsekvent kan lägga grävningstillstånd med högre värden än de andra.)

Utöver vanliga öar att besöka finns här två specialställen också, två vulkaniska öar. På den ena finns ditt grävningstillstånd med värde 7 att hämta, på den andra ett (av totalt fyra olika) bonuskort. (Först till kvarn gäller, du kan aldrig ha mer än ett sådant bonuskort och det stannar med dig och används spelet igenom).

Bonusarna kan ge dig extra förflyttning, möjliggör att du slipper bry dig om olika piratfärger, ger dig tillgång till 5 spelkort, eller låter dig alltid byta två av dina kort i inledningen av ditt drag.

Spelkorten ja, de har alla varsin identisk uppsättning av, 16 stycken kort att tillgå, dubbletter av enstaka och alltid en blandad hand om 4 kort när ditt drag börjar (om du alltså inte har bonuskortet enligt ovan). Korten har alla minst dubbla funktioner, de visar en möjlig förflyttning samt en speciell effekt.

Du skall i din tur alltid välja ett kort för förflyttning (tvingande), därefter (frivilligt) ett annat kort för dess effekt, och sedan fylla på med kort så att du återigen har 4 (eller 5). Sedan gör näste spelare detsamma, i omgång efter omgång, till dess att någon alltså spelat ut sex av sina grävningstillstånd på lika många öar…

Förflyttningen är alltid 1-5 steg eller direkt till hamnen/rutan med fyren. Övriga korteffekter ger dig en eller två kartbitar från en annan spelare (om ni möts på samma ställe), du får tjuvtitta på skattkistans värde på en viss ö, du plockar på dig en eller två pirater som du själv eller någon annan ställt ut på en ö, du kan använda en annan spelares senast använda kort, du går iland och gräver efter skatter (placerar ut pirat+grävningstilstånd) etc.

När spelet är slut skall poängen räknas. Respektive skattkista på öarna (värde 2-4 guldmynt) går till spelaren vars grävningstillstånd har högst värde (eller ligger i botten i en stapel vid lika läge, dvs. har lämnats först). Övriga besökare får också en slant men mindre (2:an 1 mynt mindre, 3:an 2 mynt mindre osv). Sedan vänder man upp det undanlagda kartkortet och avslöjar guldön. De spelare som har grävningstillstånd där är med och slåss om segern och vinnaren blir den med mest pengar (vilket alltså inte automatiskt innebär den som har mest pengar i hela spelet, denne har kanske inte gästat guldön!)

Ytterligare någon regel har jag inte nämnt, du kan t.ex. spela ett slags enkel piratpoker och vinna spelpjäser/brickor i hamnen, men på det stora hela är detta allt. Och det räcker väl? I alla fall för ett solitt medelbetyg. Fel kort på handen i vissa lägen kan sabotera mycket, att vara tvåa till vulkanön och ha blivit snuvad på det bästa bonuskortet likaså. Kom ihåg alla kartbitar du sett och hitta rätt tillfälle att dra till sjöss. Tja, detta var helt ok, lagom lättsamt, tydliga regler, helt okej kvalitet på spelmaterialet och allt kompakt förpackat. I sin egen lilla genre är detta spel uppe och nosar på en svag betygsfyra en bra dag, om man spelar med totalt fyra deltagare som alla söker något lagom snabbspelat och lättsamt.