Cardcassonne (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 spelare
Ålder: 8+ år
Speltid: 30-45 minuter
Innehåll: 4 poängbräden, 10 följeslagare, 5 poängbrickor, 5 kistor, 140 spelkort, regler
Konstruktörer: Klaus-Jürgen Wrede & Karl-Heinz Schmiel

Klassiska brickläggningsspelet Carcassonne som kortspel, kan det vara något att ha? Kan det verkligen funka?

Ja, både ja och nej. Det här känns faktiskt ingenting som vanliga Carcassonne men när jag tänker efter ser jag vissa likheter i spelupplägget. Där man i originalet tillsammans byggde upp allt fler och större städer, vägar och gröna fält och kämpade om att ta kontroll över dessa för att få poäng, handlar det här om att bygga långa kortsviter i färgerna gult, rött, grönt och blått. När du tycker att korten i en viss rad är lagom många och innehåller rätt mix av olika poängkort så måste du såklart slå till och göra dem till dina. Hoppas bara att ingen annan tänker likadant och tar dem precis innan din tur…

I Cardcassonne sitter varje spelare med en handfull kort på handen och endast en enda spelpjäs till förfogande i varje spelomgång. Du får nya kort och pjäsen tillbaka att använda på nytt flera gånger under spelets gång! Ytterligare en personlig pjäs vandrar runt på poängbrädet och markerar var och ens framgång.

I sin tur skall man antingen spela ut ett kort eller sin pjäs. Gula kort läggs i den gula raden och gör densamma allt längre, omfattande fler och fler kort av olika typ. Röda kort läggs såklart i en röd rad och motsvarande sker förstås med kort som är gröna och blå. Några få flerfärgade jokerkort kan placeras i valfri färgrad.

På detta sätt spelar alla ut varsitt kort i tur och ordning och när någon alltså ser en rad i någon färg som innehåller ett försvarligt antal bra kort och omedelbara poäng (eller en god möjlighet till framtida poäng), ja då är det dags att spela ut sin pjäs. Ställ den efter det allra senast utspelade kortet i en viss färg och markera på detta sätt att alla framförvarande kort nu är dina! Exakt när du väljer att slå till bestämmer du såklart själv.

Säg att din korthand omfattar t.ex. 5 kort (och så en pjäs därtill), då har du således 6 speldrag framför dig. Du kan mycket väl börja med att ställa ut din pjäs direkt om bra kort redan ligger på bordet men då vet både du och alla andra att du hädanefter endast spelar ut kort i de olika färgade raderna, kort som sannolikt kan tas av dina motspelare om de har sina pjäser kvar…

Svårigheten ligger därmed i att slå till i rätt ögonblick. Hur länge vågar du vänta på att ta en viss samling kort? Ju längre du väntar desto fler värdefulla kort kommer raden troligen att innehålla (om inte alla andra spelar kort i andra färger vill säga), samtidigt ökar ju risken för att någon annan skall norpa poängen rakt framför näsan på dig.

De grundläggande poängkorten i respektive färg finns i tre olika sorter. Personkorten är värda 1, 2 eller 3 poäng styck. Ligger dessa i en rad som du plockar upp ger de omedelbara poäng och utgår sedan ur spelet. Poängen som genast utdelas är summan av kortens värde multiplicerat med antalet personkort.

Djurkorten ger både omedelbara poäng och en möjlighet att ge än högre avkastning framöver. Djurkorten är unika för respektive färg och kan inte kombineras över färggränserna. Ett djurkort ger 3 poäng, två identiska kort ger 6 poäng, tre kort 9 poäng och fyra kort 12 poäng. Med ännu fler djurkort ändras skalan så att 5-6-7-8 kort ger 14-16-18-19 poäng istället.

Det kan tyckas dumt och ologiskt men efter den första poängutdelningen i t.ex. omgång ett där du fått 6 poäng för två djurkort, så har du dessa kort kvar framför dig. Nästa gång du vinner likadana djurkort adderas de redan insamlade till de nyvunna så att du nu har en större samling och får en högre poäng. Generöst må jag säga.

Byggnadskort i de fyra olika färgerna ger endast poäng när spelet är slut. Då gäller det att ha samlat serier med olikfärgade (!) byggnadskort, kort från rader i olika färger alltså. Har du fyra olika kort, dvs. ett rött, ett blått, ett grönt och ett gult ger dessa tillsammans 30 poäng. Byggnadskort i tre olika färger ger 15 poäng, två olika kort ger endast 5 poäng och ett ensamt kort absolut ingenting.

Här märker du såklart att om du fokuserat satsar på att plocka många gula kort för att t.ex. få en djurserie i den färgen extra lång, blir det svårare att komma åt många olika byggnadskort. Och vice versa. Plockar du en gul serie kort först, sedan en blå, en grön, en röd etc. så får du kanske byggnadskorten men poängen för långa djurserier uteblir. (Fast visst, du kan ju få många korta djurserier i olika färger istället).

Cardcassonne handlar förvisso om tur med spelkort men också en hel del om taktik. För att ytterligare erbjuda en utmaning och ovisshet i spelet måste också alla spelare spela ut sitt allra första kort i varje runda dolt, dvs. med bildsidan nedåt. När du väljer att ta en serie kort i en färg kan denna alltså innehålla både ett och två helt okända kort. Korten som spelas ut dolda behöver inte heller matcha i färg!

Japp, här kommer undantaget mot regeln om att alltid följa färg. Det dolda kortet du spelar först från respektive spelhand behöver inte nödvändigtvis överensstämma med de övriga. På detta sätt kan du t.ex. ge bort kort du inte vill göra en annan serie alldeles för uppenbart attraktiv med. Eller en redan bra kortsvit kan kryddas med ett mindre bra kort tillhörande en annan färg.

Poäng för udda kort som inte matchar den övriga seriens färg poängbedöms lite annorlunda. Personkort ger alltid 10 omedelbara poäng oavsett dessas värde. Djurkort kan också ge 10 poäng/styck och därefter utgå ur spelet. Eller också räknar men dem som vanligt enligt tabellen och får några poäng nu och möjligen mer senare, man spar kortet helt enkelt.

Byggnadskort i fel färg ger också 10 omedelbara poäng och kastas därefter eller sparas till slutet...

Ett parti avslutas omedelbart när alla kort i draghögen tagit slut. Den som samlat ihop flest poäng vinner såklart spelet. Beroende på antalet spelare varierar förstås antalet kort man har på handen i varje giv och därmed också antalet spelomgångar. Man hanterar alltid 4-6 kort/omgång och Cardcassonne lever i 6-10 sådana omgångar.

Tja, vad skall man säga. Visst är detta lättsamt och fiffigt men att rida på spelet Carcassonnes goda namn och rykte tycker jag är att luras litegrann. Något Carcassonne är det ju verkligen inte. Cardcassonne är dock helt okej som ganska snabbspelat kortspel betraktat och jag ger det en stark trea i betyg. God underhållning för stunden för hela familjen.