Carcassonne New World (Enigma)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 45 minuter
Innehåll: 95 landbrickor, 30 bosättare i 5 olika färger, 2 inspektörer, spelbräde, regler
Konstruktör: Klaus-Jürgen Wrede

Carcassonne är ett sådant där spel som är enkelt att lära sig och som man gärna spelar igen och igen för att det är både underhållande och spännande och inte minst för att varje parti garanterat aldrig blir som ett föregående. Carcassonne är också ett spel som fungerar lika bra på 2 spelare som med flera deltagare och det utan en massa regeltillägg eller ändringar. Sådant är naturligtvis riktigt trevligt.

Tyvärr börjar jag känna mig rätt mätt på Carcassonne-spel nu. Undantar man säkerligen tiotalet små expansioner till grundlådan blir nu det här (ja, vad?) den femte, sjätte fristående uppföljaren…? Det finns ju i alla fall Carcassonne City, Castle, Jägare & Samlare, Discovery och glöm inte klonen The Arc of the Covenant/Die Baumeister des Königs som förvisso inte heter något med Carcassonne men som också är av samma skapare och erbjuder (nästintill) exakt samma spelupplägg.

Har man inte spelat något av alla dessa är såklart Carcassone: New World helt okej, ett bra spel och en vettig förströelse för en stund, men frågan är om det som New World erbjuder i fråga om nyheter är nog för att attrahera fans av gamla hederliga, vanliga Carcassonne? Jag är tveksam, och själv inte överdrivet fascinerad av just den här versionen, även om reglerna är tydliga och spelkomponenterna av god kvalitet.

Det mesta är sig likt men det har blivit svårare att få poäng, detta tack vare två inspektörer som vid varje poängräkning förflyttar sig alltmer från öster mot väst på spelplanen. Därmed tvingar de spelarnas pjäser som eventuellt finns vid ofullständiga, pågående byggen, bakom inspektörerna, mer österut, bort från brädet. Att lägga ut brickor och försöka samla poäng så att säga bakom dessa vita figurer blir således ett rejält chanstagande. Nej, här rusar man oftast raskt västerut för att ha bäst chans till poäng.

I Carcassonne New World är utgångspunkten ett spelbräde, en rejäl långsmal startbricka som också tjänstgör som poängräkningsfält för alla spelarna. Denna bricka läggs så långt österut som möjligt, till höger om spelgänget, sedan är väl tanken den att det fortsatta brickläggandet skall ske på vänstersidan. Det finns tio vägar som leder vidare från nämnda bricka.

Som i alla Carcassonne-spel turas man om att dra och spela ut varsin kvadratisk bricka och placera denna på passande ledig plats intill en annan (eller startbrickan, såklart). De små brickorna avbildar delar av stigar, delar av en by, ett lantbruk på ett fält och/eller grönområden.

Målet är att samla poäng. Du kan göra stigarna så långa som möjligt, byarna så stora som möjligt, omgärda lantbruket med grönområden på alla sidor eller bara låta slätterna, de gröna områdena, ha så många djur på sig som möjligt. Lyckas man inte (eller vill inte) skapa t.ex. stigar och byar i stort format är det såklart okej att göra dem mindre. (Man tar vad man kan få!) Fast vill du ändå försöka samla många poäng måste du naturligtvis skapa desto fler…

En stig anses färdig när dess båda ändar kopplas ihop med korsningar, byar eller bara löper runt i en slinga. Då kan poäng utdelas för varje bricka som avbildar en bit av stigen. Bonuspoäng ges för ev. handelsstationer som avbildas längs stigen så var vaksam på pyttesmå illustrationer längs färdvägen.

På samma sätt är en by komplett och färdig att poängräknas om den helt omgärdas av en sammanhängande mur. Nu utdelas bonuspoäng för ev. flaggor som syns på bybitarna.

Nio poäng kan man få när lantbruket färdigställts, dvs. brickan fullständigt omgärdats med andra brickor runt om, och poäng som utdelas för fälten motsvarar det antal små djur som pryder brickorna inom respektive område.

Precis som tidigare är det först till kvarn som gäller när man vill samla poäng. Varje påbörjad byggnation (eller fältockupation) har egentligen bara plats för en spelares pjäs. Det är dock fullt möjligt att med smart brickplacerande bygga ihop två stigar, byar eller grönområden för att på detta sätt vara med och konkurrera om poängen. Råder jämlikhet i bosättarantalet får dessa alla spelare det maximala antalet poäng, har någon mer representation snor denne samtliga poäng.

Spelet slutar såklart när den sista landbrickan spelats ut. Då utdelas poängen för de bosättare som legat på fälten spelet igenom, samt för bosättare utställda på icke färdigställda stigar, byar etc. Spelaren som samlat flest poäng blir naturligtvis segraren.

Carcassonne New World är original-Carcassonne i lite ny skepnad. Inspektörerna som drar fram gör spelet något mer strategiskt och utmanande. När vill du poängräkna något och därmed flytta fram en inspektör? Kan inspektörens förflyttning förstöra för en motspelare? Vågar du själv bygga något öster om inspektörerna? Hinner du bygga klart innan din pjäs tvingas bort?

Det hela är som sagt helt okej, och kanske mer än så för somliga fans, men frågar du mig så har det gjorts för många varianter på ett redan utmärkt spel, jag föredrar originalet.