Carcassonne – The Discovery (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5
Ålder: Från 12 år
Speltid: 30-45 min
Innehåll: 84 landskapsbrickor, 1 poängtabell, 25 följeslagare i trä, 5 poängsummeringskort och 1 regelhäfte
Konstruktörer: Klaus-Jürgen Wrede och Leo Colovini

Succéserien Carcassonne har utökats. Här finns en ny utmanande fristående version. Mycket är sig likt mot tidigare men poängräkningssystemet är rejält omarbetat. Det är svårare, eller tar i alla fall längre tid, att samla på sig poängen som krävs för seger.

De 84 kvadratiska landskapsbrickorna blandas med bildsidan nedåt och sedan turas spelarna om att var och en spela ut dem en i taget och placera dem i anslutning till de tidigare utspelade. På så sätt pusslas en ny spelplan ihop under spelets gång och inget parti behöver bli det föregående likt. Brickorna föreställer delar av gräsområden, delar av berg och delar av sjöar och spelas förstås så att vatten ligger intill vatten, gräs emot gräs och berg mot berg. Somliga brickor avbildar allt ovanstående, somliga brickor bara t.ex. gräs, eller berg, eller sjöar/gräs. Ja, du fattar kombinationerna. Somliga brickor avbildar dessutom små slott.

Ni bygger fram en spelplan och försöker (troligen) få ihop så stora partier av respektive miljö som möjligt. Utöver att spela ut en bricka får varje spelare välja att göra endera i slutet av sitt drag:

1. Spela ut en följeslagare på den just spelade brickan och ställa den på gräset, vattnet eller berget
ELLER
2. ta tillbaka en tidigare utplacerad följeslagare från spelplanen och få poäng för den pjäsen och den miljö i vilken han står.

Inte båda alltså, till skillnad från tidigare Carcassonne-versioner, där man både kunde ställa ut en pjäs, ta tillbaka den och få poäng i samma drag. Nej, har du ställt ut en följeslagare (du har 4 tillgängliga i spelet och 1 permanent placerad på poängtabellen) så står den där tills du väljer att ta hem den och de poäng den då är värd. Så du kan tvingas ta hem en följeslagare från en icke färdigbyggd yta för att du kanske kan få mer poäng på ett annat ställe, om brickorna står dig bi……

Du får lite poäng om dina gräsområden inte är färdigbyggda, mer om de hänger ihop och på alla sidor omgärdas av berg och/eller hav och som vanligt mer poäng ju större de är. Är dina sjöar helt omgärdade av berg/gräs är deras storlek viktig, annars räknas bara antalet slott som avbildas på korten i anslutning till sjön. Och bergens storlek är alltid ointressant, bara antalet bergsbrickor med slott på ger poäng och då mer om bergen är färdigbyggda. Så se till att så mycket som möjligt av berg, gräsområden och sjöar blir färdigbyggda. Det här med att en följeslagare står kvar på brädet tills man är nöjd med poängen och tar bort den gör att de ofta står kvar riktigt länge, för man vill ju utöka området med fler brickor/slott. Och eftersom bara 4 pjäser kan ställas ut av varje spelare går poängsamlandet långsamt och slutar ofta i besvikelse när den där brickan man väntar på aldrig kommer…….

Carcassonne – The Discovery är lättspelat och spännande, men poängräknandet är en utmaning. Det är väl därför alla deltagarna får varsin poängtabell att titta på under spelets gång. Som sällskapsspel betraktat gör det dock ingen besviken!