Camel Up (lautapelit.fi)


Fakta:
Antal spelare: 2-8 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 20-30 minuter
Innehåll: Spelbräde, tärningspyramid, 5 träkameler, 5 tärningar, 40 satsningskort, 15 satsningsbrickor, 5 pyramidbrickor, 8 ökenbrickor, 20 pengakort, 50 mynt, startspelarmarkör samt regler
Konstruktör: Steffen Bogen

Det är dags för tidernas kapplöpning och det är kameler i huvudrollerna. Vi kan kalla de tävlande för Grön, Blå, Gul, Vit och Orange för det är deras respektive färger och deras uppgift är synnerligen enkel. De skall ta sig från start till mål så snabbt som möjligt och det lär gå undan. Någon av dem skall ha korsat mållinjen efter endast 17 steg.

Frågan är hur det då har gått för dig och de andra personerna som intresserat sig för det har racet. Hur mycket pengar har du vunnit under spelets gång och i slutet, när det gäller att kontinuerligt ha spekulerat kring etappsegrare och en slutvinnare av tävlingen? Ja, den speldeltagare som efter ett lopp har tjänat ihop störst mängd pengar vinner såklart. Enkelt, eller hur?!

Nja, så himla enkelt är det förstås inte. De där kamelerna är oberäkneliga och dina medtävlare likaså. Slumpen spelar stor roll men här finns också utrymme för alla att försöka ge sin favoritkamel lite extra fart. Naturligtvis går det också på motsvarande sätt, fast tvärtom då, att försöka sinka andra!

I ett parti av Camel Up kan du i varje givet drag välja att göra endera av totalt fyra olika saker. Bäst resultat får du säkerligen om du gör lite av varje under ett helt lopp. Lite av utmaningen ligger såklart i att välja rätt sak vid rätt tillfälle. För varje sak du faktiskt gör, väljer du ju samtidigt bort tre andra. Så vad känns mest gynnsamt för stunden?

1. Ta den översta satsningsbrickan ur någon av högarna. Det finns en hög för respektive kamel och varje hög rymmer endast tre brickor. Den första brickan som tas kan erbjuda den högsta belöningen i form av vunna pengar, bricka nummer två i högen lite mindre, och naturligtvis ännu något mindre med bricka nummer tre. Dessa plockas självklart enligt principen först-till-kvarn. Väntar man för länge kan man bli utan en sådan bricka men det kan förstås också bli så att man offrar sitt drag på att ta en bricka tidigt för en kamel som sedan visar sig vara långsam…

Du får samla på dig både en, två eller fler sådana här brickor, för en och samma kamel, eller olika om du vill och så länge de finns tillgängliga. Satsningsbrickorna har endast en livslängd på ett spelvarv i taget. När alla kameler flyttats en gång var lämnas brickorna tillbaka för att användas på nytt. Kort sagt, de här satsningsbrickorna handlar om att förutse vilken kamel som kommer att vara i ledningen respektive spelvarv!

Går din gissning hem, dvs. kamelen är etta eller tvåa i tävlingen för stunden, kan du räkna hem en större eller mindre slant. Alla andra placeringar kostar dig ett mynt!

2. Placera ut din ökenbricka på ett av spelplanens fält som tillåter det. Du kan inte välja första fältet, inte heller en ruta med en kamel eller annan ökenbricka på sig. Även precis intill ett fält med en ökenbricka är otillåtet. Välj sedan om brickan skall ligga med oas-sidan eller hägrings-sidan uppvänd. Den förstnämnda ger kameler som hamnar på den +1 steg framåt, den sistnämnda innebär såklart -1 steg, dvs. bakåtförflyttning. Brickans ägare får spelet igenom +1 mynt för varje kamel (eller kamelenhet, mer om dem strax) som kliver på den.

Vill du utnyttja det här speldraget igen, måste du såklart ta upp din ökenbricka för att placera ut den på ett nytt ställe.

3. Ta en pyramidbricka och få ett mynt. Här finns i varje runda fem tillgängliga pyramidbrickor och de används helt enkelt för att flytta på en kamel. Det kommer således att användas en sådan bricka för varje kamel i tävlingen, ett spelvarv i taget.

Det lite luriga här är att förflyttningen är rätt slumpartad, både till antal steg och just vilken kamel som skall få rusa vidare. En färgad tärning (med siffrorna 1-1-2-2-3-3) för respektive kamel ligger dolda i en tärningsbägare, här i form av en pyramid i papp. Skaka den, vänd den upp och ned och tryck ut en tärning. Och få först då se exakt vilken kamel som skall flytta sig och huruvida det blir ett, två, eller tre steg framåt.

Flytta aktuell kamel och lägg tärningen åt sidan. Nu vet alla i alla fall vilken kamel som inte skall gå framåt nästa gång. Ta bort en tärning i taget när detta drag används och lägg, när alla kamelerna flyttat sig varsin gång, tillbaka dem alla i pyramiden och upprepa momentet vid behov…

Den förrförra meningen var förresten en lögn, och så skulle vi ju prata lite om kamelenheter också… De fem kamelerna (rejäla träpjäser i olika färger) är stapelbara och den kamel som kommer ifatt en annan på samma fält kliver upp ovanpå densamma. Är det en kamel längre ned i en stapel som enligt tärningen skall flytta sig framåt bär denne samtidigt alla ovanpå stående kameler med sig!

Ledaren i racet är hela tiden den kamel som befinner sig längst fram i loppet och överst i en stapel/kamelenhet. Beroende på i vilken ordning tärningarna kastas och hur kamelerna eventuellt hamnar i staplar på varandra kan somliga kameler få rejäl extra skjuts framåt i andra kamelers primära förflyttningsdrag.

Skulle en kamel eller en kamelenhet tvingas backa (pga. hägringssidan hos en ökenbricka) så hamnar de underst i en ev. stapel på det fältet.

Ja, överväger man att utföra det här draget är det läge att klura lite, tänka en stund kring möjliga utfall. Vilka tärningar finns i pyramiden? Vad innebär 1, 2 eller 3 steg framåt för olika kameler? I förhållande till rådande placeringar och möjliga positioner i en kamelenhet, var kan din favorit hamna? Osv. osv. Det här momentet är riktigt lurigt och gör egentligen hela spelet, men kan såklart innebära en viss dötid för övriga om någon funderar länge.

4. Sist och slutligen då. Använd ett av dina fem olika satsningskort (ett för respektive kamel) för att satsa på djuret som loppets slutsegrare eller absoluta förlorare. Du kan med det här draget lägga ett av korten i endera hög (som vinnare eller förlorare) och ju tidigare i loppet du spelar ut det (hemligt såklart, utan att avslöja vem du satsar på) desto mer kan förstås du vinna. Förutsatt alltså att kamelen nu vinner eller kommer allra sist! Även här kan du spela ut alla olika kort som något slags helgardering om du tvingas tänka om under loppet, men självklart bara ett i taget!

Ja, det var Camel Up. Satsa på en viss ledare i kapplöpningen när alla fem kameler fått flytta varsin gång enligt respektive tärning, satsa på en viss kamel som vinnare/förlorare när hela racet är över. Och/eller lägg ett drag på att få en kamel att komma framåt. Skaka pyramiden och få ut en tärning. Eller spela din ökenbricka för att få kameler att gå bonussteg framåt eller tvingas backa.

Samtliga alternativ kan ge dig pengar, pengar du behöver för att vinna ett parti Camel Up, men gör du det ena kan du inte göra det andra. Om du satsar är det kanske någon annan som tar ansvar för förflyttningen och vice versa. Hm. Så till synes simpelt, men ändå med ett överraskande djup.

Bedrägligt simpelt således, med möjligheter till chanstagningar och skadeglädje. Enkla regler, kort speltid, trevligt tema, ett lagom mysigt familjespel för upp till åtta deltagare, men så är det också prisbelönt, Årets spel i Tyskland, 2014 t.ex.