Blood Rage (Guillotine Games/Cool Mini Or Not)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
A˚lder: 13+ år
Speltid: 60-90 minuter
Innehåll: Spelplan, tidsåldersbräde, Valhallabräde, 4 spelarbräden, 102 spelkort, startspelar-bricka, undergångsbricka, saga-bricka, 9 plundringsbrickor, 4 äromarkörer, 4 x 4 klanbrickor, 8 Ragnarök-brickor, 4 olika uppsättningar spelpjäser för olika klaner (omfattande ett skepp, en ledare, åtta krigare), 9 monsterpjäser, 52 plastbaser i totalt 4 olika spelarfärger att sätta på ens spelpjäser för att markera ägarskap, regler
Konstruktör: Eric M. Lang

Jag har ingen stor erfarenhet av figurspel, jag är nog mer en de små träkubernas man, men det innebär såklart inte att jag inte kan uppskatta både pappbrickor och plastminiatyrer om de presenteras snyggt och bjuder på god underhållning, lite spänning och en utmaning. Och ärligt talat, jag får faktiskt allt det där i Blood Rage!

Sen, för ett spel så dyrt (i skrivande stund minst 700 kr) kan jag kanske tycka att prislappen är i värsta laget, ja något för hög i förhållande till vad som ändå erbjuds. Det går att hitta andra, och än bättre, spelupplevelser för halva den summan. Du får ju faktiskt betala en rejäl slant extra för de där omålade plastfigurerna, för spelet skulle såklart kunna spelas med ännu fler pappbrickor eller just träkuber motsvarande olika figurer istället.

Fast å andra sidan skänker de där små skulpterade krigarna med sina svärd och yxor och klubbor (och de större monstren) rejäl extra känsla till kampen som snart skall äga rum. Blood Rage ser maffigt ut att titta på och det är såklart mycket häftigare att flytta runt sina trupper i form av riktiga minifigurer än att ställa ut några kuber och runda brickor.

Spelfigurerna (från fyra olika sammanslutningar; vargklanen, björnklanen, ormklanen och korpklanen) och tillhörande skepp kommer grå-beigefärgade, monstren i något slags ljust blå nyans. Har du skarpt öga, en stadig hand samt tid och pengar över vill du såklart måla alla de här miniatyrerna. Det följer dock med plastbrickor (i spelarfärgerna rött, blått, gult och brunt) att sätta runt socklarna på pjäserna så att tillhörigheten och ägarskapet ändå blir tydlig. Och tur är väl det för att med flera grå-beige små krigare på samma plats på spelplanen kan man ibland i stridens hetta räkna fel på sina trupper och dessas placeringar. Det kan förstås vara förödande!

Har det förresten inte framgått tidigare är Blood Rage ett spel där man tävlar om att tillhöra den vikingaklan som vunnit mest ära och berömmelse när tre tidsåldrar gått. Ja, här är det Glory Points för hela slanten, mest och flest vinner! Fast vill du samla poängen genom segrar på slagfältet eller via en vikings död i Ragnarök? Kanske på båda sätten? Och/eller via olika spelkort och vunna spelbrickor…

Varje spelare har i sin klan tillgång till åtta krigare, en ledare och ett skepp, respektive typ förstås lite mer eller mindre effektiv och kraftfull än någon annan, men samtidigt förstås lika starka oavsett klantillhörighet. Krigarna har till exempel styrka 1, skeppen styrka 2 och ledarna styrka 3. När det kommer till strid är således en ledare lika värdefull som tre vanliga krigare. Och sen handlar det även om att ockupera platser i olika regioner och städer och eftersom utrymmet för figurer är begränsat gäller naturligtvis först till kvarn, dominans och kamper om makten!

Den här vikingavärlden vi rör oss i (spelbrädet) är indelad i 9 provinser. I mitten Yggdrasil som då gränsar till de omkringliggande åtta provinserna. Dessa åtta provinser runtom Yggdrasil är sedan indelade i tre regioner. Vi har Manheim i norr, Alfheim i väst och Jotunheim i syd-sydost.

Varje provins rymmer 3-5 olika byar där varje by innebär plats för en enda spelfigur. Med det sagt kan det endast stå totalt 3-5 figurer (tillhörande en enda eller flera spelare) inom varje provins, undantaget Yggdrasil i mitten som kan har obegränsade platser.

Mellan fyra av provinserna finns fjordar där olika klanskepp kan lägga till. Ett utplacerat skepp skänker hela sin klanstyrka till båda de angränsande provinserna, men kan å andra sidan inte flyttas mer (såvida det inte förstörs och återuppstår i en kommande tidsålder i vilken dina pjäser kan användas på nytt).

Som du säkert förstår handlar en hel del alltså om att på ett rätt enkelt rätt kunna visa upp mest styrka i respektive provins vid rätt tidpunkt. Hur många pjäser får plats? När det är fullt, hur mycket samlad styrka kan varje klan få ihop? Starkast vinner om det blir strid. Och strid kan det såklart bli när någon vill åt den bonusbricka som finns i var och en av provinserna. Så var först och tuffast i respektive provins och tidsålder. På ett ställe kan du vinna Rage, på ett annat Axes, Horns , Glory eller varför inte lite av flera olika? Vad vill du helst åt? Var tänker du samla trupperna och fajtas?

Fast nu är det inte så enkelt som att bara lyfta in sina pjäser i en provins i tur och ordning tills alla byar är ockuperade och platserna slut. Till kampen kan alla också spela ut ett (eller kanske flera) spelkort från sin hand som på olika sätt markant kan ändra förutsättningarna. Stridens segrare kan måhända vara rätt självklar när man slänger en blick på pjäserna på brädet, men de där korten kan kasta allt på ända. Ja, mycket kan hända i en strid. Plötsligt vänder vinden. Någon får extra styrka, någon annans kort blir ogiltigt, någon annan får spela två kort, stjäla någon annans kraft osv. Kanske har du inget bra kort alls på handen utan bara bluffar och tvingar någon annan att offra sitt bästa kort? Kanske vill du rentav förlora striden för att istället få sända dina vikingar till Valhall?

Ja, kanske har du tidigare spelat ut ett Quest-kort (eller planerar att göra det), ett kort med hemligt klanuppdrag som kan generera något slags bonus i tidsålderns slut. Du får en belöning om din klan t.ex. dominerar i en speciell region eller har figurer i Valhall, eller något annat…

Nu har jag nästan nämnt det mesta som kan ske men något lite mer kan ändå sägas. Varje spelare sköter sin respektive klan utifrån sitt eget klanbräde. Här markeras olika värden för de tidigare nämnda begreppen Rage, Axes, Horns och i början är alltså alla klanerna jämnstarka. (Glory noteras löpande som vunna poäng i en slinga runt hela spelvärlden). Naturligtvis gäller det att försöka få de här olika värdena att skjuta i höjden, då blir förutsättningarna för framgång allt bättre och Glory-poängen allt fler. Frågan är bara vad du satsar på? Mer Rage? Fler Axes eller Horns?

På ditt spelbräde finns också plats för ett antal spelkort med vilka du kan ”uppgradera” din klan. Dina spelpjäser kan bli starkare, du kan få assistans av somliga monster som slåss på din sida osv. Olika kort kan kombineras för synnerligen effektiva möjligheter. Din korthand väljer du förresten i varje tidsålder (korten blir allt kraftfullare) lite på samma sätt som i spelet 7 Wonders. Alla deltagare har en samling kort på handen, man behåller ett av dem, skickar resten vidare till nästa spelare som väljer ett och skickar resten vidare osv. När du fått, valt och skickat vidare ett antal gånger har du de kort du skall spela med framöver. Använd korten om du vill. Här kan du nu ha valt olika kort att främst spela ut i strider, kort med hemliga uppdrag (Quest) för bonuspoäng, kort för generella uppgraderingar av din klan osv. Ja, välj de kort som du tror funkar bäst i kommande tidsålder.

I strider kan det vara så att förloraren får ta tillbaka sitt kort för återanvändning medan stridens vinnare måste kasta sitt. Det kan naturligtvis också vara så att somliga kort inte kan utnyttjas för att situationen på brädet förändrats eller att din klans värden för stunden inte är tillräckliga. Ja, de där korten, de kan faktiskt avgöra allt. Och det är såklart en del tur och slump i det här momentet. Vilka kort får du till din hand, vilka godbitar tar dina spelkamrater? Väljer ni lika eller olika? Kan somligt kombineras till extra starka förmågor?

Nåja, tillbaka till spelbrädet, klanens lilla egna. Rage, Axes och Horns. Ni börjar med 6 Rage, 3 Axes och 4 Horns. Rage är poängen du har att spendera på olika actions. Ni gör alla varsin action i tur och ordning, till dess att man ”tömt sitt konto”. Värdet för Axes motsvarar det antal Glory du får för en seger i strid och Horns anger hur många pjäser du får ha på spelplanen.

Möjliga actions att välja bland är följande: Invade, March, Upgrade, Quest och Pillage. Välj helt fritt från möjligheterna utifrån tillgänglig Raserinivå, men gör alltså endast en sak i tur och ordning. När allas Rage-mätare nått botten är spelrundan slut, men somliga kan således tömma sin fortare än andra genom att t.ex. spela ut ”dyrare, kraftfullare” kort och pjäser.

Invade: Ställ ut en ny spelpjäs från din klan på spelplanen, dock aldrig direkt på Yggdrasil, utan alltid i någon av de åtta omgärdande provinserna. Och förstås förutsatt att det finns plats i en by. Ett skepp kan dock alltid få plats i en fjord. Betala i Rage lika mycket som styrkevärdet hos den pjäs du väljer.

March: Flytta för 1 Rage en eller flera pjäser från en region till en annan angränsande, alla valda pjäser lämnar en och samma region och går tillsammans in i en ny (till lediga byar). Detta är draget du måste göra om du vill hamna i Yggdrasil mitt på brädet.

Upgrade: Du har plats för totalt åtta uppgraderingar. Ett nytt kort på samma plats som ett äldre tvingar dig att kasta det gamla. Spela som en action ut ett av dina eventuella Upgrade-kort, betala motsvarande dess styrka i Rage och tillgodoräkna dig korteffekten permanent. Här gör du krigare, ledare, skepp, ja hela klanen starkare eller utrustar dem med specialförmågor. Du kan också få ett par rejäla monster att hjälpa dig på slagfältet.

Quest: Spela ut ett uppdragskort och lägg det upp och ned under ditt spelbräde. Detta är en action som förvisso inte kostar Rage, men har du noll i Rage är det förbjudet att spela ut även dessa ”gratis” kort. Du straffas inte om du misslyckas med en Quest, men du har ju samtidigt låtit dem ta upp plats i din korthand istället för andra kort som kanske gjort annan nytta så gör allt ett försök med det där uppdraget!

Sist och slutligen Pillage: Plundring. Försök komma över den bonusbricka som ligger i en viss provins för att få dess förmåga, förutsatt att du har minst en spelpjäs i området. Plundring kostar inga Rage-poäng men du får som sagt inte utföra ens ”gratis” actions om du har noll Rage kvar i spelomgången.

Första steget i plundringen är att kalla till strid. Då får alla andra spelare i tur och ordning gratis flytta en spelpjäs från en angränsande provins och in i den där du nu försöker plundra. När alla platserna för figurer är upptagna eller ingen mer vill flytta pjäser är det dags att spela ut kort. Alla i striden deltagande parter väljer varsitt kort från sin hand att spela ut samtidigt. Här kan man nu försöka att bättra på sin klans styrka, försöka omintetgöra andras kort, bluffa, vika ned sig etc.

Kolla igenom de olika korten som använts och därefter kan klanen med totalt sett högst styrka vinna striden och tillgodogöra sig Glory motsvarande sitt Axes-värde på spelbrädet. Vann spelaren som valde Pillage och kallade till strid kampen tar denne även motsvarande bonusbricka i provinsen. Skulle initiativtagaren förlora ligger bonusbrickan kvar till en kommande strid. Brickan vinns alltså inte automatiskt av stridens segrare utan endast av vinnaren om denne också valt Pillage som action.

Kasta eller ta tillbaka spelade kort enligt reglerna. Segrande klanpjäser står kvar, trupper tillhörande förlorare förflyttas omedelbart till Valhall och kan inte mer användas i den pågående tidsåldern.

När alla nått Rage noll (0) och har slut på actions är den första tidsåldern slut, en tredjedel av spelet är avslutat. Titta igenom ev. kvarvarande kort och behåll om du vill ett enda till nästa fas, kassera resten. Titta gemensamt igenom de utspelade Questkorten och följ upp resultatet. Dela ut erforderliga belöningar. Därefter blir det dags för Ragnarök, allra sist i respektive tidsålder.

Ragnarök innebär undergång för en av provinserna. Lyckligtvis kommer Ragnarök inte som en komplett överraskning. De tre regionerna dömda att krossas har varit utsedda och markerade sedan spelet startade. Man vet vilka och när, det gäller bara att komma ihåg det.

Ragnarök tar livet av samtliga spelpjäser inom provinsens gränser, såväl som ev. skepp i fjordar intill. Till Valhall med dem! Och bonuspoäng för deras tappra själar!

Inled sedan en ny tidsålder, en ny tredjedel av ett parti Blood Rage. Ta tillbaka dina spelpjäser från Valhall, fyll på med bonusbrickor i provinserna (samma som tidigare men kanske på nya platser), blanda korten tillhörande den nya fasen (lite kraftfullare kort), välj en ny korthand och spela vidare.

Ni fortsätter men det är på ett sätt nästan som om ni inte hade spelat alls. Spelbrädet är tomt, alla pjäser tillgängliga i ditt lager och en ny fräsch samling kort finns att tillgå. Testar du en ny strategi nu? Vilka kort valde du den här gången?

Blood Rage är inbjudande, rätt snyggt, lite klurigt men samtidigt rättframt och simpelt. Areakontroll och en del taktik och strategi blandat med en samling både slumpade och utvalda spelkort. Reglerna är enkla, valmöjligheterna relativt begränsade och hyggligt möjliga att överblicka. Spelet skall nog helst inte spelas på bara två, då blir striderna inte så värst spännande. Samtidigt växer speltiden med fler spelare, det blir hårdare konkurrens om tillgängliga platser och mer tid åtgår till att klura kring vad som är det bästa draget. Och återigen, de där spelkorten som nästan gör hela spelet (jag är ledsen, figurer!) vad sjutton har de andra på handen? Vågar jag ge mig på en plundring? Ett skall jag istället styra kosan mot den trakt där Ragnarök snart slår till? Ja, säg det!

Blood Rage är underhållande, inget snack om saken. Jag skulle gärna vilja ha figurerna målade men känner mig tveksam inför att lyckas ro iland ett sådant projekt med något vidare gott resultat. Jag kommer inte att spela det på två, och med två eller tre vänner tillgängliga finns ”matigare”, både mer utmanande och underhållande spel att spela, särskilt om det handlar om areakontroll.

Men Blood Rage är ändå en trevlig spelupplevelse, om än våldsam och lite elak, Mitt betyg blir 3,5. Och så avrundar vi uppåt enligt konstens alla regler. Det verkar man ha gjort med priset också, tyvärr! Ett par hundralappar lägre i pris hade inte skadat, så djävulskt mycket kommer inte med i lådan och här finns egentligen inget riktigt unikt.