Black Stories (Mindtwister)


Fakta:
Antal spelare: 2+ spelare
Ålder: 12 år och uppåt
Speltid: 2-222 minuter
Innehåll: 50 spelkort samt regler
Konstruktör: Holger Bösch

Jag är beredd att såga Black Stories redan innan mitt första parti. Det hela handlar om att lösa gåtor och det känns som ett måttligt originellt och roande upplägg. Du får dessutom bara ställa frågor som kan besvaras med ja eller nej. Endast 50 olika mysterier att klura på ger förstås också en högst begränsad livslängd och kortens illustrationer är väl mest att beskriva som ful-funktionella.

När jag sedan spelat ett parti eller två visar det sig att det hela faktiskt fungerar rätt väl, med rätt kamrater och rätt inställning till ett dylikt partyspel. Nog för att jag skulle föredra att plocka fram ett annat mer traditionellt sällskapsspel (och framförallt ett ännu bättre) om jag hade vänner på besök, men Black Stories kan absolut duga som ett klurigt tidsfördriv i behändigt format.

Här kommer som sagt 50 spelkort i det lite större formatet, med en rubrik, en illustration i svart/vitt/rött och en eller ett par meningar beskrivande text. Denna framsida av respektive kort kan visas och läsas upp högt av en person för övriga speldeltagare. Det är sedan såklart alla dessa övrigas uppgift att så att säga lösa mysteriet.

Framsidan beskriver en specifik situation, vi får veta vad som just nu sker eller precis har inträffat. Texten på några av korten kan lyda: ”En huvudlös man kör nedför gatan”. ”En pilot tittade på kvällsnyheterna när han bestämde sig för att hänga sig”. ”En man ligger död på marken med byxorna uppknäppta”. ”På grund av fullmånen kunde Märta inte lista ut vem mördaren var”. ”När ljuset började flacka visste Stefan att han hade kommit för sent”.

Ja, den där enda meningen för ett visst mysterium kan vara den enda information som ges. Somliga andra kort har något längre beskrivningar men mer text kan såklart betyda såväl en enklare gåta som ett mer komplicerat problem.

Baksidorna av respektive kort ger mer information om exakt vad som inträffat men det är text som kortläsaren till varje fall initialt håller hemlig för övriga. De skall alltså i tur och ordning bara ställa insiktsfulla frågor som uppläsaren kan besvara med ja eller nej. Tanken är förstås att övriga spelare tillsammans skall ta reda på hur kortets situation har kunnat uppstå. Exakt vad har hänt? Hur har det gått till? Och varför?

De 50 olika problemens lösningar står att finna på baksidorna. Här finns några gåtor man troligen redan känner till och kan knäcka med ett par snabba frågor. Andra problem är rejält kluriga, utmanande eller bara duktigt långsökta och där kan man förstås bli sittande länge med att ställa frågor utan att kanske komma lösningen närmare.

Dessa Black Stories är som namnet antyder mörka historier, morbida och makabra berättelser om brott, mord och självmord, kanske lite i utkanten av, eller bortom gränsen till, det troliga. Hur som helst skulle ändå saker och ting ha kunnat utspelas som här angivet, otroligt eller ej…

Det gäller såklart att vara vaken, observant på svaren på andras frågor osv. Att ställa samma frågor som andra redan ställt bidrar naturligtvis inte till en skoj upplevelse, i övrigt kan kanske allt vara av intresse. Eller inte, vem vet? Bara en massa ja- och nej-frågor kan tyckas trist och enformigt men faktum är att man snabbt kan sugas in i Black Stories och verkligen fastna i ett utmanande problem.

Men ett löst mysterium är ett löst mysterium och en femtiondel av spelet du troligen aldrig spelar igen. Fast innan alla gåtorna är helt slut har du förhoppningsvis kunnat ha en hyggligt trevlig stund. Eller flera.