Bionicle – Jakten på Makuta (Dan-Spil)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: Från 8 år
Innehåll: 20 Mata-Nui-sektioner, 6 Toa samlarbrickor, 12 Turaga-symboler, 24 Kanohi-symboler, 9 tempellås, 24 tempelnycklar, 57 Rahi-symboler, 6 Toa spelpjäser, 3 specialtärningar, 1 häfte med regler och historia samt ett Makuta-tempel

Ahhh….! Lego må kanske vara världens bästa leksak och Bioniclefigurerna superhäftiga men som spel blir det platt fall. Eller med ett annat ord katastrof. På så många sätt. Här har man innehållsmässigt och visuellt ett riktigt påkostat spel. Många sektionsbitar i rejäl papp som pusslas ihop till en (stor!) ny spelplan i varje parti, tjusiga spelpjäser, några fräcka tärningar och mängder med brickor att fylla spelplanen med, allt färgglatt och inbjudande som bara den. Och så funkar det inte, spelet alltså. I alla fall inte med befintliga regler, om du ens förstår dem.

Spelet går ut på att bli den spelare som kan besegra den onde Makuta. Han finns såklart i sitt tempel men var det finns är oklart. Du får försöka ta dig igenom några av de slumpvis dragna Mata-Nui-sektionerna (Mata-Nui är såklart platsen du befinner dig på) och se vilka vägar de leder till. Kanske är vägen till templet jättekort, kanske måste du nyttja alla 20 spelplansbitar innan vägen till templet ligger öppen. Nåja, öppen är kanske inte riktigt sant, templet är låst. Du måste finna rätt kombination till låsen innan du kan utmana honom.

Vilken tur att du inte är ensam i din kamp. Turaga hjälper dig och Kanohi ger dig krafter. Och Akaku gör detta och Kaukau gör så här och Kakitia ger dig snabbhet och Hau ger dig skydd. Glöm inte heller att Miru låter dig sväva och Pakari ger dig styrka. Så samla symboler med Kanohi och Turaga men kom ihåg att får aldrig ha fler än 4 Kanohi och maximalt en Kakama eller Kaukau! Fundera också på om du vill spela med Onua, Tahu, Lewa, Gali, Kopaka eller Pahatu för sedan skall du ju samla Matau, Nokuma, Nuju, Onewa, Vakama eller Whenua. Eller varför inte några av varje. Och passa dig för Rahi för de är farliga. Värst är Rahi Muaka……Ja, du fattar väl?

Det är 14 sidor regler i (barn?) spelet om man räknar med den korta berättelsen om ön Mata-Nui, dess befolkning och historia och rätt snart snurrar det i skallen. Vad skulle man nu göra? Vad skulle man samla för brickor och vilka skulle undvikas? Många av brickorna avbildar färgglada små och stora ansikten och masker till de olika figurerna och regelhäftet är späckat med dessa fantasifulla namn som flyter i varandra... Ja jösses. Man läser och läser och fattar ändå inte. Det verkar liksom saknas konkret info eller i alla fall struktur på reglerna och spelordningen.

Och när du till slut tror att du fått kläm på somligt, har lagt ut brickor på rätt ställen på första spelplanssektionen och börjar spela så stöter du på dessa förhatliga onda Rahi som skall besegras. I början är de klena och har ett styrkevärde på 1-7. Så om du bara tar tärningen och slår högre än Rahis värde så är han besegrad och kan passeras. Det är inte alldeles lätt att slå över siffran 7 med en vanlig 6-sidig tärning. Ibland kan man kanske gå andra vägar på spelplanen eller samla på sig extra styrka, men ibland blir det som det blir, tvärstopp direkt. Game Over liksom. Mycket väsen för ingenting. Fullkomligt ospelbart utan alldeles för mycket regelläsning och därtill hemmagjorda regeljusteringar, och det är det såklart inte värt. Välj ett annat spel eller gå och bygg något med dina vanliga Legobitar.