The Big Book of Madness (iello)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: Asken säger 12+ år, reglerna 14+
Speltid: 60-90 minuter
Innehåll: Spelbräde, spelkort (35 galenskap, 48 förbannelser, 56 trollformler, 136 element), 8 kort för olika spelarkaraktärer, 17 sidor till Galenskapens Bok, bokpjäs, hattpjäs, aktiv spelare-pjäs, 16 elementbrickor, regler.
Konstruktör: Maxime Rambourg

Det här är inte det allra bästa samarbetsspelet (co-op), ej heller det bästa kortleksbyggarspelet (deck-building). Men spelet The Big Book of Madness skall ha ett klart godkänt betyg för att det lyckas förena de båda mekanikerna till ett trevligt sällskapsspel.

Det är snyggt, kompakt och med inte alltför komplexa regler, samtidigt som det kanske inte är helt perfekt. Vana brädspelare, kräsna spelare, kan säkert ha synpunkter på somligt och tycka att detta väger ganska lätt (även om svårighetsgraden kan varieras). Ja, här finns slump och obalans men mer om sådant senare.

Deltagarna är unga magiker som i sin nyfikenhet och okunskap öppnar Galenskapens bok. Det är dumt gjort för boken är förvaringsplats för diverse otäcka, farliga monster, som förstås när boken öppnas kommer lösa. Ja, en handfull monster släpper lös en massa förbannelser som hotar allt och alla. Kan spelarna med trollformler och elementarkrafter bekämpa monstren, stå emot förbannelser och galenskap och vinna, eller kommer kampen att rasa till dess att tiden tar slut (och spelarna förlorar)? Skulle alla spelare bli galna är även då givetvis spelet förlorat! Ja, som så brukligt är i samarbetsspel så vinner eller förlorar alltså alla tillsammans.

Spelet rullar på över 6 spelomgångar. I var och en av dessa vänds en ny sida upp i Galenskapens bok, en ny varelse visar sig och sprider förbannelser omkring sig. Det är 3-5 stycken sådana förbannelser att hantera varje runda, men oavsett spelarnas framgång i detta moment försvinner faktiskt figuren strax för att genast ersättas av en ny på bokens följande sida. De fem första monstren är dock mer ett slags uppvärmning, ett träningsläger inför slutstriden (som förvisso går till på samma sätt som alla andra fighter).

Ja, här har vi en lite konstig sak med spelet. Du kan besegra de fem första monstren och ändå förlora spelet! Eller tvärtom få smisk av dem alla och ändå vinna. Det är faktiskt endast det allra sista monstret ni behöver segra över, och vad ni gjort dessförinnan behöver tyvärr inte spela någon som helst roll. Visst kan tidigare segrar vara något till hjälp i och med att man kan få en bonus istället för som vid en förlust en kollektiv bestraffning, men seger eller nederlag de första fem omgångarna behöver faktiskt inte helt säkert vara av betydelse. Lite konstigt kan jag tycka, men så är det ju samtidigt en hel del slump i spelet här och där.

I tur och ordning tar sig den aktive spelaren igenom fyra olika faser eller spelmoment. Det första är busenkelt. Återställ bara tidigare använda trollformler, dvs. vrid eller vänd på kortet (korten?) så att det åter ligger synligt och rättvänt framför dig. Nu kan det användas på nytt.

Det andra momentet är monstrets agerande. Först rör sig bokpjäsen ett steg till nästa fält i nummerordning. Från 1 till 2 osv. Efter några drag står pjäsen på steg 5 och ett steg vidare därifrån gör att den hamnar på sidvändningsrutan. Dvs. spelomgången är slut så monstret måste nu ha blivit besegrat (och spelarna får en liten bonus) eller så drar sig monstret tillbaka obesegrat och spelarna får en liten bestraffning. Man vänder blad i Galenskapens bok och får fram ett nytt monster...

Nåväl, bokpjäsen rör sig. Ruta 1 är så att säga utgångspunkten och hänger ihop med sista rutan, återställningen, sidvändandet... Hamnar nu bokpjäsen istället på fält 2-5 ser man efter om där ligger ett förbannelsekort och aktiverar i så fall förbannelsen en gång för samtliga spelare. Förbannelserna innebär oftast att spelarna antingen drar på sig extra galenskapskort att lägga i sin egen kasthög (för att senare troligen få dem till handen) eller tvingas kasta värdefulla elementkort. Skulle spelarna i ett tidigare drag redan ha hävt förbannelsen på nämnda plats finns där såklart inget kort att aktivera...

Härnäst en handlingsfas för spelaren. Det finns fem saker att göra om man vill och det går att blanda fritt, göra vad som helst, hur mycket som helst i valfri ordning, så länge spelaren bara har kort nog att betala för sina actions.

1. Aktivera en av dina trollformler. Spela ut ett eller flera elementkort i passande färg och få igång effekten. Använda elementkort läggs i din kasthög, ditt formelkort vänds eller vrids för att signalera att det används. De kan endast användas en gång vardera i din spelrunda.
2. Lär dig en ny trollformel. Några nya finns alltid uppvända på bordet att förvärva. Betala för den med dina elementkort i lämplig färg (och antal!) och lägg det nya formelkortet framför dig. Du behärskar max 5 trollformler och kan tvingas ”glömma” en gammal om du vill lära dig en ny.
3. Skaffa dig ett nytt elementkort. Några ligger uppvända till försäljning på bordet i olika högar efter färg och värde. Betala med elementkort i motsvarande färg och lägg sedan både använda kort och det nya i din kasthög.
4. Häv en förbannelse (av de upp till fem) som ligger på spelbrädet och aktuellt monster kastat ur sig. Gör detta genom att spela ut elementkort. Somliga förbannelser kräver kort i fyra olika färger (rött för eld, grönt för jord, blått för vatten och gult för vind), andra är mer inriktade på endast ett element där motsvarande värde 4 krävs. Lägg dina spelade kort på din kasthög (du börjar fatta det här nu, va?) och plocka bort förbannelsen. Så länge de finns kvar blir den omedelbara belöningen för att ha fått bort förbannelsen ett valfritt 2-värdes elementkort (som skall läggas i, javisst, din kasthög).
5. Lindra din galenskap! Betala 2 element i en och samma valfria färg och ta bort ett Galenskapskort från din hand. Galenskapskortet försvinner dock inte ur spel tyvärr utan återgår till sin hög, för dig eller någon annan att snart plocka upp igen! (Om det inte framgått tidigare är elementkorten alltså i fyra olika färger och finns med värde 1, 2 och 3. Tre stycken 1-kort är alltså lika mycket värda som ett enda med värde 3 för samma element/färg men tar förstås mycket mer plats på handen, och är givetvis mer osannolikare att få fatt på till varje given ny korthand. Så satsa gärna på de lite kraftfullare korten för effektivaste spel.

Ja, det var spelarens handlingar det. Nu är det bara återhämtningsmomentet kvar. Se till så att du nu har exakt 6 kort kvar på handen. Har du fler går överskottet direkt till din kasthög. Har du färre måste du dra nya från din egen draghög. Skulle din draghög vara tom bestraffas du och måste genast lägga ett nytt galenskapskort i din kasthög. I det här momentet går det inte att rensa bort Galenskapskort från handen, så vill det sig illa sitter du kanske redan med sex sådana på handen. Och då är det game over för dig. Du är borta, utslagen, från vidare spel. De övriga får klara sig utan dig...

Så går det vidare. Nästa spelare fixar till sina trollformler, har dem redo. Boken flyttas ett steg till. Fick inte föregående spelare bort besvärjelsen som kanske ligger där får alla ett straff igen. Sen väljer spelaren sina olika drag, som på ett eller annat sätt kostar elementkort. Man trollar, lär sig ny besvärjelse, skaffar nytt kort, tar bort en förbannelse, rensar (för stunden) bort ett Galenskapskort. Det där blir en lurig balansgång. Ju mer du utför desto fler kort lämnar din hand och går till din kasthög dvs. fler kort måste dras för att du åter skall ha sex kort på handen dvs. strax tar din draghög slut och du blir mer Galen!

En väg till att göra sin kortlek bättre är alltså såklart att successivt investera i elementkort med värde 2 och 3 för att med färre kort få ut mer... Tyvärr så häver du ju samtidigt en del besvärjelser med 1+1+1+1 i alla färgerna så kanske får du inget för överskottet en viss runda, men så kan det bli.

The Big Book of Madness bjuder på ett festligt tema och färgglada och snygga spelkort. Här finns variation så till vida att det finns åtta olika magiker att spela som, två som lite mer än övriga representerar varje element men alla startar med i alla fall något kort för respektive färg. Försök ha en bra mix av olika ”förmågor”, eller elementfokus, man kommer säkerligen att behöva nyttja samtliga element under spelets gång. Vidare blir det variation i Galenskapens Bok. Slumpa fram ett av fyra olika monster till den första striden och drag sedan 5 av 12 andra sidor och få lika många andra olika motståndare. Korten är riktigt tjusiga men monstren saknar namn och det är tyvärr rätt generiska förbannelser, belöningar och bestraffningar de kommer med.

Ibland är förbannelserna olika röda, gröna och gula kort, ibland röda, gröna och blå. Eller gula, gröna och blå. Senare i spelet, eller vid spel på svårare nivå, nyttjas alltså även multifärgade förbannelser också... Det mesta handlar dock om att man bestraffas genom att förlora starka elementkort eller får dra Galenskap. Belöningarna blir oftast bara det motsatta, typ.

Det som inte nämnts men som är en viktig del av spelet är poolen, något som varje spelare kan bygga upp, ett slags personligt lager av kort som blir möjligt även för spelkamraterna att utnyttja. Ja, spela ut bra kort du inte kan eller vill utnyttja nu som ett bidrag till poolen och se en kamrat dra nytta av just det kortet i direkt följande tur. Eller bygg upp en bra mix av olika kort för att köpa en ny dyr trollformel eller för att kunna vara förberedd på en samling multifärgade förbannelser mot slutet. Välj att spela på lätt, medel eller svår nivå.

Oavsett vad som sker de under kampen mot de fem första monstren är det alltså hur ni lyckas mot det sjätte och sista allt handlar om. När detta dyker upp har hela spelgänget totalt 5 drag på sig att besegra det, dvs. få bort samtliga fem förbannelser som dyker upp. Två av dem är garanterat multifärgade, så var förberedda med kort och trollformler. Olyckligtvis är alla trollformler inte lika roliga eller nyttiga och vilka som kommer till spel i ett visst parti slumpas fram. Även det skänker variation förstås men samtidigt blir det kanske trist att spela ett parti med en samling tråkiga eller mindre bra besvärjelser.

Att spela Big Book of Madness med många personer innebär ju också att det kanske inte är någon spelare som får göra mer än ett enda drag var under hela bataljen mot varje monster. Fem spelare, fem drag, sen ett nytt monster, ny runda. Tja, man behöver inte fundera så mycket på hur man skall agera framöver i alla fall. Med nytt monster kommer helt nya förutsättningar... Så huruvida detta blir bäst med 2-3 spelare för att det då erbjuds lite större kontroll eller om man vill åt en djävulskt kärv utmaning med 5 spelare skall jag låta vara osagt. Med flera spelare öppnas ju samtidigt upp stora möjligheter med den där kortpoolen...

Så sammanfattningsvis ett fint och fiffigt spel, ett snyggt och kompakt spel, men tyvärr med en viss enformighet vad gäller förbannelser, belöningar och bestraffningar. Trollformlerna är ojämna och monstren istället för lika varandra, om än inte utseendemässigt. Ett solitt medelbetyg dock för helhetsupplevelsen. Ett spel som detta förtjänar att utvecklas och växa med en spännande expansion.