Bernard & Bianca (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: Från 6 år
Innehåll: Spelplan, hoppbacke och landningsbana, albatrosspjäs, 4 spelpjäser, 4 hinder, 8 plastfötter, 9 enkla kort, 3 dubbelkort, tärning, 3 askar och ett regelhäfte.

Det här är ett barnspel baserat på Disneyfilmen med samma namn. Lilla flickan Penny har blivit kidnappad. Kan spelarna (som någon av karaktärerna Bernard, Bianca, katten Rufus eller trollsländan Evinrude) hitta och därmed automatiskt rädda henne?

Spelet sker över två helt olika etapper där den första involverar en galet slumpartad flygtur med en albatross över diverse hinder. Väl framme i träskmarkerna är det förflyttning till fots, tärningskast och slumpdragna brickor som för dig vidare mot spelplanens sista område, en plats med 3 möjliga gömställen för Penny, nämligen Grottan, Huset och Båten.

I fas 1 skall du flyga över och förbi fyra olika hinder; New Yorks skyskrapor, krokodiler, fladdermöss och jättespindelns nät. Ställ ut dessa barriärer i valfri ordning som pappbitar i plastfötter på spelplanen. För att få passera dem måste nu albatross-pjäsen efter sin färd nerför en ihopsatt backe landa på motsvarande linjer, en i taget.

I landningsområdet finns 5 linjer, en för respektive hinder och en för albatrossen själv. Den sistnämnda betyder dock Landning förbjuden och innebär att din pjäs måste backa ett steg, de övriga alltså viss framgång. Förutsatt att du når dem i tur och ordning...

Ja, säg att hinder nummer 1 är krokodilerna, då måste du från valfri höjd i backen släppa albatross-pjäsen och hoppas att den når så långt och landar så bra att pjäsens fötter eller vinge anses nudda krokodilernas linje på landningsbanans målområde. Då får du flytta din pjäs förbi krokodilerna och ställa dig framför nästa hinder. Något annat resultat innebär ett misslyckande och albatrossens linje alltså ett steg tillbaka. När det är din tur igen flyger albatrossen igen och då hoppas du förstås på att kunna nå en annan linje...

Med det sagt är det såklart rejält med tur i det här momentet. Albatrossen flyger (precis som i filmen) inte speciellt stabilt och landar inte alltid på fötterna, och hur långt pjäsen når beror lite på från vilken höjd du släpper den. Sen är ju frågan om man inte skall godkänna en landning där pjäsen rullar runt också...

Nåja, väl förbi de fyra hindren är man framme vid spelets andra fas, vandringen genom träsket på väg fram till platsen där man tror att Penny hålls gisslan. Här kastar man en vanlig tärning och flyttar fram lika många steg. Du skall 10 rutor framåt och på de nio första stegen ligger vid spelets start 9 blandade hemliga brickor med föremål (Du kan hitta 3 x stege, 3 x nyckel, 3 x hink och rep). Hittar du ett andra exemplar av samma föremål får du låta det lilla kortet ligga kvar.

Väl framme på ruta 10 får du en chans att finna Penny och vinna spelet. Är hon i Grottan, Huset eller på Båten? Ja, oavsett vad du tror måste du ha med dig rätt föremål för en kontroll. Repet och hinken låter dig gå ner i grottan, nyckeln öppnar dörren till huset och med stegen kliver du ombord på båten. Så välj ettdera stället dit du har rätt föremål och kolla efter. Har du funnit Penny har du vunnit, hittar du istället Medusa måste du lämna tillbaka de föremål du samlat och göra om vandringen genom träsket. Naturligtvis har ni innan spelets start preparerat Grottan, Huset och Båten med slumpvisa kort på Medusa (2 st.) och Penny (1 st.)

Slump i ett barnspel har jag inget emot, men den här albatrossflygningen var i sanning inget vidare. Pjäsen välter och far runt, snurrar och rullar och kan hamna precis var som helst, oavsett från vilken höjd man släpper den. Det är ungefär lika troligt att du får backa tillbaka till start som att du kommer vidare. Väl hopbyggd får dessutom hoppbacken inte plats i spelkartongen längre, ja det är knappt att albatrosspjäsen gör det.

Kulisserna för miljön, hindren och gömställena, liksom spelpjäserna är fina bilder som tagna från filmen, men det är väl samtidigt det bästa som kan sägas om spelet. Variation är bra men första fasen är helt bortom all kontroll och inte speciellt kul och del två för dig fram på troligen bara 2-3 tärningskast och låter dig kanske inte ens hitta den sak du verkligen vill ha för det gömställe du tror på! Kanske har dessutom någon annan redan tagit föremålet för den ruta du kommer till och vips så är du framme vid gömställena utan någon sak till hjälp alls.