Before the Wind (Phalanx)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: Från 10 år
Speltid: 75 minuter
Innehåll: 120 actionkort, 60 varukort, 60 pengakort, 46 fartygskort, 4 varulager, startspelarpjäs, regler.
Konstruktör: Torsten Landsvogt

I hamnen ligger fartygen och väntar på att lastas. Snart vänder vindarna och då är skeppen redo att ge sig ut till havs igen. Frågan är om de hunnit lastas med rätt saker? De olika kaptenerna har olika krav på last, det är olika varor i olika mängd man vill ha med sig ombord. Skeppen kan lastas med äpplen, ostar, kryddor och/eller silke.

Du är en av stadens handelsmän som gärna ser till att kaptenerna får sin last. Du samlar varor i din lagerbyggnad och ser sedan till att den kommer ombord på rätt fartyg. För det får du poäng och den spelare som först samlat ihop 50 eller 60 poäng (beroende på antal deltagare) vinner spelet!

Before the Wind är ett relativt simpelt kortspel med ett ganska uttjatat tema. Samla resurser för att fylla vissa specifika beställningar har man ju gjort i många andra spel tidigare. Med undantag för några enstaka specialkort är det inga överraskningar här, spelupplägget är i sanning enkelt och rakt på sak.

Spelet kretsar kring fyra sorters kort; pengar, varor, fartyg med beställningar samt actionkort. Actionkorten finns i tre olika typer; Köp, Lager samt Last/Inkomst.

Vid spelstart finns några fartygskort med kända varubeställningar liggande på bordet, det är 5-7 kort (återigen beroende på antal spelare). Startspelaren inleder den första spelrundan genom att vända upp lika många kort som där är spelare i partiet, kort som kommer att tas från ett par eller alla högarna med actionkort. (Actionkorten är således blandade men separerade i högar med Köp-, Lager- respektive Last/Inkomstkort).

Startspelaren väljer själv kortmixen. Reglerna säger att man måste välja kort från minst två av högarna och alltid max 2 kort från varje hög. De dragna korten vänds upp på bordet, spelarna kommer nu att försöka välja sig varsitt.

Det går också bra att ge ett bud på ett kort som någon annan redan tagit för att se om några mynt kan få spelaren att ge upp sitt val. När det här momentet är över sitter alla spelare med varsitt actionkort eller en samling mynt framför sig.

De som har actionkort skall nu verkställa motsvarande handling.

KÖP innebär att spelaren får en eller flera varor och därmed tar motsvarande varukort till sin hand.

LAGER betyder att spelaren från sin hand kan lägga ned ett visst antal varukort i sin lagerbyggnad. Lagret har plats för högst åtta varukort, så samla där förstås helst det som passar in på vad ett eller flera fartyg just nu vill ha i lasten. Det kan nu kosta spelaren en slant att lagra varorna...

LAST/INKOMST-kortet ger spelaren ett val. Väljer man inkomst tar man och fyller på sin kassakista med ett angivet antal mynt (förser sig därmed med ett passande antal pengakort). Väljer man last har man just nu i sitt lager precis det som efterfrågas från ett eller flera fartyg i hamnen, rätt vara/varor och i rätt antal). Återlämna relevanta varukort från ditt lager och tag istället det eller de fartygskort vars last du just levererat! Du belönas såklart genast med ett antal poäng.

Ja, egentligen är det inte så mycket mer till spelet men en liten tvist blir det allt på spelet. Ja, när det endast finns två fartyg kvar i hamnen är vindarna tydligen tillräckligt starka, de fartygen ger sig iväg de också! Har man då samlat last man inte hunnit få ombord så.... otur! Man får väl hoppas på att ens lagrade varor efterfrågas på de nästa skepp som kommer till hamnen...

I väntan på nya fartyg börjar tyvärr också somliga varor att ruttna, förstöras... spelarna måste genast göra sig av med alla äpplen, och hälften av (kombinationen av) kryddor och ost!

Varje runda spelas på samma sätt med en ny startspelare som väljer en mix av nya typer av blandade actionkort att spela med. Before the Wind är inte speciellt komplicerat och involverar en hel del tur. Där någon får ett Last/Inkomstkort som kan ge X mynt till en spelare får en annan kortet som kan ge det dubbla. På samma sätt kan någon få lägga två varor i lagret och någon annan fler... Osv. Dessutom kan några få bonuskort överraska och ändra grundreglerna.

Man ser förstås vad alla har för varor i sina lager, men om det är kort med mynt och/eller varor som en spelare har på handen är okänd information. Tja, accepterar man slumpinslaget är detta ett rätt trevligt handelsspel även om det är ett spel man kanske inte vill spela för ofta. Det kan ta ett tag att nå 50/60 poäng men känns det avlägset kan man ju alltid spela till en lägre summa! Spelkomponenterna är fina och håller god kvalitet, reglerna är tydliga, förpackningen kompakt. I all enkelhet skall spelet ha ett självklart medelbetyg. Spelet blir bättre med 3-4 deltagare än med endast två spelare, kampen om fartygens beställningar blir tuffare, sannolikheten för att alla skeppen skall lämna hamnen ökar, kort sagt, spelet blir mer spännande...