BattleCON: Devastation of Indines (Level 99 Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 30-60 minuter
Innehåll: Spelbräde, 4 livsklockor, 1 tidsklocka, 451 spelkort, 6 ark med olika spelbrickor, 5 plastfötter, 12 arenakort, 2 regelhäften
Konstruktör: D. Brad Talton Jr

När locket plockas bort för första gången ligger där en varning och väntar.

Den nyfikne och spelsugne manas till lugn och rekommenderas å det varmaste att ta sig an reglerna och allt annat innehåll i väl valda portioner, en del efter en annan, stegvis. Det här är ett stort spel, omfattningen på innehållet kan upplevas som överväldigande och ja, var hade du tänkt att börja?

BattleCON: Devastation of Indines kommer nämligen med hela 30 olika krigare, fyra bossar, nio olika spellägen och sex varianter ovanpå det. Vidare sägs det vara bäst att testa varje figur minst en gång (av 6 olika) på varje nivå (av fem) i de stegvisa reglerna innan man alltså går vidare till nästa steg med något mer avancerade regler osv.

I ett krävande, omfattande spel låter det såklart fullt rimligt att bekanta sig med regler och spelupplägg lite i taget men det har såklart sina baksidor också. Säg att du inte klickar med spelet alls under det första, andra, tredje partiet. Kommer du då att testa tre andra figurer på samma nivå för att sedan gå vidare till nästa? Och väl där, blir det bättre med sex nya figurer och lite nya regler?

Kanske, men kanske inte. Och om inte, är du då redo att testa än fler karaktärer, läsa mer regler och lägga mer tid på detta för att längre fram komma till nivå fem där nästan allt skall vara förklarat och du äntligen kan få uppleva den fulla spelupplevelsen. Ja, kanske är det då spelet verkligen visar sig falla dig i smaken. Eller så klickar allt bara direkt och då blir det såklart mycket lättare att ta sig vidare.

Fast kanske har du rentav gett upp långt dessförinnan. Skall det bli nåt av det här spelet behöver du hitta en kamrat sugen på att lägga tid på att gå hela den långa vägen. Det här är trots allt bäst på två spelare även om här också finns varianter du kan spela ensam eller med upp till fyra vänner.

Du har kanske redan förstått det även om det kanske inte sagts rent ut, men detta är ett fightingspel, ett kortspel med olika karaktärer på pappbrickor i plastfötter placerade på ett bräde, helt klart inspirerat av en mängd typiska fightingspel för diverse TV-spelkonsoler.

Tänk Street Fighter, Mortal Kombat, Killer Instinct, Tekken, Soul Caliber, Dead or Alive, Virtua Fighter och liknande, två kombattanter med unika förmågor som rör sig fram mot varandra, bort från varandra, kanske hoppar eller voltar över motståndaren och samtidigt slår, sparkar, nyttjar diverse tillhyggen osv. Det här spelet är ett sådant kampspel i analog form, ett i sanning spännande upplägg, eller hur?! Och faktum är att det faktiskt funkar rätt bra. Men var beredd på en hel mängd regler att ta sig an, förr eller senare. Regelboken för det ”vanliga” 2p-upplägget omfattar hela 60 sidor, sen finns där ytterligare ett häfte för ensam- och samarbetsspel.

De 60 sidorna skall jag inte beskriva i detalj här, men räkna med att det finns text om nästan varje spelvariant och slagsmålsutfall du kan tänka dig. Spela vanliga enkla dueller 1 vs 1, spela på olika arenor för olika förutsättningar, spela i team, spela i tag team där kämparna löpande byts ut, spela turneringar, spela 2 eller 3 personer mot en av spelets bossar, spela en battlequest där så många fiender som möjligt skall slås ut under din tid i underjorden osv. osv.

Läs egenskaper och korta bakgrundshistorier om de ingående 30 hjältarna, jämnt fördelade på 5 svårighetsnivåer. Du börjar såklart lära dig spelet via någon av de 6 enklaste figurerna på Novis-nivån. Sen följer andra karaktärer på Nybörjare-, Mellan-, Avancerad- och Mästarnivån. Väl bekant med allt kan du såklart blanda och ge, testa och kombinera som du vill.

Just kombinationer är annars det som verkligen utmärker Devastation-spelet. Det är en i sanning fiffig lösning på hur varje figur bygger upp sina olika attacker.

Tänk dig att du (och motspelaren) har tillgång till varsin uppsättning baskort, kort som används för att utgöra ena halvan i ett valt par med stridskort. Här heter korten Grasp, Strike, Burst, Shot, Dash och Drive. Dessa kort är alltså desamma för alla och anger dessutom ett värde för räckvidd (hur långt ifrån motståndaren kan du stå och göra din attack och ändå träffa?), styrka (hur mycket skada gör attacken?) och prioritet (ju högre värde desto snabbare är du, dvs. får anfalla först). Dessutom kan där finnas annan text också. Det är ju ett rätt avancerat spel det här!

Nåväl, till baskorten adderas nu den samling stilkort som hör till just din valda spefigur, kort som kommer att utgöra den andra halvan av din attack i en viss runda. Spelar du t.ex. med novisen Marmelee Greyheart heter dina stilkort Barrier, Magnificent, Nullifying, Petrifying och Sorceress.

Välj nu för din kommande spelrunda och nästa planerade strid ett kort av respektive typ, ett baskort och ett unikt stilkort. Varje stilkort kommer naturligtvis också med en massa text och siffror för räckvidd, styrka och prioritet. När du nu lägger dina två kort bredvid varandra har du ditt stridspar klart, addera bara kortens värden.

För Marmelee ovan kan du nu t.ex. skapa en Magnificent Strike, en Magnificent Dash eller en Nullifying Grasp. Kanske känner du att en Petrifying Strike istället är bättre, eller en Barrier Dash eller någon annan skojig kombo mer lämplig. Ja, du fattar vilka möjligheter som står till buds när du kombinerar korten. Här finns så många varianter att det kan behövas många partier innan du ens fått kläm på en enda figurs spelkort och möjliga kombinationer, tänk dig då att spela igenom alla 30! (pust!)

Till detta kommer så förstås all fritext på korten, ofta unik för respektive stilkort. Text som ger dig olika direktiv och förmåner inför, under och efter fighten. Flytta fram 1-2 steg, backa, spela ut en speciell bricka, plussa på extra skada, dra ifrån skada och så vidare.

Ja, på sant TV-spelsmanér med de tidigare nämnda spelen kan fighten bölja fram och tillbaka. Olika kortkombinationer och figurer är såklart bättre lämpade än andra mot visst motstånd. Du startar alltid en kamp med 20 livspoäng, sedan räknas de raskt bort i takt med att du tar stryk. Hoppas bara att du kan tillfoga din fiende mer skada först, innan du stupar själv!

Här finns mycket att tänka på men i grunden går en spelrunda till så här:

1. Välj ditt stridspar, håll det hemligt för stunden.
2. Härnäst kommer Ante-fasen (Början). Spela en eller flera brickor för att ladda upp kraft, få in andra saker i spel, allt vad nu din speciella figur kan ha för förmågor.
3. Sedan avslöjarfasen (märkt Reveal), vänd upp ditt stridskortspar. Här kan somliga kort ha text som skall följas omedelbart.
4. Så är det dags för batalj. Startspelaren och motståndaren tittar på sina kort och utför i tur och ordning sina ev. Start of Beat-effekter.
5. Sen gör startspelaren sig redo; använder ev. Before Activating-triggers, gör räckviddskoll för att se om en attack når fram. Om så är fallet kollar man på sina kort igen för ev. On Hit-trigger. Sedan kan man kolla av ev. On Damage-effekt och sist ev. After Activating-trigger.
6. Dags för motståndaren att sedan slå tillbaka om denne inte blev bedövad eller dog. Ev. skada denne tagit noteras på den vridbara livsklockan. Motståndaren gör nu utifrån sina kort alla steg under punkt 5 ovan.
7. Nu är vi framme vid End of Beat. Kanske säger något kort något även om denna fas... Läs och följ instruktionerna.
8. Kasta korten i ditt stridspar. Dra nya kort till din hand, välj ut en stark kombo för nästa runda. Korten du just använt kommer du att få klara dig utan en stund.

Ja, till en början känns alla de här nyckelorden på korten rejält förvirrande. Reveal, Start of Beat, End of Beat, On Hit, Do Damage, Before Activating, After Activating osv. Men när du väl lärt dig flödet i striden faller det mesta på plats rätt tydligt. Det gäller bara att inte missa något på sina kort, det kan ske små saker både här och där som markant förändrar förutsättningarna. Plötsligt skall någon figur flytta sig ett extra steg och då når kanske en viss attack inte alls motståndaren, kanske skall där utdelas extra skada eller en attack helt avvärjas.

Huruvida du finner allt ovanstående lite krångligt eller mest intressant, spännande, lockande skall jag låta vara osagt, vad vet jag om det? Jag tycker dock det här är allt detta och så mycket mer. Spelet funkar precis som en rask fight i Street Fighter eller Mortal Kombat men det går såklart inte att komma ifrån att startsträckan är kortare om du väljer TV-spelet. Devastation of Indines är sin egen värsta fiende, ett nästan för stort spel för sitt eget bästa. Kommer någon någonsin att kunna testa alla kombinationer som går att sätta ihop? Kommer man att spela alla olika spelvarianter? Nej, med stor sannolikhet inte. Men visst är det ett riktigt maffigt spel och det är ju rätt kul att testa och slå sig fram! Det märks att någon lagt ned själ och hjärta för att skapa detta kärleksprojekt. Man testar spelet en gång och lägger det för alltid åt sidan eller investerar rejält med tid i det och tränger djupt in i den här fightingvärlden, det finns liksom inget mellanting. Stark, stark trea i betyg, eller rentav en fyra kanske.