Barbro – Spelet som går över gränsen… (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 kvinnliga deltagare
Speltid: Från 60 minuter
Innehåll: Spelplan, 2 tärningar, 6 spelpjäser, 126 brickor, 4 kortlekar, regler
Konstruktörer: Simone Söderhjelm, Ylva Bergman, Cecilia Gustavsson, Marianne Schwarcz

Barbro är spelet som går över gränsen kan jag läsa på förpackningen. Det är också ett spel enbart för kvinnor. Så nej, det här har jag faktiskt inte spelat, och efter att ha läst reglerna är jag inte säker på att jag ens skulle ha velat det om jag nu varit en kvinna i målgruppen.

Kvinna i målgruppen förresten, här anges ingen lämplig lägsta ålder för deltagande. Men spelet rekommenderas i alla fall inte till barn under 3 år då förpackningen innehåller smådelar som man kan sätta i halsen om man skulle stoppa dem i munnen. Så tokigt då att själva spelpjäserna utgörs av små, mjuka, plastbröst! Ja, något annat kan de väl ändå inte föreställa? Redan där går kanske spelet över gränsen, eller driver det bara med sig självt?

Allt går förstås ut på att kvinnorna som spelar skall ha en trevlig stund tillsammans. Det får man tydligen genom att svara på olika mycket personliga frågor, utföra en mängd riktigt pinsamma saker och sedan visa sig smart och duktig och kunna svaren på några riktiga frågor om t.ex. drinkar, hälsa, Kalle Anka, sport, könsstympning, andlighet, guld, kvinnliga politiker, ekonomi, brott i Sverige, blommor, Dostojevskij, Lill-Babs, New Age-terapier eller något helt annat.

Börja med att bestämma hur länge ni har lust att spela och tävla. Hur många karaktärsbrickor skall man samla på sig under partiet? Det är inte riktigt så att man kan vinna en i sin tur hela tiden, men nästan. Reglerna föreslår 6-8 stycken i ett spel med 3-4 deltagare, färre brickor i spel med än fler kamrater. Ett exakt antal måste ni förstås komma överens om men troligen får du svårt att hitta goda vänner som verkligen vill lägga tid på detta… Barbro är faktiskt ett rätt löjligt spel.

Välj färg och spelpjäs, turas om att kasta tärning och flytta er runt, runt i spelplanens yttercirkel. Samla på er det bestämda antalet karaktärsmarker.

I den yttre ringen är majoriteten av spelplansrutorna märkta med Personligt, men här finns också fält med texten Typiskt eller Pinsamt.

PERSONLIGT innebär en fråga utan givet svar. Spelaren måste efter eget huvud ge sitt personliga svar, en motivering till sitt tyckande, sin uppfattning i frågan. Vilken talang skulle du helst vilja ha? Ska Sverige ha ett kungahus? Brukar du spara matrester? Är det ok att småbarnsmammor röker?

Du skulle gärna titta på porrfilm ihop med din kille. Vågar du säga det till honom?

Ditt företag har firmafest. Helt plötsligt dyker det upp två strippor som ledningen hyrt in. Hur reagerar du?

Din kompis har gått upp 20 kg det senaste halvåret, hon fortsätter äta glass till mellanmål var dag. Säger du något till henne?

Din 15-årige son har inte kommit hem klockan ett på natten, två timmar efter utsatt tid. Ringer du hans kompisars föräldrar så sent?

Ja, här finns en mängd kluriga, luriga, roliga, intressanta och löjliga frågor. När någon svarat skall personen tydligen bli en av följande fem stereotyper; Viktigpettra, Bimbobabe, Bullmamma, Ninjafeminist eller Dräktdrake? Ja, som vilken personlighetstyp har man svarat?

Viktigpettran vet vad som är rätt och riktigt, det är ordning och reda, hög moral, kanske dubbelmoral, men så är hon också ofta missförstådd. Viktigpettran offrar sig ju faktiskt för alla andra…

Bimbobaben är den läckra kvinnan som skall bli programledare i TV, filmstjärna eller rentav utvikningsflicka, känd och berömd hur som helst för sitt utseende mer än något annat. Hon fångar lätt karlarnas uppmärksamhet, letar ständigt efter drömprinsen och blir uppriktigt ledsen när någon ifrågasätter hennes intli… intelege… nåja. Hon slösar i alla fall ingen tid på att läsa böcker.

Bullmamman bakar, städar, tvättar, ser till att alla har det bra. Hon ogillar konflikter, ställer alltid upp och undviker allt tråkigt som t.ex. krig, ekonomi… Tänk om det gick att alltid ha familjen samlad och ha vardagsmys.

Ninjafeministen har starka åsikter att föra fram, gör aldrig något hon inte själv vill göra, skulle aldrig sälja sig till kapitalet. Romantik och äktenskap är manliga förtryckarredskap och hon tar alla tillfällen i akt att försöka förbättra världen genom att ständigt påtala alla orättvisor mot kvinnor.

Dräktdraken är elegant och framgångsrik och låter såklart andra veta det också. Det är skräddarsydda kläder, fina semesterresor, den bästa maten, städhjälp. En kvinna i karriären mest hela tiden.

Ja, när någon svarat, är det mest som en Dräktdrake, Bimbon, Feministen…? Alla andra röstar på en viss typ. Spelaren som svarat vinner en karaktärsbricka motsvarande den titel majoriteten röstat på.

TYPISKT är kategorin där två olika lösningar på problemet presenteras, två olika scenarios målas upp. Spelarens uppgift är att lyssna av de båda och sedan själv identifiera vilken spelkaraktär som respektive svar hör till.

T.ex. Du har gjort slingor hemma, men de blev grönaktiga. Vad gör du?

Ingenting (Svar: Ninjafeministen)

Köper en grön matchande tröja och känner dig djärv och originell för en gångs skull (Svar: Bullmamman)

Om den tävlande korrekt identifierar båda karaktärerna får man ta en valfri karaktärsbricka.

PINSAMT är som du kanske förstår spelets värsta moment, eller det roligaste om du skulle vara skapad så… Visst finns här kanske somligt som vore skoj, något att skratta åt, men mycket är bara för dumt, riktigt löjligt kan jag tycka. Någon karaktärsbricka kan man heller inte vinna, det här momentet är bara med för att höja stämningen, krydda spelet lite. Fast om du vägrar svara eller utföra pinsamheten förlorar du å andra sidan en tidigare vunnen bricka.

Här kan du nu få berätta ditt mest misslyckade sexminne, avslöja otrohet, hemliga sjukdomar, hur du röstat i riksdagsvalet och mer. Vem av vännerna har ett jobb du inte vill ha, har en man du vill ha, har just nu fulast frisyr, fulast kläder etc. Kort sagt, det är inte upplagt för skratt, snarare handlar det om att sätta hela vänskapen på prov.

Pinsamma uppgifter att utföra finns det också. Stöna fram en fejkad orgasm, ät en matsked smör, låtsas gråta i 20 sekunder, strippa, dansa en eldig salsa, visa din värsta valk, sjung Carolas Främling…

Det här är således uppgifter och frågor du troligen helst och oftast vill undvika. Om ni inte spelar samtidigt som både förnuftet och hämningarna avtrubbas av alkohol kanske. Nåja.

När någon samlat på sig det bestämda antalet karaktärsbrickor i yttercirkeln genom besök på rutor med Personligt och Typiskt (och Pinsamt för att kanske förlora dem) är det dags för spelaren att flytta sin pjäs, den lilla plasttutten, till innercirkeln. Fortsätt kasta tärning och gå runt, runt. Nu heter rutorna oftast Faktiskt, men några Pinsamt finns såklart även här. Nu är priset för att vägra sin pinsamma uppgift inte bara en karaktärsmarker utan att man måste flytta ut i yttercirkeln för att få en ny!

FAKTISKT är faktafrågor om allt mellan himmel och jord. Kring respektive ämnesområde får du en fråga som motsvarar den karaktärsbricka du nu skall lämna tillbaka/vända på. Lämna in en Bimbobricka om du svarat rätt på en Bimbo-fråga i ämnet Litteratur, lämna en Ninja-bricka om du i samma ämne rätt besvarat Ninja-frågan. Håhåjaja, den där uppdelningen på frågor utifrån stereotypa karaktärsdrag funkar väl sådär som bäst…

Spelet vinns sedan av den som först kunnat vända ned/bli av med samtliga sina insamlade karaktärsbrickor. Dessutom har ni ju alla fått varsin personlighetsprofil, en bedömning gjord av dina vänner. Blev du Dräktdraken eller Bullmamman? Kanske Viktigpettran? Eller?

Barbro – Spelet som går över gränsen, lyckas förvisso motsvara sitt namn men framstår inte som överdrivet festligt. Snarare är det så att det hela blir för pinsamt för att alls vara skojigt, eller bara upplevs som trist och tråkigt. Egna pinsamheter och hemligheter vill man väl inte avslöja, det är ju liksom givet på förhand. Spelet är från 1998 så flera av frågorna känns dessutom daterade, inaktuella.

Men visst, många av dem fungerar absolut, så detta är ett sällskapsspel som inte kan få lägsta tänkbara betyg, en del i Barbro är ju ett helt okej kunskapsmoment. Men resten, skvallrandet, pinsamheterna, avslöjandena, det stereotypa karaktärsprofilerandet, ett bröst som spelpjäs…

Stor humor säger somliga, småskoj som bäst säger jag. Som helt spel betraktat såklart inget att spara i samlingen, men spelets färg och form är ju käck och uppiggande! Hade någon vågat sig på att släppa ett dylikt spel idag, kan man undra?