Bang! Dodge City (DaVinci Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-8 spelare
Ålder: 8+ år
Speltid: 20-40 minuter
Innehåll: 8 rollkort, 15 karaktärskort, 40 spelkort, 13 specialkort, regler samt för en extra åttonde deltagare: 1 summeringskort, 1 spelbräde och 4 kulor.
Konstruktör: Emiliano Sciarra

Den här utgåvan innehåller faktiskt två expansioner till kortspelet Bang! Man använder och spelar med endera (Dodge City eller High Noon) i ett parti eller lägger med båda för ett extra vilt vilda västern-spel!

Har man på något sätt gillat grundspelet är det inte alls så dumt att skaffa sig detta, det ökar på flexibiliteten och variationen, ger mer livslängd åt Bang! Först och främst är nu spelet användbart för 3-8 deltagare, inte bara 4-7 som tidigare.

På bara tre spelare är detta förstås en ganska snabbspelad bagatell, men icke desto mindre kanske småskoj för en stund. Den korta regeltexten som förklarar spel på tre hade för allt i världen kunnat finnas med redan från början, upplägget är enklast tänkbara...

Spela med öppna roller. Sheriffen (Deputy) måste döda desertören (Renegade), desertören måste besegra en laglös bandit (Outlaw) och banditen i sin tur måste knäcka sheriffen. Alla har således varsin huvudfiende och även om alla får skjuta på alla gäller det i spel på tre att vara den som utdelar det definitivt dödande skottet för sin fiende. Ja, först att sätta den tredje, fjärde, femte kulan (eller vad som nu krävs) i sin fiende vinner.

Här medföljer nu spelbräde, några kulor samt rollkort så att upp till åtta spelare kan vara med och skjuta pang-pang. De åtta rollkorten är i stort desamma som i grundlådan men här kommer en extra desertör (Renegade) in som den åttonde deltagaren. Två desertörer kämpar om att bli ensam herre på täppan. Fler deltagare gör såklart att spelet ganska troligt tar lite längre tid och att det kan bli mer väntan för den stackare som tidigt slås ut...

Speltidens längd ökas också lite rent generellt genom tillgång till fler spelkort med missa-funktion. Somliga kort låter dig nu ducka från somliga skott, och ju fler skott som missar desto längre tar det ju att göra sig av med sin fiende, ja någon motståndare.

Somliga kort från grundlådan kommer här i fler exemplar och en del nya kan röra whisky, tequila, knytnävsslag eller barslagsmål. Några kort tvingar dig att kasta fler kort för att effekten skall infinna sig, andra kort spelas ut nu men aktiveras inte förrän kommande spelrunda. För Dodge City blir det således några extra regler att få kläm på...

Expansionen High Noon omfattar ett litet antal specialkort som utgör en egen lek. Ett nytt dras i princip fram innan sheriffen gör sitt drag i varje spelrunda. Specialkorten gäller för ett spelvarv och för samtliga spelare. Här dyker det nu upp olika överraskande saker som kan förändra spelet i stort och smått för en stund.

Något kort innebär att tåget kommer till trakten, eller Daltongänget. Ett annat kort påstår att doktorn kommer, att det blir guldrush, spelarna är bakfulla osv. Bakfyllan betyder att alla spelare förlorar sin unika specialförmåga, guldrushen byter spelriktning till moturs, doktorn läker skada. Man kan förlora liv, man får dra fler kort osv. Ja, alla nyheter skall väl inte avslöjas men det kan bli mer kaos i spelet då förutsättningarna kan förändras precis hela tiden.

Utöver allt ovanstående medföljer 15 nya karaktärskort. Spela nu som Pixie Pete, Tequila Joe, Apache Kid, Belle Star eller någon annan festlig västernfigur. Alla har unika specialförmågor. Vera Custer kan låna någon annans förmåga, Elena Fuente kan använda alla kort som en Miss etc.

Allt som allt är detta en rätt trevlig underhållning, om än väldigt slumpbetonad. Spelkorten med text kommer i den här utgåvan med text på italienska/engelska.