Automobile – Wheels to Wealth (Mayfair Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-5 spelare
Ålder: 13+ år
Speltid: ca 120 minuter
Innehåll: Spelbräde, spelbrickor (140 för bilar, 40 för säljare, 48 för fabriker, 16 för efterfrågan, 6 för personer), 109 träpjäser (kuber för förluster och R&D, brickor som olika markörer), papperspengar, tygpåse, regler.
Konstruktör: Martin Wallace.

Slutet på 1800-talet, 1900-talets början...

Spelarna bygger fabriker och producerar bilar. Man startar med tvåtusen dollar på fickan och vill förstås tjäna än mer. Den som efter 4 omgångar, och 2-3 timmars speltid, har den största förmögenheten vinner såklart – förutsatt att förmögenheten består när eventuella lån är betalda. Varje spelare får som mest ta två lån under spelets gång...

Spelbrädet visar 26 olika riktiga bilmodeller, en salig blandning av Cadillacs, Oldsmobiles, Chryslers, Packards och Fordmodeller såväl som någon Dodge, Lincoln, Pontiac och Chevrolet. Och än fler såklart. Dureya är den minst och Cord 810 den mest avancerade modellen vilket såklart avspeglar sig i bilarnas respektive pris. De andra modellerna kommer på rad däremellan...

Bilarna hamnar alla i en av tre olika klasser, en riktad mot den breda allmänmarknaden (ett slags lågprismodell), en finare medelklassnivå samt lite lyxigare bilar i en premiumklass.

Spelarna kommer att få en viss titt in i framtiden vad gäller efterfrågan på bilar men kan såklart inte veta den exakta sanningen i förväg. Här gäller det att möta efterfrågan, dvs. producera lämpliga modeller i rätt antal, och inte bränna pengar i onödan på något slags överproduktion och sedan stå där med bilar som inte kan säljas, eller måste säljas till ett klart reducerat pris...

Förluster kan stå dig dyrt och tvinga dig att slå igen fabriker. (Tja, gamla fabriker skall du kanske helst stänga, gammal teknik kan kosta mycket att uppgradera. Kanske bättre att köpa nytt?) Som tur är finns här ett antal personer vars tjänster du kan utnyttja, vars kunskaper du kan tillgodogöra dig. Här presenteras sex figurer från den här tidens verklighet, när bilarna utvecklades, biltillverkningen tog fart och försäljningen såklart likaså. Herrarna Ford, Kettering, Sloan, Howard, Durant och Chrysler erbjuder alla något slags speleffekt och förmån. Utnyttja dem smart – om du har möjlighet!

Några låter dig minimera dina eventuella förluster, andra tillåter dubbel försäljning, extra fabriksbyggen osv.

De fyra spelomgångarna genomförs på likartat sätt och i varje omgång skall 9 olika faser hanteras i tur och ordning.

Alla börjar med att dra sig 1-2 brickor för att få en ungefärlig känsla för efterfrågan på bilar i en eller ett par klasser. Härnäst väljer man också den kändisherre man vill ha hjälp av. Männen presenteras på rad på spelbrädet och omgången spelas vidare i den ordning som spelarna valt respektive man. (Först Ford, sen Kettering, Sloan osv.)

Fas 3, Actionfasen, blir den mest omfattande som i sig själv faktiskt omfattar 3 omgångar. I tur och ordning väljer och utför varje deltagare en handling, sen gör man om processen två gånger. Först när alla utfört tre saker var tar man sig an fas 4. Här i fas 3 finns det naturligtvis ett antal olika saker att välja bland och man kan göra samma sak flera gånger eller hela tiden variera sig utifrån egna önskemål.

Handlingarna är Bygg fabrik, Placera ut distributörer, Ta forskningskuber, Producera bilar, Stäng fabrik.

Att Bygga fabrik innebär att ockupera ett av de 26 spelplansfälten för olika bilar men de skall i princip såklart byggas i turordning med den enklaste bilen, den minst avancerade modellen, först och så vidare... Varje ruta visar en bilmodell och har såklart en kostnad. Rutan kan också visa ett visst behov av forskningskuber (R&D). Vissa utvecklingssteg är helt enkelt mer krävande än andra.

Man bygger alltid på en helt ledig ruta eller bygger mer på ett fält man själv redan byggt sedan tidigare. Det är i grund och botten den första lediga rutan i bilmodellsslingan man skall bygga på eller den ett steg längre fram. Det går att hoppa över somliga bilmodeller och rusa framåt till mer avancerade modeller men det kan som sagt kosta än fler R&D-kuber. Och så blir givetvis kostnaden stadigt högre...

Vill man inte bygga en hel fabrik kan man bygga en bildelsfabrik istället.

Placera distributörer-momentet involverar spelarnas distributörspjäser. De skall placeras i spelplansfält för bilar i låg-, medel- och/eller premiumklassen. Ja, var vill du agera? Vilken typ av bilförsäljning vill du engagera dig i? Den allra finaste eller kanske den knuten till lågprissegmentet?

En distributör som inte säljer plockas bort från brädet och ger förlustpoäng till aktuell spelare.

Handlingen som betyder att spelaren får ta 2 stycken R&D-kuber från det gemensamma lagret är väl en rätt självförklarande sak som inte behöver kommenteras ytterligare...

Producera bilar får man göra, och det i ett antal som motsvarar relevanta värden enligt tabeller på spelbrädet. En begränsande faktor är såklart var nu ens fabriker är placerade, och hur många de är. Biltillverkning är inte billigt så se till att ha rejält med kontanter tillgängliga. Att ha byggt en bildelsfabrik någonstans kan ge rabatt!

Den sista handlingen att överväga att utföra i någon omgång i fas 3 blir att stänga ned fabriker. Tycker du att en viss modell inte skall tillverkas längre, och/eller du är i akut behov av slantar, stäng fabriken bara. Det ger dig en slant och du kan halvera dina eventuella förlustpoäng men en nedlagd fabrik är ju en lite misslyckad investering, väl? Eller kanske inte?

(Kniper det förresten med pengar går det alltså att låna också, men lånen skall ju betalas tillbaka och det är rätt hög ränta därtill!)

Spelets fjärde fas är nu endast för spelaren som valde hjälp av bilsäljaren Charles Howard. Man måste nu sälja två av sina bilar, men får extra bra betalt för det.

Fas fem rör vanlig bilförsäljning via ens distributörer. Försök nu sälja allt det du tänkt dig när du i ett tidigare moment placerade dina distributörer på spelplanen i olika sektorer. Säljer du bilar får du pengar, om distributörerna inte gör det blir det förlustpoäng som samlas...

Fas sex handlar om viktiga beslut och blir ett slags paus i säljprocessen. Varje spelare får en chans att tänka om, göra något slags extra handling. En enda sak en gång. Stäng en fabrik, köp en bonusförsäljningsbricka, tag en reducerat pris-markör...

Fas sju handlar än en gång om att sälja bilar, den här gången i linje med alla deltagares efterfrågebrickor som man drog i omgångens början. Dessa brickor tillsammans visar det totala antalet bilar som efterfrågas i respektive klass. Sälj det du kan och få pengar. Har du tillverkade bilar kvar utöver vad som efterfrågas blir det förlustpoäng. Det är illa.

Förluster är vad den åttonde fasen handlar om. Har du lån skall räntan betalas. Dessutom granskas alla fabriker för äldre bilmodeller (man jobbar sig bakåt bilmodell för bilmodell) där de spelplansrutor med gamla fabriker som ännu finns kvar kostar förlustpoäng (och förlustpoäng kan reduceras med somliga tjänster av de olika fordonsmogulerna). Dessutom skall pengar betalas för varje sådan kvarvarande förlustpoäng. Oj, oj, oj. Det blir dyrt det här...

Omgångens sista fas är egentligen bara en typisk återställning/förberedelse inför nästa runda. Skulle man nå det här momentet en fjärde gång är ju spelet slut och då vinner alltså spelaren med mest pengar!

Ja, Automobile handlar alltså om bilar. Martin Wallaces gamla spel kommer här i en något uppfräschad utgåva men det mesta är sig spelmässigt likt. Det är bilproduktion och ekonomi i fokus och som (nästan) alltid med Wallaces spel är även detta rätt krävande, både vad gäller många spelmoment, tuffa beslut och lång speltid.

Hans spel må ha olika teman men spelmässigt känns de ofta rätt lika varandra, i alla fall i mitt tycke. Det känns nästan lite onödigt att ha flera Wallace-spel i samlingen då det inte är helt lätt att få dem till bordet, och det inte för att de är dåliga utan alltså ofta har krav på 3+ deltagare och tar en 2-3+ timmar att spela. Även detta spel är en anings torrt, om man kan säga så och ändå bli förstådd.

Med det sagt, Automobile är ett okej spel, men för mig inte bättre än så. Här finns en tuff utmaning och med matematikinslag därtill. Kluriga mekaniker men det är just det, mekaniker mer än ett sällskapsspel som intuitivt rullar på. Och en massa tunna papperspengar att räkna och skicka fram och tillbaka.... nja. Ett sådant här spel är inte för alla.