Atlanteon (Fantasy Flight Games)


Fakta:
Antal spelare: 2
Ålder: 12+ år
Innehåll: Spelplan, 2 x 11 brickor (11 blå väktare och 11 vita pirater), 11 x 2 kontrollmarkörer, 3 tornbrickor samt regler
Speltid: 20-60 min
Konstruktör: Reiner Knizia

Här bjuds på ett ganska snabbspelat strategispel för två deltagare där du kan vinna på tre olika sätt.

1. Du har tagit kontroll över motståndarens kungabricka.
2. Du har erövrat alla tre tornen; de båda vita och det svarta.
3. Du har din kungabricka i spel och alla dina 11 poängmarker ute på spelplanen.


Allt handlar om den urgamla kampen mellan de onda och de goda. Varje spelare har 11 unika brickor att spela ut, en i taget. De avbildar olika krigiska varelser och odjur och har värde 1-9. Därtill finns en bricka med värde noll (0) samt kungabrickan som också har egenvärde noll (0).

Spelplanen är ett rutnät av fält, 5 x 5 st. På tre av dessa turas spelarna om att som förberedelse placera ut de tre tornbrickorna, 2 vita och 1 svart, och på dessa ställa motsvarande trätorn. De får inte läggas sida vid sida men kan placeras diagonalt mot varandra och således röra varandra i hörnen.

Nu gäller det alltså att ta kontroll över varandras brickor (och då allra helst kungabrickan) och/eller tornen. För varje bricka du kontrollerar placerar du ut en av dina elva poängmarkörer på denna, och du vill få ut dem alla så att du kan vinna enl. alternativ 3 ovan. Undantaget är kontroll över det svarta tornet som inte tillåter att du placerar ut en poängmarkör.

Kontroll över en viss bricka skall kontrolleras och räknas fram när en bricka är helt omgärdad av brickor på alla fyra sidorna eller alternativt två eller tre sidor om brickan ligger i ett hörn eller längs spelplanens kanter. Summera helt enkelt värdet av alla dina egna brickor som är involverade i kontrollen och jämför med totalvärdet för din motståndares brickor. Värdet på brickan vars kontroll skall bedömas skall också tas med i summeringen, så maximalt är det i varje situation högst 5 brickor att ha koll på. Har du otur eller spelar oskickligt kan din motspelare få spela ut sina poängmarker på såväl sina egna som dina brickor.

När du spelar ut din kungabricka se då till att skydda den med egna brickor av högre värde eftersom kungen i sig själv är en bricka med värde noll och således ganska lätt att erövra. Lite uppmärksamhet och snabb huvudräkning är det som krävs. Atlanteon är överraskande klurigt i sin enkelhet och det är ju precis det man vill ha av ett strategispel. Atlanteon hade gärna fått komma utan de tecknade monstren och figurerna och istället designats i en utgåva med tunga trä- eller metallpjäser. Stark trea i betyg hur som helst.