Årets (Dagsaktuellaste) Spel (G&RRR)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: Från 10 år
Innehåll: 1 spelplan, 1 kalendersnurra, 6 spelpjäser, 36 chanskort, 36 riskkort, 12 semesterkort, 30 turnummerkort, lyckodagsmärken, sedlar, dagbok och regelhäfte
Konstruktör: Tom Kremer

Årets Spel (inte att förväxla med andra spel som får utmärkelsen Årets Spel som pris för det bästa spelet varje år!) handlar om ett race över spelplanen i form av en 12-månaders almanacka. Det gäller att ta sig från 1:a januari över 366 rutor till den 31:a december. Spelet är slut när en spelare passerat nyårsafton och vinnaren blir då den spelare som samlat på sig flest lyckodagsmärken under året som gått.

Enkelt uttryckt handlar det om att i varje drag snurra en kalendersnurra och (likt en tärning) få fram höga siffror så att du får flytta så långt det bara går. Snurran visar antingen två blåa markeringar, två röda markeringar eller två siffror, en hög och en låg. Du väljer själv vilken du vill flytta efter ifall att någon av de rutor du kan nå skulle vara mer lämplig/olämplig att hamna på. Kommer blåa fält fram flyttar du din pjäs till närmsta blåa Risk-ruta, tar ett kort och följer anvisningarna. Blir det röda fält gör du detsamma men tar ett Chanskort.

Vissa dagar under året är särskilt uppmärksammade som chans- eller riskdagar. Då läser man i dagboken för att se vad som hänt just den dagen i världshistorien och tar motsvarande kort. Några få dagar är extra bra och kan ge dig extra lyckodagsmärken, sådana man samlar på för att vinna. Andra dagar kan innebära att du måste lämna ett märke ifrån dig. För 500:- får du dock alltid köpa dig ett extra lyckodagsmärke i varje drag!

Landar du på datumet för din egen födelsedag får du pengar av banken, landar en motspelare på den dagen får denne betala dig 200:-. Alla spelare drar också varsitt turnummerkort för att få en egen dag var månad. Precis som med födelsedagarna kan man få pengar från banken eller motspelarna om en pjäs landar på rutan.

Under de dagar som omfattar ens eget stjärntecken är man immun mot tråkigheter, utbetalningar och diverse bestraffningar. Två gånger under året skall man ta 14 dagars semester, så man spelar helt enkelt ut sina semesterkort och flyttar pjäsen två veckor framåt.

Varje kvartalspassage ger en spelare pengar (400:-) från banken och den första och andra spelaren som kliver in i april, juli och oktober får direkt 3 resp. 2 lyckodagsmärken. (Först till nyår får 6 märken och då får den som ligger tvåa 3 märken!)

Ja, så mycket mer är det inte. Snurra kalendersnurran, hoppas på rejäl förflyttning och ha en gnutta flax med korten så kan du säkert vinna. Korten ja, de är rejält luriga och kan t.ex. få ledande pjäs att få backa en hel månad eller jumbon att avancera fram till delad förstaplats. Andra kort kan vara helt betydelselösa om du inte är tjej/kille/familjemedlem/rödhårig/har husdjur/är rökare osv.

Årets Spel blir roligare ju fler spelare det är så att det blir fler turnummer och födelsedagar att hålla reda på, men i grund och botten är spelet ändå inte märkvärdigt utmanande. En trea i betyg kan jag bjuda på för spelplanen är stor och tjusig, pjäserna av trä, spelkorten i färg och illustrerade och själva upplevelsen är okej för ett parti eller två någon gång ibland. Men mer än så är det inte.