Archipelago (Ludically)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
A˚lder: 14+ år
Speltid: 30-240 minuter
Innehåll: Actionhjul, 30 hemliga uppdragskort, 12 offentliga poängkort, 51 mynt, 48 utvecklingskort, 82 resurskuber, 25 regionbrickor, 5 uppsättningar spelarpjäser á 1 fartyg, 10 figurer, 5 actiondiskar samt 1 spelordningsbricka, 26 brickor för olika byggnader, 5 spelarskärmar, 24 utforskarbrickor, marknadsbräde för handel lokalt samt för export, spelbräde för kolonistabiliteten inkl. 2 pjäser samt bräde för arbetare inkl. 1 pjäs, tvådelat utvecklingsspår samt ett regelhäfte
Konstruktör: Christophe Boelinger

Archipelago är ett riktigt ”matigt” eurospel, ett av de tyngre jag spelat, krävande såtillvida att reglerna är omfattande, det har en ganska hög ingångströskel och tar oftast lång tid att spela sig igenom. Detta är inget du plockar fram för nya spelare och kommer igång med i en handvändning!

Samtidigt håller de många spelkomponenterna hög klass, spelet är synnerligen varierat och utmanande och ett parti blir aldrig likt ett föregående. Kan du bara hålla reda på alla olika möjligheter som står till buds och tänka dig att investera några timmar i en klurig utmaning får du garanterat en rätt trevlig stund. Och efter det säger du troligen ja till att spela igen (men en annan dag!) Det blir garanterat en massa nya val och strategier att testa då…

Här representerar spelarna varsin upptäckare på ett fartyg i Karibien, typ. Ni startar spelet ute på havet och vänder upp nya land/hav-brickor. Spelplanen växer, ni färdas vidare, går i land någonstans och försöker att kolonisera trakten. Ni vill åt de resurser som står till buds på platsen, kanske vill ni bygga en riktig hamn, en kyrka osv.

Kanske lämnar ni trakten och styr mot nya områden? Kanske vandrar ni vidare över landet, förökar er, sprider er ytterligare på jakt efter fler värdefulla handelsvaror, byggmaterial och/eller mat för dagen. Somligt köps och säljs lokalt, annat på en exportmarknad. Större och större blir spelplanen, fler och fler blir spelpjäserna.

På olika sätt försöker spelet balansera tillgång och efterfrågan, lokal befolkning och gästande spelarkaraktärer. Priset på olika varor går upp och ner, kostnader för fler spelpjäser kan variera och skulle de bli för många kanske lokalbefolkningen säger ifrån!

Archipelago är ett spel med extra allt! Idel spelmoment är kända från många andra spel så på ett sätt inget nytt under solen, samtidigt bjuds det på en mix av så många olika saker att detta i sanning blir något helt unikt.

Vi har ett budgivningsmoment för att bestämma vem som skall spela först i varje omgång. Vi har varuhandel på två olika marknader där du försöker att köpa olika resurser billigt och sälja dyrt. Här finns klassiska worker-placement inslag och en varierad och växande spelplan där nya områden kommer till och utforskas. Här finns möjligheter att konstruera kyrkor, skepp, hamnar, städer och mer, allt naturligtvis till speciella kostnader (mynt och diverse resurser) och med unika förmåner.

Lägg till detta ett action-hjul med drygt ett dussin olika valmöjligheter, somliga tillgängliga för alla spelare i oändlig mängd, andra förbrukas enligt först till kvarn-principen. Köp en vara eller sälj en vara, få pengar, få fler spelpjäser, bygg något, flytta pjäser osv.

Och så har vi alltid tillgång till några slumpvis dragna bonuskort som hela tiden kan variera i pris och som dessutom (gäller somliga kort) väl köpta kan ”stjälas” av motståndarna. Ja, här går det att vara lite elak, så förhandlingar är hela tiden tillåtna. Det går att i utbyte mot pengar, bonuskort, resurser etc. försöka påverka en annan spelare att göra saker som gynnar dig.

Det gäller alltså att både planera noggrant och vara taktisk, men också att vara beredd på att hantera rena slumpinslag. Pengar är viktiga, resurser i form av sten, mat etc. likaså. Kanske även antalet spelpjäser, diverse brickor, bonuskort osv.

Det finns ännu fler saker som gör Archipelago till en häftig spelupplevelse. Det kommer nämligen att finnas lika många olika sätt att avsluta spelet på som antalet deltagare! Och alla som spelar vet bara ett sätt var! Japp, det är sant. Alla får inför spelstart varsitt spelkort där det noga anges vad som avslutar spelet, för dig, ja för alla och omedelbart.

Det kan vara att X antal bonuskort eller X antal byggnader av en viss sort finns i spel eller att någon bricka eller resurs tagit slut i ”banken”. Exakt vad som gäller skall du förstås inte avslöja för någon annan, samtidigt måste du vara uppmärksam på vad andra försöker att göra. Kan du kanske där få en ledtråd till vad de har för avslutsvillkor?!

Utöver varsitt unikt kort med spelets slut-kriterium har alla på samma sätt unik info om ETT sätt att få poäng på i slutet. Och det är de här poängen du måste ha många av för att vinna spelet! Ytterligare en väg till segerpoäng är offentlig och känd av samtliga när spelet startar. Alla vet således två olika saker som genererar poäng, men totalt sett är det spelarnas antal +1 olika saker som spelar roll.

Så alla vet t.ex. att det är viktigt med mycket pengar. Du vet att det gäller att ha många upptäckarbrickor för att få poäng när allt är slut. Någon annan vet på samma sätt att det är viktigt att ha byggt många kyrkor för att få poäng senare, eller hamnar, eller kontrollera flest bonuskort, eller ha mest resurser i form av fisk, järn, ananas etc. Olika partier kräver just sina speciella avsluts- och poängvillkor! Stor variation och hög omspelbarhet således, om man säger så.

Så fort någons ”avslutsvillkor” har inträffat är allt plötsligt slut. Det är bara att hoppas på att du hunnit genomföra det du föresatt dig i tid! Sedan är det dags att granska samtliga deltagares kort för att se på vilka olika sätt det kommer att delas ut poäng. Du kände till ett par av dem, kanske blir det dåligt med poäng på de övriga? Du byggde aldrig någon kyrka, du har slut på fisk eller järn…

Lurigt, spännande, omväxlande. Samtidigt kanske en gnutta frustrerande. Så många timmars spelande och så förlorar du med en poäng för att du inte fattat att det var viktigt att samla fisk, brickor, kort eller något annat. Skall man lyckas bra i det här spelet måste man pyssla med lite av varje, frågan är ju bara exakt vad och vilket som kommer att vara viktigast. Allt går det kanske inte att hinna med eller ha råd med?!

Lite pengar kvar har kanske alla när spelet tagit slut och då får alla något slags belöning. Är det sedan även viktigt med t.ex. fisk och du inte har någon alls får du såklart inga poäng alls på det sättet.

Dessutom är det alltid viktigt att vara topp 3 på respektive poängkort. Att i spel med 4-5 deltagare ha de sämre placeringarna ger dig heller ingenting när man skall belönas. Olika spelares bonuskort kan du säkert se framför dem, men deras hög med pengar, deras vunna brickor och ev. resurser av olika slag finns gömda bakom spelarskärmar!

Vänta, det är inte slut där. En enda vinnare skall koras men det är också möjligt för samtliga att förlora mot själva spelet. En viss svart pjäs på ett spelbräde får inte komma ifatt en annan vit för då har alla plötsligt förlorat. Det går helt enkelt inte att göra för mycket av somliga saker, allt är inte tillåtet utan måste begränsas och styras upp.

Det kan också bli så att en spelare är en sabotör som medvetet försöker få den där svarta pjäsen att komma ifatt och förbi den vita för att på så sätt hastigt avsluta spelet och ensam knipa segern. Archipelago är således delvis ett samarbetsspel med en möjlig förrädare samtidigt som det i största grad är var och en för sig själv! Håhåjaja, ja det finns något klurigt och lurigt i varje moment.

Somligt kan du försöka att motverka med mutor, åter annat, slumprelaterat eller inte, får du helt enkelt acceptera och göra det bästa av. Somliga kort som dyker upp orsakar mer eller mindre besvärliga kriser för samtliga med viss regelbundenhet. Du måste utfordra dina spelpjäser annars kollapsar de på spelbrädet och kan inte användas. Har du resurser nog att klara krisen? Kan du kanske få hjälp av någon annan (till ett pris)? Eller skiter sig allt fullkomligt just nu?

Spelet kan avnjutas på 2-5 spelare och ni väljer korta, medellånga eller långa spelscenarion. Speltiden anges till svårtolkade 30-240 minuter. Ett kort scenario för 2 deltagare är nog det allra kvickaste som går att spela men det behöver inte nödvändigtvis vara så att ett långt scenario för 5 personer tar längst tid. Mitt allra första test av Archipelago var ett kort scenario för 3 spelare och vi höll på i mer än 3 timmar, inkl. regelgenomgång. Så speltiden kan alltså variera. Bygger någon de där kyrkorna som krävs för ett avslut? Sjunker det något på de där resurserna i förrådet/banken? Ja, säg det, somligt går snabbare att fixa än annat men var beredd på att sitta där vid bordet i ett par timmar.

Väl igång sugs du in i den värld som är Archipelago! Klart rekommenderat om du gillar lite mer omfattande och krävande spel.