Anno 1701: Das Brettspiel (Kosmos)


Fakta:
Antal spelare: 3-4 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 60-120 minuter
Innehåll: Spelplan, 4 spelbräden, 2 tärningar, förmånsbräde, 80 spelbrickor, 120 spelkort, 2 korthållare, spelpjäser i fyra färger (skepp, hus, kuber och cylindrar), 49 mynt, regler.
Konstruktör: Klaus Teuber

Året är 1701 och spelarna ger sig iväg till fjärran land för att kolonisera okända trakter, lämpligen öar på andra sidan jordklotet. Drottningen vill ha mer makt och rikedom och om spelarna lyckas med uppdraget väntar fina belöningar. Den som kan få 5 sådana belöningar av drottningen vinner spelet.

Speldesignern Klaus Teuber återanvänder flera drag från sitt klassiska spel Settlers of Catan, i övrigt är mycket annat bekant från andra spel. Man skall samla resurser, bygga saker, segla på havet och upptäcka nya öar att kolonisera osv. Det är också viktigt att hålla befolkningen nöjd och glad, tjäna pengar och bygga upp en armé.

Olika landskapsbrickor på spelarnas personliga bräden visar olika typer av terräng. Fälten är numrerade. När somliga siffror slås fram med tärningarna ger somliga fält ifrån sig nya resurser i form av spelkort. Dessa använder man förstås sedan som betalningsmedel vid byggen etc.

Bergen ger dig redskap, skogarna ger timmer, betesmark ger ull och lera ger tegel. I varje spelares tur skall tärningarna slås. I händelse av summa 2, 7 eller 12 sker något slags händelse (dra ett eventkort), alla andra utfall ger resurser för samtliga spelare.

Titta bara efter vilket terrängfält på ditt eget bräde (alla har siffrorna spridda lite olika) som har denna siffra och erhåll motsvarande resurskort (verktyg, timmer, ull eller tegel).

Händelserna från eventkorten är av tre olika typer; man kan tvingas kasta resurser om man har för många, man kan få pengar eller så kräver drottningen sitt, det är dags att betala henne en slant.

Den som förresten har för lite pengar i kassakistan vid något tillfälle måste täcka ett område på sitt bräde med en upploppsbricka. Det är folket som revolterar och det innebär konkret att spelaren inte får resurser vid tärningsutfall 6 och 8. Dessutom kan man i upploppsläge inte vinna spelet heller, så se till att snarast skaffa pengar!

På ett gemensamt spelbräde med tre parallella spår noteras löpande hur varje spelare sköter sig vad gäller att lyckas stärka sin militära makt, sin ekonomi och hålla invånarna nöjda. Ju längre dina markörer kommer på dessa skalor desto bättre såklart. Drottningen belönar den som kör respektive mätare i botten, så att säga.

I övrigt är det förvärv och byggande av diverse utvecklingsbrickor det handlar om, det och segling. Köp dig nya brickor (betala en slant och dra en slumpvis från en hög, eller betala mer, dra två brickor och välj endera). Placera brickorna på ditt bräde nedvända, vänd upp dem vid ett senare läge för en given kostnad i resurser...

Brickorna ger såklart olika effekter, resurser, poäng, förmåner... Somliga byggen kan ge dig en av de där belöningarna du vill ha av drottningen. Du kan också vara en generös person och donera rikligt till härskarinnan, då kan man också vinna hennes gunst.

Sen var det seglingen ja. Du kan ha två skepp på havet. Flytta runt, satsa på att komma till nya okända trakter, vänd upp nya brickor och etablera nya kolonier. Somliga ger nya resurser. På havet kan det såklart även dyka upp pirater, stormar osv.

Något mer finns det i reglerna t.ex. inslag av handel och varuutbyten spelarna emellan, skeppsbyggande och adderandet av fler personer till befintliga byar...

Ja, allt hänger ihop och fungerar men känns kanske inte superspännande eller originellt. Tärningskastandet för resurser utifrån siffror på olika terrängtyper känns verkligen som Settlers of Catan och här får du visserligen ännu mer spel, men det blir inte nödvändigtvis så mycket bättre.

Det är fortfarande lika frustrerande när tärningarna får ett mindre passande utfall och speltiden kan bli lång.

Anno 1701 finns dessutom endast i tysk utgåva så det blir till att ha översättningar redo när det gäller att tolka somliga spelkort och brickor.